het invet en onderhoud topic!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe vaak vet jij je tuig in?

1 keer in het jaar
9 (11%)
5 keer in het jaar
18 (22%)
1 keer in de maand
33 (40%)
2 keer in de maand
10 (12%)
1 keer in de week
6 (7%)
anders...
5 (6%)

Totaal aantal stemmen: 81

bamsie

het invet en onderhoud topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 12:27

hallo!

omdat ik wel benieuwd was naar hoe jullie allemaal je zadel en hoofdstel onderhouden, hier een topic waar je ons alles kan vertellen wat je allemaal doet om ervoor te zorgen dat je nog jaren plezier hebt van je tuig!
ik zou bijvoorbeeld graag weten wat voor een zadelzeep gebruikt, of hoe vaak je je zadel in vet, en wat je juist niet gebruikt etc.

ik bijvoorbeeld, maak iedere week mijn zadel schoon met zadel zeep, 2x in de maand vet ik het in met leder vet.
mijn hoofdstel maak ik iedere week schoon en vet ik iedere week in met leder balsem of met leder olie.

wat doen jullie?

Spritz

Re: het invet en onderhoud topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:29

Ehm, ik denk dat ik nog niet eens aan de 1x per maand kom :o

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:30

Jij doet er veel aan :oo

Ik heb 1 paard, 2 hoofdstellen en 2 zadels (dressuur & springoutfit)
mijn zadels doe ik weinig tot niets aan, mijn singelstoten en singel wel :)
Mijn singel doe ik elke week af met zadelzeep, indien nodig een creme/vet erop singelstoten zo'n eens in de maand/in de 2 maanden.
Mijn hoofdstel enkel wanneer ik zin heb, meestal tegelijk met mijn zadel, 1 keer in het jaar ;)

Ik gebruik stübben zeep & hamanol, gewoon omdat ik dat fijn vind werken :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:32

mijn tuig maak ik elke maand schoon, meer kan ongezond zijn voor het leer ;)
Hoofdstel haal ik volledig uit elkaar en vet ik in met lederolie. Zadel maak ik schoon met zadelzeep (haal de beugelriemen, singel etc eraf) en daarna vet ik deze nog eens in met lederbalsem zodat hij blinkt. Beugelriemen met lederolie of zadelzeep, net als de leren singel. M'n rijlaarzen poets ik eerst met water en daarna blink ik ze op met een beetje lederbalsem.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 12:33

hihi, nou miss niet iedere week invetten dan maar? is dat beter denk je?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:29

inderdaad. Je kan ook om de twee weken doen :j
ik doe één keer per maand en soms vragen mensen me of ik een nieuw hoofdstel/zadel heb gekocht dus ik denk dat je het zo wel netjes houdt zonder het leer te beschadigen :)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:41

Mijn hoofdstel-voor-nette-gelegenheden maak ik schoon na zo'n nette gelegenheid :P. Dat is nu niet zo heel vaak, maar als ik straks ga beginnen met wedstrijden zit ik toch wel aan 1x in de maand, en verder hangt hij hier in m'n kamer aan de kapstok.
M'n trainingshoofdstel poets ik ongeveer 1x per twee maanden. Zadel ongeveer 1x in het halfjaar uitgebreid :+ Singelstoten en beugels wel regelmatig, en dan gaat er direct vluchtig een vochtig doekje met zadelzeep over de rest.

Mijn zadel maak ik trouwens schoon met zadelzeep en vet, maar m'n hoofdstellen met een beetje natuurlijke groene zeep, en daarna zonnebloemolie. Werkt echt als een tierelier, ze zien er echt nog helemaal piekfijn uit! Glimmend en lekker soepel, terwijl ze (zeker m'n trainingshoofdstel) al een aardig tijdje meegaan.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:47

Ik vet al het leren spul (zadel, hoofdstel, halster etc) zo'n 1x in de maand in en kan echt merken dat het mooi soepel blijft en er goed uit ziet :)
Vet overigens alles in met ledervet.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:50

1x Per maand doe ik alles. Tussendoor gebruik ik wel zadelzeep, dat hangt ook een beetje af van het weer. In die nattigheid doe ik het vaker dan als het mooi droog blijft.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:52

1x in de maand zoiets. eerst met zadelzeep, dan in laten trekken en dan met lederbalsem van passier nog een keer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:52

Wat doen sommige mensen weinig aan dat dure spul zeg.
Ik doe alles zeer regelmatig.. Als je niet alles uit elkaar haalt ben je zo klaar.
Zadelzeep spray er over, schoonmaken en dan in de lederdressing van rapide en klaar is kees.

Dat is de snelle methode, de andere is hetzelfde alleen dan haal ik het uit elkaar.
Beiden gebeurt het regelmatig.

Verder heb ik ook veel van kunstof en biothane, dat scheelt een hoop poetsen.
Mijn zadel, twee hoofdstellen en singel zijn van biothane of kunstof.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:14

Ik doe mijn hoofdstel voor eigenlijk elke wedstrijd. Sowieso even zadelzeep eroverheen, maar meestal uit elkaar halen, zadelzeep en vet.
Zadel doe ik wat minder vaak. Die glimt gewoon mooi en is mooi soepel, dan vind ik het niet zo nodig :) singelstoten haal ik wel regelmatig de viezigheid af.

