Welk bit voor gevoelige tong en weinig ruimte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dussss

Welk bit voor gevoelige tong en weinig ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 16:00

Nou ik heb een probleem met het bit bij me paard, de tandarts zei dat ze een erg gevoelige tong heeft en dat ze ook weinig ruimte heeft, nou zei hij dat ik een dun bit moet nemen en het liefst enkel gebroken, nou ben ik zelf een beetje huiverig voor die enkel gebroken omdat die naar mijn inziens toch wat harder inwerken (en natuurlijk heb je dat ook zelf in de hand maar goed).
Ik gebruikte eerst gewoon een dubbelgebroken watertrens, dat was dus te dik, nu was ik overgegaan naar een dubbelgebroken onderleg trens stuk dunner dus, maar ze is nu heel erg onrustig met het bit, daarvoor had ze dat ook al maar nu nog erger dus dit werkt naar mijn inziens ook niet echt lekker, moet ik dan toch een enkel gebroken bit gaan proberen, wil wel het 1 en ander proberen maar het schiet niet op als ik bitjes blijf kopen.

Wie o wie kan me helpen.

Dussss

Re: Welk bit voor gevoelige tong en weinig ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 16:32

Even ter aanvulling ik zou ook wel een bustrens willen proberen maar wat zijn daar de voordelen van?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:39

Probeer eens om je paard bitloos te rijden, ik ben een paar jaar geleden begonnen met bitloos te rijden en inmiddels rijden we met zijn vieren op stal allemaal bitloos, de paarden reageerden er allemaal zo verbazingwekkend goed op dat we spijt hebben niet eerder zo te zijn gaan rijden. De paarden die eerst tegen het bit ingingen en niet lekker verzamelde lopen nu allemaal super ontspannen. Gezien de mond van je paard zou ik eerst bitloos proberen mocht dat echt niet kunnen ( wat ik niet verwacht) dan zou je altijd nog kunnen kijken naar een ander bit.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 16:45

maras schreef:
Probeer eens om je paard bitloos te rijden, ik ben een paar jaar geleden begonnen met bitloos te rijden en inmiddels rijden we met zijn vieren op stal allemaal bitloos, de paarden reageerden er allemaal zo verbazingwekkend goed op dat we spijt hebben niet eerder zo te zijn gaan rijden. De paarden die eerst tegen het bit ingingen en niet lekker verzamelde lopen nu allemaal super ontspannen. Gezien de mond van je paard zou ik eerst bitloos proberen mocht dat echt niet kunnen ( wat ik niet verwacht) dan zou je altijd nog kunnen kijken naar een ander bit.

Dank je wel!
Bitloos rijd ik zoiezo langs de weg maar in de bak rijd ik gewoon met bit, ook omdat ik gewone wedstrijden rij.
Dus dat is voor dit probleem even geen optie :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:21

Enkel gebroken bitje zou ik ook niet doen, notenkraker effect.
Dan zou ik gaan voor een ongebroken trens of dunne (western) bitjes. Sweet Iron bitten hoor je veel goede dingen over. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:24

Ik zou eens kijken voor een myler bitje..
Die zijn heel dun en worden veel gebruikt bij paarden die weinig bitten accepteren en weinig ruimte hebben.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:44

Ik zou die myler bit weleens willen proberen maar dan zou ik hem ook meteen moeten kopen.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:03

Nee hoor, bij de meeste ruitersportzaken waar ze myler verkopen kun je ze op proef meenemen. Je betaald dan het bit en als het niet bevalt mag je het bit binnen een bepaalde tijd terugbrengen en dan krijg je (een gedeelte van) het aankoopbedrag terug.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:10

="Sussie85"]Nee hoor, bij de meeste ruitersportzaken waar ze myler verkopen kun je ze op proef meenemen. Je betaald dan het bit en als het niet bevalt mag je het bit binnen een bepaalde tijd terugbrengen en dan krijg je (een gedeelte van) het aankoopbedrag terug.[/quote]

Klopt, ik heb een aantal jaren geleden ook een Myler Comfort Snaffle Level 1 aangeschaft omdat mijn paard ook problemen had met dikkere bitten.
Met dit type mag je ook gewoon starten op wedstrijden.
Ik heb de bustrens uitvoering omdat er dan geen velletje tussen de ring en het bit kan komen.
Ik kon hem 10 dagen proberen, wanneer het bit niet voldeed mocht ik het terug sturen en kreeg dan 90% van het aankoopbedrag terug, was voor aanschaf iets van 90 euro kwijt, heb hem gekocht via internet bij een western zaak.
Bit bevalt nog steeds erg goed :)
Heb een jaar terug nog een keertje een HH gold brass van 16mm dik geprobeerd maar dat was gelijk een ramp dus snel weer terug naar de Myler.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:11

Of 2ehands?

Mijn pony heeft ook een super klein mondje en heb echt van alles geprobeerd. Enkelgebroken, dubbelgebroken, kneveltrens, ongebroken, rubber, dik en dun. Nu heb ik een Myler bitje en hier loopt ze zo super op! Haar hoofd is een stuk rustiger en ze schuimt nog maar een ieniemini beetje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:38

Voor mij geldt hetzelfde :) Ik had een myler bustrens geleend van een bokker :D , de MB04. Dat is een bustrens met een klein tongboogje. Vindt mijn paard veel prettiger dan een gewone dubbelgebroken bustrens, het ligt mooi stil en het is een heel dun bit. Het effect van de myler was bij de eerste keer gebruiken al opmerkelijk. Ben dus toen zelf op zoek gegaan en heb een tweedehands exemplaar weten te scoren :)