toch nog wat boomloos/barefoot vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zondersokken

toch nog wat boomloos/barefoot vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:23

Hallo allemaal, omdat ik nog niet in alle topics mag reageren ;( wil ik toch nog wat vragen over de barefoot zadels.
Ik hoop binnen niet al te lange tijd een eigen Tinker te kunnen kopen en ik heb me veel ingelezen en een barefoot zadel lijkt me heel prettig voor mijn paard.

Ik heb nog niet zo vreselijk veel rijervaring (herintreder) is het met deze zadels niet moeilijker te leren om goed te zitten en rijden dan met een zadel met boom?

Mijn voorkeur gaat uit naar een western zadel, mag en kan je hierop lichtrijden? (weet dat ze in western eigenlijk doorzitten maar vind ik nog moeilijk)

Ik heb gezien dat buiten leer Barefoot ook een kunstleer zadel heeft, is iemand hiermee bekend en is de kwaliteit hiervan ook goed of kan ik beter wat meer uitgeven aan een zadel van echt leer?

Buiten Barefoot ben ik niet bekend met andere boomloos merken wat zijn nog meer goede merken die makkelijk verkrijgbaar zijn en waarom zijn deze beter/slechter?

Hopleijk wil nog iemand mijn vragen beantwoorden al zijn hier al veel topics over dank!

8nnemiek

Re: toch nog wat boomloos/barefoot vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:31

Barefoot rijden een beetje anders dan engelse boomzadels als je die gewend bent, maar aan barefoots raak je ook snel genoeg gewend. Je zit iets breder, en hebt wat minder steun. Maar daardoor leer je juist béter zitten, en krijg je een onafhankelijkere zit dan op een engels boomzadel met kniewrongen enzo.

Ook op een westernzadel kun je lichtrijden. Ook in de westernsport wordt er wel licht gereden.

Kunstof is op zich prima, het is alleen iets minder rekbaar en sterk en zal dus iets sneller slijten. Maar daar is de prijs dan ook naar.

Er zijn veel boomloze merken, van super goede kwaliteit tot super slechte kwaliteit. Barefoot is een goed merk, maar zodra de zadels goedkoper worden dan die van barefoot dan vind ik persoonlijk dat de kwaliteit er ineens flink op achteruit gaat. Dan zijn er ook nog een aantal merken die echt beter zijn dan barefoot, maar dus ook een stuk duurder. Bob marshall bijvoorbeeld. Prachtige zadels! Maar wel aan de prijs.

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:59

ja Bob Marshal zag ik op Bokt al voorbij komen maar dat is inderdaad nogal een groot verschil in prijs, ik wil een goed zadel hebben natuurlijk ook vanwege het comfort van mijn paard maar wil niet direct het allerduurste aanschaffen, eerst wat meer ervaring ermee opdoen.
Lichtrijden kan dus goed op zo een zadel, fijn want met doorzitten hobbel ik nog teveel voor zijn rug ook niet zo lekker.
Je valt er niet snel af van zo een boomloos zadel door minder grip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:01

Persoonlijk vind ik boomloos heerlijk rijden.
Heb er jaren mee gereden(barefoot)en had een prima zit.
Helaas schuift de barefoot,ondanks verschillende singels geprobeerd te hebben,op mijn huidige pony en ligt ie daar gewoon niet fijn op.
Ze passen dus niet op álle paarden,zoals sommige mensen wel denken.

Kwaliteit vind ik zelf goed,heb er nooit problemen mee gehad.
Wel belangrijk is natuurlijk de inlage en de pad.

Zelf reed ik voor ik overging naar barefoot altijd met dressuurzadels en ik heb inderdaad even moeten wennen.
Reed er wel vrij snel lange buitenritten mee en toen zat het als een stoeltje,echt zálig...maakte er toch vaak urenlange ritten mee zonder enige pijn/stramheid,wat ik toch snel heb.
je glijdt er zeker niet af. wat ik bij mijn huidige zadel heb is extra kniewrong,geeft net ietsjes meer steun.

andere boomloze zadels heb ik(nog)geen ervaring mee..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:04

Houd er wel rekening mee dat je jezelf met lichtrijden op een boomloos zadel niet met je volle gewicht in de beugels mag opdrukken. Je gewicht moet je verdelen over de beugels en je bovenbenen. Anders krijg je te veel puntdruk.

