Als het bijvoorbeeld erg koud is buiten en je rijd buiten, je paard is helemaal bezweet, maar moet toch goed uitgestapt worden. Leg je er een zweet deken op.
Of als je ergens flink gereden hebt en je moet nog een stuk te paard naar huis.
Kan ook een gewone zweetdeken zijn hoeft niet perse een uitrijdeken te zijn.
Ik gebruik een uitrijdeken als m'n paard geschoren is, dus in de winter. Omdat het dan gewoon te koud is. Als je dan bent ingereden kan de deken af. En ik gebruik een waterdichte uitrijdeken als het regent en ik toch wil rijden.
het moet nooit.... maar t is wel handig als je paard bijvoorbeeld nat is na het rijden en het is koud of er staat wind. waar ik m ook voor gebruik is als het koud is buiten en ik daar wil rijden. dan is hij net iets minder 'fris' omdat hij het minder koud heeft. een paard dat het koud heeft wil harder gaan lopen om het warm te krijgen. ook is t wel lekker voor z'n spieren in zo'n geval omdat je die snellen los hebt. ze koelen minder af en warmen sneller op.
upendo
Geplaatst: 25-09-10 20:49
paardrijmiep schreef:
moet het ook als je gewoon gaat rijden als je paard niet geschoren is ???
Als je paard erg gezweet heeft is dat wel verstandig, dan neemt de deken het zweet snel op en hoef jij je geen zorgen te maken dat je paard ziek wordt.
Quir
Geplaatst: 25-09-10 20:50
paardrijmiep schreef:
moet het ook als je gewoon gaat rijden als je paard niet geschoren is ???
Ligt er ook wel aan of je paard een deken op heeft. Als hij altijd zonder deken staat, zal hij het niet zo snel koud hebben als je gaat rijden. Alleen als hij altijd onder een deken staat en je gaat rijden (en dus de deken is er af), is het voor het paard (en ook wel voor jou) fijn om er even een dekentje over zich te hebben. Dan krijgen ze het niet zo snel koud en kan je rustig aan beginnen met losrijden, zonder een paard onder je kont te hebben die continue harder wil, zodat hij het warmer krijgt.
zilano
Geplaatst: 26-09-10 22:36
Het hoeft inderdaad niet per se als je paard niet geschoren is, maar persoonlijk zou ik het wel doen. Je paard koelt dan geleidelijk aan af en voorkomt dat hij een klap zou kunnen krijgen van de kou.
In Duitsland gebruikt iedereen een uitrijdeken, van profi tot recreatieruiter. Je hebt fleece voor binnen en waterdichte voor buiten. Je hebt ook reflecterende voor in het verkeer. Happy Valley heeft gave, met mooie versieringen erop. Een uitrijdeken is gewoon een must. Voor het rijden en erna. Je hebt ze zomers ook maar dan van netstof tegen de vliegen.
een uitrijdeken wordt ook wel nierdeken genoemd en in dit laatste zit de betekenis en reden vernoemd. het dient om de lenden en de nieren warm te houden. initieel denk ik zelf dat ze alleen in wol gemaakt werden. maar heden heb je ook fleece, waterdichte en waterdicht gevoerde fleece uitrijdekens
dit deken is dus compleet zinloos voor paarden die 24/7 buiten staan zonder deken. dit deken is eigenlijk bedoeld voor paarden die onder de dekens staan of geschoren zijn. door een uitrijdeken op te leggen voorkom je dat een paard kou vat op z'n lenden en nieren. Je gebruikt het dus tijdens de opwarmfase en uitstapfase bij temperaturen onder ongeveer 12°C. (bv bij felle wind of regen al vanaf 15°C) Bij vriestemperaturen haal ik het er bij geschoren paarden zelfs niet vanaf,maar gooi tijdens in- en uitstappen nog een extra fleece op Een paard met een niercrisis omdat de koude erop slaat, is geen pretje.