Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Saar4 schreef:Ik rij met een leren bit en mijn paard is er bijzonder blij mee.
Een leren bit wordt niet hard, ik vet het na elk gebruik in met zonnebloemolie zodat het mooi soepel blijft. Mijn paard vindt zonnebloem of maiskiemolie ook niet vies smaken.
Het ligt zowiezo nooit plat op de tong omdat een leren bit niet plat is. Het is halvemaanvormig en past zich helemaal aan de mond aan.
De kinriem hoor je niet vast te snoeren. Ik heb hem in elk geval nooit strak zitten. Een leren bit van goede kwaliteit heeft geen scherpe randen maar is gewoon goed afgewerkt.
Ik rij ermee omdat mijn paard een hangend rooster heeft en geen gebroken bit in kan. En ongebroken metalen trens vindt ze niks en druk op de neus vindt ze vreselijk. Dit is voor ons de ideale oplossing.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat als mijn paard geen hangend rooster had, ik gewoon met een metalen trens zou rijden. Een leren bit vergt veel onderhoud en volgens mij smaakt het toch wel wat smeriger dan een metalen bit.
Maar ik ben voor ons nog niks beters tegengekomen.
x_Marr schreef:Maar ik geloof niet dat hier iets aan de orde is wat het bit zou kunnen verhelpen, met bit kunnen ze zich ook sterk maken maar dat dient ook anders opgelost te worden. En sterk in de mond kan een paard zich alleen door de ruiter maken, doordat die bijv. ook vasthoud.
Maar dat gaat een bit niet oplossen, dat is gewoon een probleem waar je een oplossing voor moet zoeken.