Hoe snel je er vanaf valt ligt aan jezelf natuurlijk :P Als je goed recht zit dan zit je heel stevig. Ik zit veel steviger in mn barefoot dat op engelse zadels. Maar als je begint te schuiven of scheef zit dan zakken boomloze zadels sneller een beetje scheef en dan ga je kiepen natuurlijk :Y)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:04

Het is een kwestie van persoonlijke smaak. De 1 vind het fantastsich en de ander glijdt er alle kanten mee op.. Ik zou vooral een zadel op proef nemen en zelf ontdekken of het bij jou en je paard past (want er zijn ook paarden die er minder prettig onder lopen) en dan pas echt beslissen.

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 12:17

Door artikelen die ik gelezen heb ben ik heel enthousiast over het boomloos rijden en daarna lees je weer een verhaal wat alles tegen spreekt ( www.pietloof.nl) wat ook weer aannemelijk klinkt, ik weet dan niet meer waar ik straks voor moet gaan kiezen pffff

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:23

Dat is mijn punt, je weet het idd niet totdat je het uitprobeert.. Er zijn vast wel mensen in jouw buurt die je een barefootje willen lenen of anders kun jet het via de dealer ook lenen tegen een onkostenvergoeding.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:42

zondersokken schreef:
Door artikelen die ik gelezen heb ben ik heel enthousiast over het boomloos rijden en daarna lees je weer een verhaal wat alles tegen spreekt ( http://www.pietloof.nl) wat ook weer aannemelijk klinkt, ik weet dan niet meer waar ik straks voor moet gaan kiezen pffff

De site kende ik nog niet. Ik heb even een stukje gelezen over het boomloze zadel. Staan wel wat nuttige dingen in, maar ook bv:
Citaat:
Wanneer de ruiter plaatsneemt op een boomloos zadel, werken zijn zitbeenknobbels en het ruitergewicht regelrecht in op de (rechtop staande!) borstruggenwervels van het paard. Van enige drukverdeling is nauwelijks sprake.

Maar dat klopt niet :) Ten eerste; je zitbeenknobbels zitten niet in het midden, maar rechts en links, eentje in elke bil :Y) Je zit er dus nooit mee bóvenop de ruggenwervels, maar je zit er naast. Verder zijn zitbeenknobbels ook geen scherpe puntjes, maar brede, dikke botten met ook nog spieren en een dikke huid er overheen. Tel daar het zadel mét de dikke pad bij op, en verdeel de druk over de beugels, bovenbenen en zitbeentjes, en het paard voelt echt geen puntdruk meer :)

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:06

Ik ben ook barefoot fan! Zeker het zitcomfort is super. Het verhaal over drukverdeling en zitbeen knobbels, tja mijn paardje liep er alleen maar beter mee. Ik zou als ik jou was ook een week of evt 2 weken een testzadel aanvragen, dan kan je zelf voelen wat je er van vind. Mijn paardje was de eerste keren met het zadel wat kriebeliger. Reageerde wat feller dan normaal maar dot komt door het close contact. Het lijkt alsof je zonder zadel rijd.

Probeer dus lekker uit, ook in uitvoeringen(cheyenne/western en evt london) voordat je een keuze maakt!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:09

Ik heb ook nagatieve ervaring met een BF. Als je slecht kunt doorzitten zou ik toch een gewoon boom zadel nemen. De druk verdeling is gewoon niet optimaal. Het kan wel, als je niet meer dan 50kg weegt of een heel sterk paard hebt, met een groot hart.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:11

Mijn ervaring is niet zo goed met boomloosrijden..
ik was er zelf heel enhousiast over, het zit heerlijk en ik had geen last meet van mijn eigen rug. (dat heb ik vaak wel met zadels met een gewone boom) maar helaas was het geen succes voor de rug van mijn paard, hij kreeg er drukplekken van helaas. Nu heb ik sinds 2 jaar weer een goed passend boomzadel en daar heb ik geen problemen mee :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:13

