Hengstendekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Hengstendekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 13:56

Hallo,

Ik heb op een stalhouderij, kennis gemaakt met de hengstendekens. Dit waren dekens die hier erg veel op leken (alleen andere kleur): klik hier.

Deze paarden hadden de gehele winter deze deken op, stonden voornamelijk op stal. En wanneer ze 1 a 2 uur buiten kwamen ging de deken af, en speelden ze dus bloot ff buiten. Nu waren het wel paarden die niet stil gingen staan, maar zowel in de zomer als winter even actief buiten waren (heen en weer rennen, spelen etc.).

Nu vond ik dat eigenlijk wel ideaal, het lijken mij mooie warme dekens die ook niet snel kapot zijn te krijgen. :Y)
Maar wat is nou eigenlijk precies de werking van deze hengstendekens? Zijn ze echt alleen te krijgen voor op stal, en liggen ze op een KWPN (groot front) net zo goed? :o
Waar zijn ze o.a. te koop?

Groetjes

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:59

Ik meen dat het enige verschil met een 'gewone' deken het ontbreken van de voorsluitingen is. De deken moet dus over het hoofd aan omdat je hem aan de voorkant niet los kan maken. Verder zijn ze volgens mij net zo warm/dik/stevig als andere dekens...

Kelly_Taco

Re: Hengstendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:05

Ik gebruik ook deze dekens voor mijn Andalusier.

Voordeel vind ik dat ze veel minder schuiven en schuren.
Mijun paard heeft er geen kale plekken van gekregen ook al staat hij iedere dag in de molen.

Quarterhorse dekens wordt het ook wel genoemd.

suckerdaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:51

Mijn dekhengst past elke deken. Ook in de wei met rollen en rennen. Hij heeft altijd een voorsluiting. Een hengst mag alleen geen bilkoorden omdat deze zijn ballen kunnen beschadigen. Dus alleen een riem die achterlangs loopt. Wanneer de staart eroverheen gaat blijft de deken goed liggen.Elke goed passende deken past dus ook elke hengst en blijft goed liggen. Belangrijk is dat de deken rond de schouders gevoerd is met een glad materiaal dit ter voorkoming van kale plekken.

_Marinke_

Re: Hengstendekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:35

Ja dat snap ik wel, maar het gaat mij erom of deze dekens (die ik dus bedoel die vooral voor arabieren en quater horses gebruikt worden) ook goed passend zouden behoren te liggen op een KWPN'er met groot front. Tuurlijk moet je altijd even in het echt passen via zo'n beeldscherm lukt het niet..