Ik vind sowieso dat als je op wedstrijd gaat dat je spul schoon moet zijn. Zie dat nog wel eens anders...

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:16

Een keer in het kwartaal ongeveer, uitgebreid met zadelzeep en soort van lotion.
Elke maand sowieso uitgebreid invetten.
En elke keer voor wedstrijden even een beetje invetten, ( 1× in de 2 weken)
En elke week komt er wel een doekje overheen _O-.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:16

Voor wedstrijd poets ik m'n hoofdstel ook helemaal :j
Op wedstrijd gaat er trouwens ook altijd een potje lederalsem mee. Even wat op een doekje doen, tuig én laarzen even kort het doekje eroverheen en je tuig glimt als een spiegel :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:28

moonfish13 schreef:
Wat doen sommige mensen weinig aan dat dure spul zeg.
Ik doe alles zeer regelmatig.. Als je niet alles uit elkaar haalt ben je zo klaar.
Zadelzeep spray er over, schoonmaken en dan in de lederdressing van rapide en klaar is kees.

Dat is de snelle methode, de andere is hetzelfde alleen dan haal ik het uit elkaar.
Beiden gebeurt het regelmatig.

Verder heb ik ook veel van kunstof en biothane, dat scheelt een hoop poetsen.
Mijn zadel, twee hoofdstellen en singel zijn van biothane of kunstof.

Die snelle methode met zadelzeepspray doe ik ook regelmatig (minstens 1x per week) dat tel ik niet mee als het om het echte onderhoud gaat.

X_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:27

Vaak 1 of 2 keer per maand! ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:30

nu ik dit topic lees denk ik dat ik morgen maar weer eens alles weer ga invetten :P

tot 2/3 maanden reed ik nog wedstrijden dus werd allles netjes bijgehouden maar nu..
Alleen me laarzen worden elke keer netjes gepoetst oja en vandaag het ene hoofdstel een beetje opgepoetst van Zafier..

Maar moonfish13

Als je je hoofdstel altijd maar gewoon inelkaar laat zitten dan gaat het uiteindelijk moeilijk tot gewoon niet uitelkaar..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:50

R0oszs schreef:
nu ik dit topic lees denk ik dat ik morgen maar weer eens alles weer ga invetten :P

tot 2/3 maanden reed ik nog wedstrijden dus werd allles netjes bijgehouden maar nu..
Alleen me laarzen worden elke keer netjes gepoetst oja en vandaag het ene hoofdstel een beetje opgepoetst van Zafier..

Maar moonfish13

Als je je hoofdstel altijd maar gewoon inelkaar laat zitten dan gaat het uiteindelijk moeilijk tot gewoon niet uitelkaar..

Is ook zo, maar daarom doe ik dat alleen snel tussendoor.
Verder heb ik ook gewoon een degelijk kwaliteitshoofdstel, dat scheelt al een hele hoop.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:37

Ik doe het 2x per maand, om de week.
Dan heb ik wedstrijd dus vandaar :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:41

1x per maand, ook omdat wij nog wel eens door waterplassen willen plenzen, en ik hou van goed verzorgd tuig :D
dan haal ik alles uit elkaar, eerst van die lederzeepspray erover, dan dat uitpoetsen met een doek, dan vet erover, in laten trekken, dan uitwrijven :)

en tussendoor en voor wedstrijden ook even het huidvet van de teugels afhalen, en een vochtige doek met wat leervet eroverheen zodat alles weer mooi glimt :+

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 07:47

ik weet niet of ik het hier mag plaatsen anders sorry daarvoor ;)
mijn zadel kraakt heel erg en het is super irritant wat zou ik hier aan kunnen doen?

TomorrowJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:51

Mijn hoofdstel die ik elke keer na het rijden met zadelzeep.

Zadel doe ik zo eens in de 2 maanden ofzo denk ik. Eerst met zadelzeep, dan vet erover over de buitenkant van het leer en als olie over de andere kant dus binnenkant van het leer.
Hoofdstel doe ik dan meestal ook dan haal ik hem helemaal uit elkaar maar dan geen olie en gewoon helemaal met vet.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:58

ik probeer m'n hoofdstellen 1 keer per maand in te vetten om ze lekker soepel te houden :D

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 19:07

x,,kelly,,x schreef:
ik weet niet of ik het hier mag plaatsen anders sorry daarvoor ;)
mijn zadel kraakt heel erg en het is super irritant wat zou ik hier aan kunnen doen?

Lekker vaak invetten denk ik! :P

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:00

x,,kelly,,x; dat deed mijn zadel ook, vreselijk!
Ik heb er toen babypoeder tussen gedaan, en het kraken is gewoon helemaal weg! Werkt echt super.
De eerste keer gewoon goed veel tussen de bladen en bij je 'stijgbeugel-flapjes' en daar dan even twee weken mee rijden. Dan poetsen, en dan een klein beetje, en dat gewoon elke keer na het poetsen doen! :)