Tja, dat probleem had ik ook. Voor jezelf is het super een BF. Zet heeeeerlijk! Maar ja, uiteindelijk wil je dat je paard toch langer te berijden blijft!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:18

Ik heb zelf een BF London. Met western heb ik geen ervaring. Mijn mening is een beetje dubbel. Mijn haflinger heeft altijd zadelproblemen gehad en dat is nu opgelost. Met mijn boomloos zadel loopt ze super en is ze helemaal happy. Ik heb juist eindelijk geen drukplekken e.d. meer. Op buitenrit vind ik de zadels super lekker zitten. Vooral in stap. In echt de volle galop ga je weer meer merken van het feit dat je zit in een boomlooszadel flink op de proef wordt gesteld. Het vervelende van mijn boomlooszadel is echter de dressuur. Je moet veel dingen toch weer opnieuw leren, je zit is gewoon heel anders. Je moet dus veel langer trainen, je benen gaan snel wiebelen e.d. (daar heb ik overigens pas een topic over geopend en dat probleem hadden meer mensen) dus wat dat betreft. Al zou ik een boomzadeltje kunnen vinden voor mijn pony die past zou ik wel weer terug willen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:34

Ik heb al jaren een barefoot London op mijn tinker en ben er super tevreden over....
Schuift niet en ik zit er zo vast als een huis in(geen wiebelbenen :D )
Je moet zodra je je paard hebt er een uitproberen en kijken of het wat is voor jou en je paard.
Ik vind het ook erg fijn dat ik de beweging goed aanvoel zeker omdat mijn tinker nogal eens wegspringt/bokt en ik hem daardoor prima uitzit.
Enigste nadeel voor mij persoonlijk is dat je breder zit....en zeker op een tink heb ik weleens wat pijn in de heupen daardoor heb MAAR dat is pas na een uurtje of 3a4 door de bossen :D
Ik heb zo een beetje de eerste London die verkocht werd in Nederland en er zijn alweer wat aanpassingen zodat dit bij de nieuwere modellen ook weer opgelost is(VPS).

http://www.rubyswesternstore.nl/nl_NL/p ... 0/barefoot komt mijnes vandaaan en hier kun je ook een Barefoot uitproberen

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:23

Ik heb een barefoot cheyenne drytex, dus de kunstof versie. Ik vind hem heerlijk zitten, alleen zou ik geen beugel riemen van drytex materiaal erbij bestellen wat dat kraakt en kreunt en maakt echt een rotherrie, met mijn leren fenders heb ik daar geen last van. Dus het is echt het drytex op drytex wat zo'n herrie maakt. Voordeel is dat deze goedkoper is en super onderhouds vriendelijk, nat doekie erover en klaar is kees, nooit meer invetten o.i.d. Alleen je beugelriemen dus ;)

Verder ben ik nu dressuurmatig aan het trainen en kom ik er nu achter dat mijn bokkige paard zich enorm irriteerd aan mijn wiebelbenen. op de cheyenne zitten geen kiewrongen en als je dressurmatig aan de slag wil zijn die toch wel erg fijn. Voor de buitenrit is het een heerlijk zadel. Ik draaf toch wel aardige stukken en nooit last gehad van druk plekken. Ik heb wel een goede pad van barefoot speciaal voor de cheyenne eronder, en dat is ook echt super belangrijk. Verder heb ik een nieuw zadel, met VPS, wat de drukverdeling ook bevordert. Ik weet niet hoe het met lichtrijden zit op een oude versie zonder vps.

Toch ben ik nu weer opzoek naar een boomzadel, mijn instructrice denkt dat mijn paard het echt niet prettig vind, het close contact gevoel. Dus het hangt heel erg van je paard af, dus idd lekker een testzadel aanvragen. Dan weet je gelijk of het voor jullie beiden iets is.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:29

Suzan_bobar schreef:
Ik heb ook nagatieve ervaring met een BF. Als je slecht kunt doorzitten zou ik toch een gewoon boom zadel nemen. De druk verdeling is gewoon niet optimaal. Het kan wel, als je niet meer dan 50kg weegt of een heel sterk paard hebt, met een groot hart.

