merrie met hangend rooster, toch met bit rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiefDing

merrie met hangend rooster, toch met bit rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 10:23

Wij hebben een merrie van 5 jaar met een hangend rooster, deze wordt op het moment bitloos gereden (doorgereden). We willen graag ook weer met een bitje proberen omdat ze nu wordt doorgereden en vrij sterk is. Ze heeft een kingekruisd systeem nu. Willen graag weer een bitje gebruiken, maar dus een vriendelijk bit.
Is er iemand die ook een paard met hangend rooster heeft en deze met bit rijdt? of iemand met tips?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:28

ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou denken aan een leren bitje, dit vormt naar de mond dus dan zou je denken dat dat wel fijn is voor een paard met hangend rooster.

Dit kon ik bokt vinden over iemand die ook een leren bitje gebruikt:

Saar4 schreef:
Ik rij met een leren bit en mijn paard is er bijzonder blij mee.

Een leren bit wordt niet hard, ik vet het na elk gebruik in met zonnebloemolie zodat het mooi soepel blijft. Mijn paard vindt zonnebloem of maiskiemolie ook niet vies smaken.
Het ligt zowiezo nooit plat op de tong omdat een leren bit niet plat is. Het is halvemaanvormig en past zich helemaal aan de mond aan.
De kinriem hoor je niet vast te snoeren. Ik heb hem in elk geval nooit strak zitten. Een leren bit van goede kwaliteit heeft geen scherpe randen maar is gewoon goed afgewerkt.

Ik rij ermee omdat mijn paard een hangend rooster heeft en geen gebroken bit in kan. En ongebroken metalen trens vindt ze niks en druk op de neus vindt ze vreselijk. Dit is voor ons de ideale oplossing.