Dressuurzadel voor Quarter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Dressuurzadel voor Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:03

Ik ben zo stilletjes aan aan het uitkijken naar een zadel voor mijn merrie.
Ze is een Quarter-kruising met blijkbaar een nogal typische QH-bouw qua rug.
Ik wil een dressuurzadel voor haar, maar dat blijkt niet zo simpel.

Het zadel moet aan een paar voorwaarden voldoen:
Mijn paard is niet extreem breed qua bouw, maar wel qua rugbespiering.
Ze moet dus heel wat ruimte hebben in de kamer zonder dat de boom van het zadel extreem breed wordt.
En daarnaast is het ook belangrijk dat de ronding van de boom goed op haar rug past. (weinig schoft, lichtjes overbouwd,...)
Bij veel confectie- dressuurzadels is dit namelijk niet het geval en is de ronding van de boom gemaakt in functie van standaard warmbloedpaarden. Waardoor die zadels niet stabiel liggen of druk uitoefenen op de verkeerde plekken. (Zijdelings van haar schoft bijvoorbeeld is een gevaarlijke plek.)

Nu vraag ik mij af welke merken en types van zadels mogelijk geschikt voor haar kunnen zijn?

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:09

voor mijn paint x kwpn was het ook erg moeilijk een passend zadel te vinden.

ik heb de zadelmaker laten komen en die had allerlei nieuwe en oude zadels bij zich. euroriding bijvoorbeeld (met brede kussens) paste totaal niet!

wat ik uiteindelijk heb gekocht en wat goed lag was een KN symfonie zadel uit 1996. met een brede boom en wijde kamer. mijn paard is bestwel rond en ook een beetje overbouwd. ik laat het zadel ieder jaar weer nakijken en het ligt nog steeds goed.

ik heb ook een keer een fryso zadel van iemand geleend. (ook een ouder model) die lag ook goed.

maar het beste kun je dus een zadelmaker laten komen, want op deze paardjes passen de standaarden gewoon niet zo goed.

succes! groetjes!

Liv80

Re: Dressuurzadel voor Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:30

Kentaur en Prestige hebben zadels die een breed tussenkanaal en ruime kamers hebben.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:17

ik ken 2 quarters die lopen allebei met wintec-dressuurzadel. Die liggen daar heel goed op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:21

ik had ook een wintec dressuur met de wijdste boom en heb nog een passier veelzijdig. Heb ook nog een oude stubben parcival dressuur die wel past maar waarvan de stoten te ver naar achteren liggen voor mijn paard, dat zadel is te koop.