klapperend zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariskabaron

klapperend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 14:11

hallo,

een vriend van me heeft een probleem met zen zadel.
het zadel klappert tijdens het rijden.
we hebben er al een schuimrubberen mat ondergelegd om het op te vullen.
dit helpt helaas niets want het zadel klappert nog steeds.
ook schuift het zadel naar voren.
de singel zit wel strak genoeg dus daar ligt het niet aan.
hebben jullie misschien een oplossing of tips?

groetjes en alvast bedankt! ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-10 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmaak en titel aangepast

Fristi_

Re: klapperende zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:13

Zadelmaker laten komen!!!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:14

Een passend zadel kopen lijkt me de enige oplossing.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:14

de oplossing?
zadelmaker bellen!!!! :D

wellicht kan het zadel nog aangepast worden
een niet goed passend Zadel kan de rug van je paard in het ergste geval voorgoed verzieken.

Anoniem

Re: klapperend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:15

[WZ] > [HAR]

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:31

Ergo dit zadel past niet! Koop een passend zadel, of dat nou 2e hands is of nieuw

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:29

Zadel ligt niet goed dat lijkt me duidelijk. Laat een zadelmaker komen om te bepalen wat er mis is. Wellicht gaat t alleen om een kleine aanpassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:46

Even een zadelmaker naar laten kijken lijkt me, die kan je helpen met een passende oplossing :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:27

Ik roep leuk met de rest mee; Zadelmakerrrr! :+

Je kan door met dit zadel te rijden (met of zonder bontje, schuimdingetje of wat ook) alleen maar rugklachten veroorzaken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:28

En totdat de zadelmaker geweest is niet meer mee rijden!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:31

Een klapperend schuivend zadel past niet, dat is wel duidelijk.
Het zou goed kunnen dat de boom te breed is waardoor hij van voor te diep zakt en dan van achter omhoog komt.
Verder geef je erg weinig informatie, bij sommige zadels kan je bomen aan laten passen/verwisselen. Als je er een zadelmaker bij haalt weet je waar je aan toe bent.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:06

Ik ga volledig met bovenstaande mee. Laat er een zadelmaker naar kijken. Vaak kan hij het zadel aanpassen zodat het wel goed ligt op het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:11

eeuuh, zadelmaker? haha

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 05:41

Oke, het antwoord is al gegeven, maar wat er nou gebeurd met je zadel is: Hij is van voor te wijdt. Als de boommaat goed is, kan het zadel niet over de schoft vallen. (En achter dus niet gaan klapperen)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:15

Zoals de rest al heeft aangegeven zadelpasser/maker laten komen.
Toevoeging EN ER IN DEZE STAAT NIET MEER MEER RIJDEN!!!! JE HELPT DE RUG VAN DIT PAARD NAAR DE .... ALS JE HIER MEE DOOR BLIJFT RIJDEN.Te wijd is nog erger dan te smal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:23

zadelmaker erbij en voorlopig niet niet meer rijden. een klapperend zadel is absoluut niet fijn en al helemaal goed voor het paard z'n rug.

het is fout te denken dat als een zadel achteraan los komt van de rug dat je hier moet opvullen. Een zadel moet in balans liggen en vaak moet je zoals hierboven reeds gezegd vooraan opvullen/versmallen als het achteraan klappert.

ik ben het wel niet eens met te wijd is erger dan te smal. een te breed zadel kan je opvullen of een dikke pad onder leggen en kan indien niet te overdreven breed, ruimte bieden aan een paard om spiermassa te ontwikkelen. een te smal zadel is nefast voor de spierontwikkeling

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:17

petitparis schreef:
zadelmaker erbij en voorlopig niet niet meer rijden. een klapperend zadel is absoluut niet fijn en al helemaal goed voor het paard z'n rug.

het is fout te denken dat als een zadel achteraan los komt van de rug dat je hier moet opvullen. Een zadel moet in balans liggen en vaak moet je zoals hierboven reeds gezegd vooraan opvullen/versmallen als het achteraan klappert.

ik ben het wel niet eens met te wijd is erger dan te smal. een te breed zadel kan je opvullen of een dikke pad onder leggen en kan indien niet te overdreven breed, ruimte bieden aan een paard om spiermassa te ontwikkelen. een te smal zadel is nefast voor de spierontwikkeling

Wetenschappelijk onderzoek met drukmeetsysteem heeft uitgewezen dat dit toch wel het geval is! en ik heb het niet over het zadel opvullen met een dikkere pad gehad (blijft er toch teveel druk). Overigens zou ik dat niet doen maar dan eerder met prolite werken omdat dit de druk beter verdeeld.

The influence of the width of the saddle tree on the forces and the pressure distribution under the saddle
Eva M. Meschan, Christian Peham *, Hermann Schobesberger, Theresia F. Licka
Movement Science Group, Department V, Clinic of Orthopaedics in Ungulates, University of Veterinary Medicine, Vienna, 1210 Wien, Austria
Accepted 1 February 2006

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:35

@shangah: kan ik dit artikel makkelijk terug vinden, vind het best interessant te weten. Deze uitkomst tart mijn logica, aangezien ik meer "problemen" ondervonden heb met te smalle zadels dan te wijde en dat problemen zoals schuiven makkelijker kan nagaan door "op te vullen", wat bij een te smal zadel niet kan. Maar ik geef je gelijk dat je qua drukverdeling nog niks weet

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:41

Een klapperend zadel hoeft niet persé te wijd te zijn. Een te smal zadel kan ook klapperen en tegelijkertijd naar voren schuiven. Ik heb een boommaat 30/31 op een paard gehad wat vreselijke klapperde, vervolgens een boommaat 33 (ander model zadel ook) en het klapperen is zo goed als weg. Bij sommige paarden blijft het klapperen trouwens als je ze niet goed rijdt en ze de rug heel erg wegdrukken. Het is dan funest om er een krapper zadel op te leggen of het achter op te gaan vullen want dan geef je ze nooit de kans om hun rug weer te ontspannen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:01

2005 schreef:
Een klapperend zadel hoeft niet persé te wijd te zijn. Een te smal zadel kan ook klapperen en tegelijkertijd naar voren schuiven. Ik heb een boommaat 30/31 op een paard gehad wat vreselijke klapperde, vervolgens een boommaat 33 (ander model zadel ook) en het klapperen is zo goed als weg. Bij sommige paarden blijft het klapperen trouwens als je ze niet goed rijdt en ze de rug heel erg wegdrukken. Het is dan funest om er een krapper zadel op te leggen of het achter op te gaan vullen want dan geef je ze nooit de kans om hun rug weer te ontspannen.

Klapperen kan ook aan de kussenvorm en boomvorm liggen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:06

Schangah schreef:
2005 schreef:

Klapperen kan ook aan de kussenvorm en boomvorm liggen.

Ja, dat moest er idd nog bij :P .

MarEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 01:23

idd maar 1 oploosing: zadelmaker (of een nieuw zadel)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:48

zadel passen laten maken zoals hier boven gezegd word en anders een ander passend zadel.
nu dit het geval is in iedergeval niet met zadel rijden. ga zonder zadel rijden of verzin iets anders creatiefs;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:18

zadel kopen dat wel past. je kunt je paard er pijn mee gaan doen als je zadel niet past :\