Hoofdstel te veel verzadigd van de olie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Hoofdstel te veel verzadigd van de olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:24

Ik ben niet slim geweest. :n Omdat ik mijn hoofdstel voor onbepaalde lange tijd wil opbergen, heb ik hem helemaal schoongemaakt en daarna te uitbundig in het olie gezet. Hij glimt nu wel mooi en is nu wel mooi zwart, maar hij is tevens verschrikkelijk vettig.

Ik heb hem al in kranten gewikkeld en enkele dagen zo laten staan: minimaal resultaat, dito met keukenrol en een handdoek. Nu ben ik fanatiek met handdoeken maar het vettige aan het afwrijven maar ook dat heeft minimale resultaten.

Is er nog een handige tip die ervoor zorgt dat het overtollige vet eraf gaat?

Alvast bedankt!

levine

Re: Hoofdstel te veel verzadigd van de olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:29

Misschien schoon maken met heet water en zadelzeep? Ik zou het anders ook niet weten, lastig!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:29

Dat ik daar zelf niet op ben gekomen. Ik wacht nog even andere reacties af en anders ga ik het zo doen, bedankt!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:31

vroeger bestond er van kieffer lederfluid, een soort clerasiel voor je leer. Weet niet of het nog bestaat, miss even vragen bij een ruitershop, maar anders trekt dat echt het vet wel voor een groot deel uit je leer.
Anders weer heel goed schoonmaken met water en zeep. Goed laten drogen en daarna een vetje eroverheen, passier heeft fijne was.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:31

Blijven wrijven met doekjes, en wachten maar :Y) Uiteindelijk trekt de olie toch helemaal in.
Ik heb wel eens een nieuw hoofdstel een hele nacht in de olie gelegd. Daarna laten uitdruppelen, elke dag met een doek erover en een week laten drogen, en toen was ie helemaal perfect en niet meer vettig :D

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:32

Mischien blijven wrijven en duwen met een handdoek tot het overtollige eruit is?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:33

Ik wrijf inmiddels 3 weken lang met een doek erover heen, minder wordt het ook niet. Ik ga zo te horen dus voor heet water met zadelzeep.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:37

magda_90 schreef:
Dat ik daar zelf niet op ben gekomen. Ik wacht nog even andere reacties af en anders ga ik het zo doen, bedankt!

Succes ;) !

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:10

misschien met water weken? want van water droogt het leer weer wat uit... niet te lang weken dan ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 13:13

Ik ben er nog niet aan toegekomen helaas, maar ik zal deze week het hoofdstel goed schoonmaken met water en zadelzeep en daarna deze keer een lichte vetbeurt geven. :) Ik houd jullie op de hoogte.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:24

Hihi jij bent wel heel enthousiast aan het vetten geweest dan!!

Mijn eerste gedachte was ook zadelzeep, maar van de andere kant vraag ik me af of dat sterk genoeg is.. Misschien dreft verdunnen en hem hiermee schoonmaken?

Of als je hem toch langdurig niet wilt gebruiken, gewoon zo weg hangen.. Het trekt er vanzelf in.. Maar ja, niet echt goed voor de stiksels natuurlijk..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:28

Je kan hem nu toch gewoon weg hangen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 15:56

zorro schreef:
Of als je hem toch langdurig niet wilt gebruiken, gewoon zo weg hangen.. Het trekt er vanzelf in.. Maar ja, niet echt goed voor de stiksels natuurlijk..

Vandaar dat ik hem nu niet zo wil weghangen. :) Morgen ga ik aan de slag met heet water en zadelzeep, desnoods met afwasmiddel.

Ik was inderdaad wat te enthousiast met het lederolie. :o

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:00

Jij ben enthousiast geweest :P..
Tja da krijg je met slecht weer he haha..

Dreft ontvet. Dus ik zou gewoon een sponsje met dreft en dan goed inwrijven. Van die ene keer krijgt het leer echt niets van hoor.
Maar van teveel olie gaan je stiksels ook loslaten dus zou als alles is opgelost wel even goed checken of dit niet het geval is. Kan anders enge gevolgen hebben..

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:01

Ik zou iets doen met zeep want dat haalt vet weg. Vrijven heeft geen zin. Dan wel zadelzeep denk ik :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:24

Je wilt het hoofdstel toch een tijd niet gebruiken? DAn zou ik er niets aan doen. Het droogt vanzelf wel meer in. Kan wel een jaar duren, maar dat is toch geen ramp?

Stiksels lossen tegenwoordig niet vaak meer op, is meestal synthetisch garen. Maar je moet na het weghangen uiteraard wel controleren of alles nog goed is als je het hoofdstel wel weer wilt gaan gebruiken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:07

Momenteel doet het hoofdstel nog eventjes dienst voor mijn bittenverzameling (voor de foto) daarna gaat hij definitief de kast in. Er worden al passantjes slap (voelen slap aan) waardoor ik het hoofdstel wou ontvetten.

De bedoeling was om er vandaag mee aan de slag te gaan maar mijn wiskunde houdt mij tegen. :O

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:34

Wat heel goed helpt als antivetspul is biotex :Y)

Wat germie zegt klopt. Meestal zijn stiksels van synthetisch garen. Dat stiksels oplossen van te veel vet geldt alleen voor bijv. katoenen stiksels.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:17

Hmmmm, heb met interesse meegelezen (heb zelde iets met mn tuig), dus ga ook binnekort eens aan de slag met de Dreft.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:22

Heb ik ook gehad met een hoofdstel die ik ging opbergen(hij kigt hier al 3 jaar)
gewoon in een zak doen, lekker zo laten.. als je hem er weer uithaalt ziet hij er helemaal mooi uit :) die van mij hangt nu netjes en zit nietmeer in zak.. iedereen vraagt hoe komt jou hoofdstel zo soepel :+ Dat is dus niet zo moeilijk

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:19

Ik zou m persoonlijk alleen schoonmaken met zadelzeep. Zoveel mogelijk zadelzeep op een spons en goed laten schuimen op het tuig. Hierna onder de koude kraan afspoelen en dan afdrogen. Dan zul je de meeste olie er wel uit hebben. En een tip voor de volgende keer, geen olie meer gebruiken maar vet.

SmaaiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:52

Ik zou het weghangen op een droge plaats. Want vet + vocht = schimmel.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:32

vriendin van mij had mijn nieuwe hoofdstel een nachtje in de olie gelegd en vergeten het eruit te halen. Dus na een paar dagen in de olie was die ook helemaal glibberig.
Heb er toen veel uitgekregen met handdoeken. En idd na een keer weer schoonmaken met zadelzeep werd het ook weer wat beter.

Je kunt beter het hoofdstel niet te vettig maken en een paar keer per jaar gewoon eens een doek met vet erover halen. Blijft ie ook mooi van.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:54

ik heb een reiniger die vuil etc weg haalt, volgens mij help dat ook tegen teveel vet. Tack cleaner heet dat geloof ik. is een witte spuitfles met een oranje label. hoort ook een conditioner bij. super fijn spul! wel afwisselen met gewoon vet, maar dat is voor jou nu niet van toepassing.

edit: plaatje gezocht.

Afbeelding

jup, removes grease, dirt and sweat