petitparis schreef:zadelmaker erbij en voorlopig niet niet meer rijden. een klapperend zadel is absoluut niet fijn en al helemaal goed voor het paard z'n rug.
het is fout te denken dat als een zadel achteraan los komt van de rug dat je hier moet opvullen. Een zadel moet in balans liggen en vaak moet je zoals hierboven reeds gezegd vooraan opvullen/versmallen als het achteraan klappert.
ik ben het wel niet eens met te wijd is erger dan te smal. een te breed zadel kan je opvullen of een dikke pad onder leggen en kan indien niet te overdreven breed, ruimte bieden aan een paard om spiermassa te ontwikkelen. een te smal zadel is nefast voor de spierontwikkeling
Wetenschappelijk onderzoek met drukmeetsysteem heeft uitgewezen dat dit toch wel het geval is! en ik heb het niet over het zadel opvullen met een dikkere pad gehad (blijft er toch teveel druk). Overigens zou ik dat niet doen maar dan eerder met prolite werken omdat dit de druk beter verdeeld.
The influence of the width of the saddle tree on the forces and the pressure distribution under the saddle
Eva M. Meschan, Christian Peham *, Hermann Schobesberger, Theresia F. Licka
Movement Science Group, Department V, Clinic of Orthopaedics in Ungulates, University of Veterinary Medicine, Vienna, 1210 Wien, Austria
Accepted 1 February 2006