bit verschuif vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

bit verschuif vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:28

Opzich niet zo'n groot probleempje aangezien Wietje gewoon netjes op het bit reageert (beter dan ooit momenteel), maar vind het zelf toch irritant. Ik krijg het bit niet netjes gelijk in de mond en vroeg mij af of dit een probleem kan geven. Ik trek hem steeds recht met opzadelen etc, maar binnen no time hangt hij weer scheef. Volgens mij niet zozeer steeds naar 1 kant, maar daar zou ik eens wat bewuster op moeten letten.
Hij steekt of aan de ene of aan de andere kant een stukje meer uit dan de andere kant. Is dit normaal of is mijn bit toch niet de juiste maat? (te groot? te klein?) Is het eventueel een idee om bitringen eraan te doen?

Je krijgt dus dit;
Afbeelding
Afbeelding

ZusJacobs

Re: bit verschuif vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:34

Te groot of te klein denk ik niet, denk dat je paard het bit niet heel lekker vindt liggen en het zo verschuift dat het beter ligt. Wat heb je er nu in liggen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:35

Wat kan helpen is een knevelbit gebruiken. Dat is een beetje een akelige naam voor een vriendelijk bit wat heel stil in de mond ligt. Maar wat ik op de foto zie is geen enkel probleem het is alleen misschien minder mooi. Is dit een enkel gebroken bit? Ik denk het wel zo aan de hoek van het bit te zien. Het zal ook schelen als je een dubbel gebroken bit gebruikt omdat dat geen scherpe hoek in de mond kan maken...
Druk ik mijnzelf duidelijk uit?

Ik bedoel bij een enkel gebroken bit gaat het bit in een omgekeerde V vorm buigen als het in de mond zit. Het bovenste puntje kan daarbij het gehemelte van je paard raken en dat is niet fijn. Wietje zal dan het bovenste punt met haar tong verschuiven zodat ze daar niet zo'n last van heeft. En dat geeft aan de buitenkant dit effect.
Een dubbel gebroken bit prikt nooit in het gehemelte en daar zal Wietje zich dan ook niet mee bemoeien.

Maar kwaad kan het niet, het bit heeft zo te zien ook de juiste maat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:45

Bedankt voor de uitleg mrie :)

Er hangt nu een dubbelgebroken bitje in met een bol middenstukje. Maar de hoek van het bit is dus nog best wel scherp?

Ze is momenteel goed aan het bit en doet er niet moeilijk mee, maar dat is wel heel anders geweest (tegen het bit, niet aannemen, 1kant vastpakken, tong over bit etc etc) maar momenteel rijden we op een andere manier dan we deden en gaat het super en is ze rustig met het bit :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:51

Nee ik denk niet dat de hoek dan nog scherp is. Misschien zit hij scheef gewoon lekkerder. (Ik heb stiekum ook een scheve bek en kauw daarom het liefste links, maar dat weet alleen mijn tandarts)

Off topic: Leuk trouwens dat jij nog in de paarden zit, ik denk nog wel eens aan je actie voor Genderose. Wat was je daar kapot van.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 22:03

Ik zal eens kijken of ze hem steeds naar eenzelfde kant drukt of dat het wisselt. Wat jij zegt heb ik ook overigens met 1 kant voorkeur kauwen, misschien dat Wiet dat ook idd gewoon heeft met bit. Maat is iig goed dus? Dat is fijn te weten.

Bedankt :) Bloed kruipt waar het niet gaan kan... Ik zal haar nooit vergeten (november alweer 7 jaar! geleden) maar gelukkig heeft Wietje mijn hart gestolen zodat ik lekker door kon gaan met paarden :+:

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:36

misschien heb je 1 bakstuk hoger dan de ander en verschuift hij omdat hij bij de frontriem niet doorschuiven kan aan 1 kant

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:08

ken iemand die het ook had en bij haar was haar bitje niet gelijk :p de ene kant was langer dan de andere kant , dat kan ook

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:32

ik heb dit probleem soms ook iets bij mijn haf,
bit is de goede maat en de bakstukken zijn gelijk.
ook is het bit aan beide stukken gelijk een ook de bakstukken zijn gelijk.
denk dat dit aan het paard ligt, ze loopt er niet anders om en neemt het bit verder prima aan.

ik maak er er zelf niet druk om, mijn paardje geeft wel aan wanneer haar iets niet lekker zit.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:13

Als je zeker weet dat het bit gelijk is, bakstukken gelijk zijn, er niet iets gaande is in de mond en het niet aan jou ligt zou je bitringen kunnen proberen of een ander type bit met stabielere ligging.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:17

Mijn 1e reactie is ook: zijn je bakstukken wel op dezelfde maat afgesteld? De maat van je bit lijkt idd goed. Misschien vind je paard het bit zo wel lekkerder zitten. Als je verder niets merkt aan haar gedrag of met rijden zit het vast wel goed hoor! Als je het zelf erg vervelend vind zou je bitringen of een ander soort bitje kunnen proberen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:51

Gaat je paard regelmatig naar een (goede!) paardentandarts? Gebitsproblemen kunnen namelijk ook de oorzaak zijn van 'gedoe' met het bit. Die van mij (Martijn Goumans) heeft bij ons op stal al aardig wat mondproblemen opgelost...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:43

de mijne doet dat ook vaak hoor, zolang ze goed loopt en er geen velletjes tussenkomen
ik wilde liever een bustrens voor mijn paard, dan kan ze hem hangen zoals ze wil, zonder risico op velletjes, maar in maatje 17.5 vind ik dat niet zo gauw