Nou dat klopt ook niet helemaal, als je zwaarder 50 kilo ben kun je prima lichtrijden met een barefoot met VPS, MET een goede pad eronder. Voor de mensen die richting de 75 kilo gaan een pad met dubbel dikke inlages en dan kun je ook gewoon lichtrijden. Alleen moet je licht rijden vanuit je bovenbenen, dus niet als een 8 jarige stazitstazitstazit....en steeds op de rug van je paard bonken want ook dat is niet lekker voor de paardenrug.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:47

zondersokken schreef:
Door artikelen die ik gelezen heb ben ik heel enthousiast over het boomloos rijden en daarna lees je weer een verhaal wat alles tegen spreekt ( http://www.pietloof.nl) wat ook weer aannemelijk klinkt, ik weet dan niet meer waar ik straks voor moet gaan kiezen pffff

op deze site lees ik dit
Algemeen dient de ruimte tussen de kussens 3 tot 4 vingers breed te zijn.

Die site slaat de plank dus volkomen mis!!
Maar enkele paarden hebben zo'n smalle wervelkolom dat dit breed genoeg is
De meeste paarden hebben nl doorgaans 5/6/ vingers nodig qua kussenkanaal (zeker Tinkers en Friezen)
daardoor vallen veel merken al meteen af

Onzin over Barefoot lees ik hier ook
Drukpunt belasting waar dan?
Alsof een boomzadel dat niet heeft :=
Ik kom nl juist heel veel ellende tegen van Boomzadels
Barefoot zadels zijn inmiddels zo verbeterd/doorontwikkeld dat de drukverdeling juist prima is
Alleen daarom zou ik al nooit kiezen voor een goedkoop merkloos boomloos zadel

Zelf ben ik fan van de Barefoot London
De Cheyenne is ook een fijn zadel maar met mijn lange benen mis ik toch wel het langere zweetblad
De meest paarden bewegen onder een Barefoot meteen ruimer!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:49

Ik heb zelf de barefoot cheyenne dry-tex, dus niet de lederen versie, maar dry-tex, en dat is een soort kunsttof.
Echt een heerlijk ding, en ik kan eigenlijk nu niet meer supergoed zitten op een boomzadel, omdat dit gewoon zo lekker zacht en voor mij stevig zit!
Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik ben zeker om!
Lichtrijden doe ik ook gewoon.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:14

Ik ben na jarenlang op een dressuur zadel te hebben gereden overgestapt op een barefoot, en heb de eerste 2 weken ontzettend moeten wennen.. Nu wil ik niet anders meer! Op de western kun je ook gewoon lichtrijden ;)
Succes met je keuze!

cybrdynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:07

Ik heb net de BF Drytex Stella gekocht, dus met kniewrongen. Ik vind het ook super. Maar inderdaad, wel met leren stijgbeugelriemen.
Met de fenders zit je trouwens ook weer wat steviger, minder wiebelige benen.
Mijn dochtertjes rijden er ook op, ze zitten er echt super relaxed in, als een stoel i.p.v. die overdreven holle dressuur rug.
Ook weer prettiger voor onze pony, volgens Parelli... ;)

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:16

Ik heb voor mijn tinker de barefoot cherokee,een geweldig zadel en ik zit als een huis!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:11

Ik heb een Cheyenne dry-tec gekocht voor mijn vorige fjord, dit zadel heb ik mooi gehouden bij de verkoop van mijn fjord. Ben er helemaal weg van, vind het heerlijk rijden en wil nooit meer wat anders. Nu hoop ik dan Gandhi en ik dit zadel als combie ook zo bevalt,maar dat zien we over een paar jaar!

Ik heb ook idd fenders en westernbeugels eraan hangen, puur omdat dat iets steviger is.

Je kan op www.boomloosrijden.nl werkelijk heel veel info halen, of pb PMarena hier op bokt, zij is van die site en distributeur van de barefoot!!!