Welke regendeken voor paard met lage borstaanzet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rozebottel

Welke regendeken voor paard met lage borstaanzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 09:03

Voor op stal is mijn paard (kruising fries) enorm gelukkig met zijn Harry's Horse Highliner. Die sluit mooi hoog om zijn hals, maar zit toch zo ruim van voren dat hij zich er prima in kan bewegen (door de lage sluitingen op de borst). Helaas zijn deze dekens niet geschikt voor buiten. En er zijn geen waterdichte dekens met hetzelfde model.

Met andere regen-/winterdekens heeft mijn paard altijd hetzelfde probleem: hij trekt zijn deken strak op zijn schoft als hij met zijn hoofd naar beneden loopt.
Ik heb hem al een paar keer uitgelegd dat hij dat dan maar niet moet doen, maar hij vindt dat hij wel gewoon grasjes moet kunnen eten. Dus dat schiet niet op.

Nou was ik benieuwd of jullie misschien een goed alternatief weten van een goed passende regen- of dunne winterdeken, die laag op de borst sluit, waardoor hij de ruimte heeft om van de grond te eten, zonder zijn manen tot bloedens toe stuk te maken... Maar wel gewoon goed aansluit op de hals.
Laatst bijgewerkt door Rozebottel op 06-10-10 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PartoutZ

Re: Welke regendeken voor paard met lage borstaanzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:10

Ik weet niet waar je woont..
Maar als je naar Sta-Rho in Rhoon gaat en daar je probleem voor legt staan ze binnen 2 min met een juiste deken klaar :)

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:31

De Bucas Big Neck! Mijn paard heeft hetzelfde probleem en deze deken zit echt super bij hem.
De dekens van Imperial Riding kun je ook proberen, die zijn goedkoper. Ze zijn erg ruim verstelbaar van voren en passen ook bij forsere paarden.

Frieshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:47

ik heb er zelf vorig jaar 1 van amigo gekocht en die past bij mijn paard (een fries) echt super! Heeft m vaak gedragen en totaal geen problemen mee gehad..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:58

De gewone Amigo zou ik niet aanschaffen die heb ik op mijn smalle rijpaard en op de dravertjes liggen en mijn forse paard met dikke hals zat er klem in. De Amigo staat er ook om bekend dat die voor wat smallere paarden geschikt is. Er is nu wel een Amigo XL verkrijgbaar bij de Paardendrogist maar hoe die valt geen idee.

Frieshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:59

Hmm mijn fries heeft toch echt wel een flinke nek en hij past super.. Weet alleen niet precies welke t is, heb m al een tijdje geleden gekocht.

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:05

Heb voor mijn fries inmiddels een Bucas regendeken uit de Irish serie - deze valt ruimer op de borst en om de hals als bijvoorbeeld de Bucas Smartex dekens (die heb ik eerst geprobeerd, lag niet mooi). Ook de Rambo en Rhino dekens van Horseware met het zogeheten v-front closure systeem geven extra ruimte bij de halsaanzet en liggen erg goed bij hem.

Succes met het vinden van de goede deken!

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:18

Ik lees even zeer geïnteresseerd mee.

Ik ben op dit moment ook heftig op zoek naar een 200 grams buitendeken voor mijn paard die ook een lage halsaanzet heeft. Ook hier is het probleem dat hij bij het grazen (hij kan de grasjes ook niet weerstaan ;) ) de deken strak over de schoft trekt. Ik heb gisteren net de Rambo Quarter en Amigo XL bij hem gepast. De Rambo heeft wel meer ruimte bij de schouders, maar heeft helaas wel een hoge sluiting bij de borst en geeft dus nog steeds hetzelfde probleem. De Amigo XL gaf geen problemen bij de borst, maar ik echt gemaakt voor forse/brede paarden. Mijn paard verzoop hierin, omdat hij verder een normale bouw heeft.

Ik had deze dekens besteld bij de paardendrogist (die trouwens erg goed meedenken +:)+ ). Ze adviseren nu een v-vorm borstsluiting. Ik wil een deken met afneembare hals en kom dan wel een een hogere prijsklasse terecht. Lastig!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:34

Cracker_Jack dat is idd een probleem je zit gelijk in de hogere prijsklasses helaas.
Heb je de Bucas big neck ook al geprobeerd? Die verkoopt de paardendrogist ook.
Met de V sluiting kom je denk ik bij de klassieke rambo dekens uit die hebben dat. Dan kan je er helemaal aan, in euro's ;)

Ik vraag me trouwens af of een hals uberhaupt wel fijn is voor paarden die zo gebouwd zijn. Ik waag me er met de mijne in ieder geval niet aan.

