pessoa of pelham

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heathfield

pessoa of pelham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:32

haj bokkers :D

naar aanleiding van dit topic had ik de vraag over een "stang" bit:
[RT-P] toch maar over op hulpteugel tijdens buitenrit!?

mijn pony is dus niet te houden op buitenrit, en ik ben er uit
dat ik een stang bitje voor haar ga kopen...
(ik heb dit niet besloten vanuit dit topic, maar heathfield`s vorige eigenaren
die mijn pony dus super goed kennen. dit bit is dus bedoel om tijdelijk me te rijden,
en alleen op buitenrit. als het beter gaat ga ik dus weer gewoon over op mijn
enkel / dubbel gebroken bitje.)

ik had dus de vraag wat het verschil is tussen pelham en pessoa.
en wat ik het beste voor mijn pony kan gebruiken.

ik weet dat de
kettig tegen gaat dat het bit te scherp in werkt. maar mijn pony heeft
een hekel aan allemaal dingetjes om haar hoofd enz (ze is soms ook wat licht
kopschuw) daarom dacht ik dat het beter was een pessoa omdat ik ook de teugels
op meerde manieren kan bevestigen. ik kan eerst proberen op het middelste ringetje te
rijden, als dat niet wil op de onderste...

heeft iemand evraingen, meningen of tips!?
alles ik welkom :D

oh jah, liever niet zeuren dat ik een ander bit ga gebuiken, dit is
puur voor onze eigen veiligheid...

alvast bedankt :D

Schoentje

Re: pessoa of pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:31

Een pessoa werkt meer omhoog in de mondhoeken en een pelham werkt op de lagen.
Het ene paard reageerd beter op de pelham en de andere beter op een pessoa.
Meestal is het het beste om een paard dat met het hoofd omhoog sterk word met een pelham te rijden en een paard dat naar beneden gaat hangen met een pessoa te rijden.
De ketting van de pelham kun je ook vervangen door een riempje, spoorbandje bijvoorbeeld, dat is wat vriendelijker.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:03

schoentje schreef:
Een pessoa werkt meer omhoog in de mondhoeken en een pelham werkt op de lagen.
Het ene paard reageerd beter op de pelham en de andere beter op een pessoa.
Meestal is het het beste om een paard dat met het hoofd omhoog sterk word met een pelham te rijden en een paard dat naar beneden gaat hangen met een pessoa te rijden.
De ketting van de pelham kun je ook vervangen door een riempje, spoorbandje bijvoorbeeld, dat is wat vriendelijker.

okey bedankt voor je uitleg!!! riempje is idd een goed plan!!!

90_m_arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:24

Ook met een pessoa-bitje moet je tegenwoordig zo'n hulpstukje naar de teugels gebruiken, dus daardoor is de werking al iets 'vriendelijker'.

Zelf heb ik inderdaad ook een riempje met een bont-stukje eronder bij de pelham, werkt prima en is volgens mij niet heel erg belemmerend voor het paard.

Ik zou zeggen: probeeer beide een paar keer en ervaar zelf wat je het prettigste vind.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:26

90_m_arie schreef:
Ook met een pessoa-bitje moet je tegenwoordig zo'n hulpstukje naar de teugels gebruiken, dus daardoor is de werking al iets 'vriendelijker'.

op een buitenrit gelden geen knhs reglementen :D
met een verbindingsstukje is de pessoa idd een stuk vriendelijker, maar de werking veranderd ook een stuk. Doordat je nu ook druk op de grote ring uitoefend, werkt niet meer in op de mondhoeken, maar meer op de lagen.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 13:12

90_m_arie schreef:

Zelf heb ik inderdaad ook een riempje met een bont-stukje eronder bij de pelham, werkt prima en is volgens mij niet heel erg belemmerend voor het paard.

Ik zou zeggen: probeeer beide een paar keer en ervaar zelf wat je het prettigste vind.

okey bedankt!!!
ik ga over 5 min. naar de winkel. ik zal het daar ook ff vragen wat het beste voor ons is,
en als ik mag ruilen natuurlijk :+

kan je een stang bit combineren met een mexicaanse of lage neusriem?!
die neusriemen heb ik alleen maar :Y) of moet ik dan meteen een hoge
neusriem bij aan schaffen :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:17

waarom wil je een stang? Je hebt ze ook in enkel en dubbel gebroken.

Een hoge neusriem is wel wat vriendelijk, dan geef je hem de ruimte om z'n mond wat te openen als dat nodig is. Je kunt ook de mexicaanse wat losser eraan doen. De lage neusriem zou ik niet doen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:20

Neem alsjeblieft nooit een gebroeken Pelham, da's een moordwerktuig. Een stang hoort ongebroken te zijn!

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:29

linky schreef:
Neem alsjeblieft nooit een gebroeken Pelham, da's een moordwerktuig. Een stang hoort ongebroken te zijn!

en toch ken ik zat paarden die bang zijn van een stang-pelham en goed lopen op een gebroken. Dat een gebroken bit een moordwerktuig zou zijn vind ik echt theorie-praat.
Uit praktijk ervaring weet ik dat een stang-pelham veel sterker inwerkt dan een gebroken. Dat is ook de rede dat in de lagere springklassen alleen een gebroken pelham en pessoabit gebruikt mag worden.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:57

Als je met een pelham gaat rijden, zou ik je een dubbele teugel aanraden. Dan kun je het allemaal wat beter doseren. De bovenste werkt dan zachter in dan de onderste. De onderste kun je dan gebruiken als 'rem'. Een verbindingsriempje zorgt IMO alleen maar voor een heleboel onduidelijkheid, omdat je de hefboomwerking niet goed kan doseren.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 13:59

ik ben net terug :D

ik heb nu een ongebroken bustrens. ze zij dat ik geen ketting nodig had... ik dacht zelf dat een ongebroken bit juist super zacht was :') maaja ik ga `m eerst proberen, en ik kan `m inleveren!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:17

gewoon een rechte bustrens, zonder hefboom dus?
Zou natuurlijk het mooiste zijn als dat werkt voor jullie!
Succes!

@petra: een dubbele teugel is idd beter als je er goed mee kunt rijden. Helaas geld dat niet voor de meeste ruiters, die gaan dan te veel op de onderste teugel rijden. Daarvoor is het verbindingsstukje weer wel beter.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:06

schoentje schreef:
gewoon een rechte bustrens, zonder hefboom dus?
Zou natuurlijk het mooiste zijn als dat werkt voor jullie!
Succes!

@petra: een dubbele teugel is idd beter als je er goed mee kunt rijden. Helaas geld dat niet voor de meeste ruiters, die gaan dan te veel op de onderste teugel rijden. Daarvoor is het verbindingsstukje weer wel beter.

idd zonder hefboom!
ik heb `m ff uitgeprobeerd (werd mij aangeraden, en het leek me zelf handig. toen ik van enkel naar dubbel gebroken ging liep ze de heletijd met haar mond open, zovan; wat is dííííít :') ) ze liep er super op! heel makkelijk nagevelijk en reageerde er duidlijk beter op! na een galopje op ons pad kwam ze ook sneller terug dan nomaal!!! na een paar ophoudingen zat ze weer in draf!!! (geen ruige ophoudingen hoor ;) dat klink mischien zo... ik probeer wel "zuinig" te doen met het bit dat het niet te snel gewoon word zegmaar!)

ik ben beniewd hoe zet er buiten op reageert!!