wat ik mij al vaak afgevraagd heb is dat bij sommige wolletjes (om onder je zadel te leggen) het midden, dus de plaats waar de rug komt van het paard, geen wol is. dus met een zogenaamde uitsparing. en dan zijn er weer wolletjes dat dit wel hebben.
wat is eigenlijk het beste van de 2 voor de rug van het paard?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.. Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 10-10-10 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Titel iets aangepast ter verduidelijking. (Wolletje=zadelonderlegger)
Idd zoals Quir zegt, dat het bontje met ruggengraad vrijheid beter is in de meeste gevallen.
Maar ik sluit mij helemaal aan bij RoosIris. Een bontje is leuk als erg tijdelijke oplossing wanneer je zadel te ruim is. Dan kan het bontje ervoor zorgen dat het zadel beter aansluit aan het paard. Maar absoluut niet voor vast. Doe het bijvoorbeeld niet als je zadel te krap is. Vaak voorkomende fout is de gedachten: Het bontje is zacht, dus mijn paard heeft minder last van het klemmende zadel. Niet waar. Je maakt het op dat moment alleen maar krapper, waardoor dus pijnlijker
Totje5mei
Geplaatst: 10-10-10 12:02
geen bontje idd maar als je zadel te groot is dan miss wel... vrije ruggengraat is dan wel beter..
hoezo denk je dat dit beter is, de ruggengraat hoort vrij te liggen en dat gaat best lastig als je geen ruggegraatvijheid hebt.
3uitenbeen
Geplaatst: 24-10-10 19:41
Geen onderlegger, maar een bontsjabrak. Een onderlegger wordt vaak op het dekje gelegd, hierdoor verdwijnt het effect ondat een dekje vaak strak op de rug gaat liggen, hierdoor is een sjabrak met bont aan de onderkant beter (te vormen). Ook het onderhoud valt mee, doordat wol een natuurlijk product is en het daardoor een zelfreinigende werking heeft, wel wassen met een wolwasmiddel.
Als je zadel goed past, moet je daar niks aan gaan veranderen, dus ik zou geen bontje er onder leggen, wordt niet fijner op voor het paard en we zouden het alleen doen omdat wij mensen het mooier vinden.....
als je de rug toch wilt beschermen op welke manier dan ook en voor welk doel dan ook. dan zou ik je aanraden om een prolite pad te nemen. zie info op de site : www.rielklumper.nl moet je ff zoeken maar staat volgens mij onder kopje zadelpasservice
en anders inderdaad een bont shabrak dat onder het hele zadel gaat zonder extra dekje