Van hackamore over op kingekruist

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel2005

Van hackamore over op kingekruist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 14:37

Ik heb mijn paard nu 3 maanden. Ze is de laatste jaren gereden op een hackamore met korte scharen. Alleen buiten. Dit heb ik gewoon zo overgenomen om niet teveel te veranderen voor haar.
Omdat ik af en toe wel dressuurmatig wil trainen heb ik besloten om over te stappen op een andere bitloze optoming. Ik vind de hack niet geschikt om continue contact mee te hebben. Ik heb een kingekruist hoofdstel gekocht en wil deze van het weekend uit gaan proberen. Wel eerst in de bak om te kijken of de rem het doet :Y)
Ze is voornamelijk gereden op stem en zit en ik hoef normaal mijn teugels amper te gebruiken bij het vertragen of sturen.

Wat zou ik kunnen verwachten?

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:45

Ik denk dat het wel moet lukken. Maar ik denk niet dat een kingekruist hoofdstel ook geschikt is voor constante druk. En je moet dit ook per paard bekijken. De één loop liever op kingekruist, de ander liever op wat anders.
Ik denk dat ze het wel vrij snel zal snappen. Misschien eerst even op de grond naast haar de linkerteugel aannemen, hoofd naar links bewegen en omgekeerd, even achteruit, zodat ze een idee heeft van wat het wil zeggen als er druk op de teugels komt
Veel succes!

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 18:47

Ja, op de grond even oefenen is wel een goede. Is voor de dressuur dan een sidepull de beste oplossing?

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:30

wauw ik volg dit topic even, ik zit met precies het zelfde geval, en vind de hackamore idd ook niet geschikt
voor constant contact... maar kingekruist is ookniks, wat zijn andere opties?

Diesel2005

Re: Van hackamore over op kingekruist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 07:23

Als ik met kingekruist lekker naar buiten kan is het ook ok. Kan die hack in ieder geval in de kast.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 14:07

Nou, ik heb hem net geprobeerd. Ging eigenlijk best aardig, maar ik denk niet dat dit is wat ik zoek. De release is in mijn ogen niet goed genoeg. Misschien dat invetten nog werkt.
Ik kon er redelijk normaal mee sturen en remmen was net als anders. Stellig lukte helemaal niet. Ze ging er dan juist tegenin.

Ik zoek dus een bitloos hoofdstel waarbij je wel constante aanleuning kan hebben. In het bos ga ik deze gewoon gebruiken.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:16

volgensmij kan dat bij bitloos dan alleen bij sidepull of niet?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:24

Als je sidepull pakt let er dan op dat het er een is met een brede, zachte neusband (gezien je met constante aanleuning wil rijden). Groskorth heeft er zo een. Werkt fantastisch.
En niet te laag bevestigen (al geld dat voor alle neusriemen).

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 14:44

Ik weet waar de neusriem hoort te hangen. Een sidepull is dus meer geschikt dan een kingekruiste?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:35

:j kingekruiste vind ik (en paardje ;)) ook helemaal niks. Bij een sidepull is de reslease snel en duidelijk, de druk is gelijk weg. Verder is links links en rechts rechts. Bij gelijke druk op de teugels krijg je ook alleen druk op de neus, en niet om het hele hoofd. Simpel en duidelijk.