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:49

De big neck is er alleen in 100 en 400 gram (of ik kijk verkeerd). Ik wil graag een 200 grams of hooguit 300. Als het echt koud wordt kan ik er altijd nog tijdelijk een dekentje bij onder doen.

Ik heb de Rambo quarter en Amigo XL gepast met hals en dit gaf geen problemen. De hals zit vooral aan de boven en zijkant vast aan de deken en knelt dus echt niet bij de borst. Mijn paard wordt echt een beertje als hij geen deken op heeft. Ik wil deze winter voor het eerst gewoon doorgaan met wedstrijden en hij heeft een witte hals en manen (bont paard) die dus gewassen moeten worden. Dus: 1. ik haal de vetlaag eraf en 2. wanneer hij zo'n dikke vacht heeft duurt het een eeuwigheid voor hij droog is. Vandaar ;)

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:10

Ja, dat lijkt zo van Bucas maar je moet even op de site kijken van de Pdrogist daar staat een staatje voor welke temperaturen welke uitvoering geschikt is. Ik heb nu de rain opliggen, die is dan 100 grams, maar die is geschikt van -2 tot +12. Ik moet ook zeggen de deken ademt geweldig hij zweet nooit eronder, ook niet als ik smiddags op stal kom en hij heeft hem met 16 graden nog op. (dan doe ik hem wel af dus). Mijn andere paard staat dan onder zijn Amigo regendeken te zweten. Die ademt nauwelijks.
De winterversie heeft wel een overlap met de rain maar kan tot veel lagere temperaturen gedragen worden.

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:46

Hmmm. Bedankt voor de tip, maar ik sla toch aan het twijfelen. Ik ben niet zo weg van een fleece-voering. Voornamelijk in het voorjaar zal er toch veel haar aan blijven plakken en het wordt ook altijd zo statisch. Ik (of eigenlijk mijn paard :P ) heb inderdaad ook ondervonden dat je beter een regendeken met een beetje voering kunt hebben dan zonder voering ivm zweten.

Maar ik ben tijdens het speuren op internet nog iets tegengekomen dat misschien wat kan zijn en niet zo vreselijk duur is. Heb net wat extra info gevraagd.

Even off-topic: ik zag in je profiel dat je een fjord hebt van Tunar. Die heb ik nog gekend toen mijn paard in pension stond op de Fjordenhof

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:51

Ok nou laat me even weten wat je gevonden hebt dan ik moet namelijk ook nog een winterdeken voor dit paard misschien heb ik iets aan jouw tips :D
Ja klopt mijn fjord van Tunar. Leuk dat je die irl hebt gezien, ik heb hem daar een paar jaar geleden opgezocht kort voor zijn dood, het was al een hele oude baas toen !

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:10

Ik hou je op de hoogte van mijn zoektocht.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:18

De Amigo XL en Rambo QH zijn idd. bedoelt voor de echt bredere paarden. Deze vallen dus ook ruimer uit op de billen en schouders e.d..
Ik denk voor sommige van jullie de nieuwe Optimo ook een optie zou zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=kDTdZROpqEo
Maar goed daar hangt ook een prijskaartje aan. :o
Ook de Rambo Original, waar je een losse halsdeken bij kunt kopen kan een optie zijn, deze heeft wel de V sluiting aan de voorzijde en is een redelijk goedkopere versie van de Rambo's.
Afbeelding

Als je twijfeld over de juiste maat, dan raad ik je aan om hem of haar even te gaan meten:
1= stokmaat
2 = midden voorborst tot en met mideen van de billen (advies Horseware:- 10 cm = onderlengte voor een buitendeken), niet iedereen trekt die 10 cm er af, dat is je eigen keuze.
3 = voorkant schoft en eindig op bilhoogte (is ca 10 cm verder dan de staartinplant).
Deze 3 maten samen geven een beeld voor je dekenmaat.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:24

De Rhino Plus heeft ook een V-sluiting en een afneembare hals. De Rhino's zijn goedkoper dan de Rambo's.

Wij verkopen verder de Chilltons. Deze dekens zijn heel ruim verstelbaar aan de voorzijde en de Medium turnout heeft een afneembare hals die extra ruim is. De dekens zijn 1200D en zijn heel goed waterdicht. Ze zijn op dit moment bij ons in de actie. Daarnaast verkopen wij ook de Rhino Plus dekens en alle Rambo dekens, voor lagere prijzen dan de paardendrogist.

Neem anders eens een kijkje op onze webshop:
http://www.horsewaredekens.nl

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:11

Ik heb een deken gevonden! :D
Cracker looopt nu met een Rhino plus rond. Deze heeft een V-sluiting op de borst en hierdoor is er meer ruimte voor de hals bij het grazen. Er is ook genoeg ruimte bij de schouders, dus hopelijk geen schuurplekken meer. Ik ben er heel blij mee *D