merrie met hangend rooster, toch met bit rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiefDing

merrie met hangend rooster, toch met bit rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 10:23

Wij hebben een merrie van 5 jaar met een hangend rooster, deze wordt op het moment bitloos gereden (doorgereden). We willen graag ook weer met een bitje proberen omdat ze nu wordt doorgereden en vrij sterk is. Ze heeft een kingekruisd systeem nu. Willen graag weer een bitje gebruiken, maar dus een vriendelijk bit.
Is er iemand die ook een paard met hangend rooster heeft en deze met bit rijdt? of iemand met tips?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:28

ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou denken aan een leren bitje, dit vormt naar de mond dus dan zou je denken dat dat wel fijn is voor een paard met hangend rooster.

Dit kon ik bokt vinden over iemand die ook een leren bitje gebruikt:

Saar4 schreef:
Ik rij met een leren bit en mijn paard is er bijzonder blij mee.

Een leren bit wordt niet hard, ik vet het na elk gebruik in met zonnebloemolie zodat het mooi soepel blijft. Mijn paard vindt zonnebloem of maiskiemolie ook niet vies smaken.
Het ligt zowiezo nooit plat op de tong omdat een leren bit niet plat is. Het is halvemaanvormig en past zich helemaal aan de mond aan.
De kinriem hoor je niet vast te snoeren. Ik heb hem in elk geval nooit strak zitten. Een leren bit van goede kwaliteit heeft geen scherpe randen maar is gewoon goed afgewerkt.

Ik rij ermee omdat mijn paard een hangend rooster heeft en geen gebroken bit in kan. En ongebroken metalen trens vindt ze niks en druk op de neus vindt ze vreselijk. Dit is voor ons de ideale oplossing.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat als mijn paard geen hangend rooster had, ik gewoon met een metalen trens zou rijden. Een leren bit vergt veel onderhoud en volgens mij smaakt het toch wel wat smeriger dan een metalen bit.

Maar ik ben voor ons nog niks beters tegengekomen.

Edit: een leren bit vergt wel veel onderhoud, altijd na het rijden afwassen en in de olie leggen, anders wordt het leer harder en zit het niet meer fijn in de mond. Je kunt lijnzaadolie, zonnebloemolie, en maisolie gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 20-09-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:34

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:35

Laag gehemelte.

Ik heb ook zo'n paard gehad, wellicht iets minder extreem maar dat kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Voor haar had ik een dubbelgebroken D-trens ik dacht 14 mm. Dat is dun, maar ik vond het niet scherper dan een dik bit.
Je zou ook een Dynamic RS kunnen proberen, die is wellicht nog meer naar de mond gevormd en zijn ook mooi dun.

Air

Re: merrie met hangend rooster, toch met bit rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:39

Maar ik geloof niet dat hier iets aan de orde is wat het bit zou kunnen verhelpen, met bit kunnen ze zich ook sterk maken maar dat dient ook anders opgelost te worden. En sterk in de mond kan een paard zich alleen door de ruiter maken, doordat die bijv. ook vasthoud.
Maar dat gaat een bit niet oplossen, dat is gewoon een probleem waar je een oplossing voor moet zoeken.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:42

Je kan, zoals supersambo zegt, een dubbelgebroken bitje proberen.

Maar wij hebben een paardje opstal met een laaggehemelte en die vind dat dus ook niet zo fijn. Die heeft nu een ongebroken bitje.

Een bit voor een paard is heel persoonlijk. De ene loopt prettig op het ene bit en de andere op het andere.
Even uitproberen dus.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:43

x_Marr schreef:
Maar ik geloof niet dat hier iets aan de orde is wat het bit zou kunnen verhelpen, met bit kunnen ze zich ook sterk maken maar dat dient ook anders opgelost te worden. En sterk in de mond kan een paard zich alleen door de ruiter maken, doordat die bijv. ook vasthoud.
Maar dat gaat een bit niet oplossen, dat is gewoon een probleem waar je een oplossing voor moet zoeken.

als ik mijn pony met halster rijdt heeft hij ook de neiging om te gaan hangen en is hij loeisterk, rijdt ik met gewoon hoofdstel met bit dan is hij gewelidig licht in de hand op een dubbelgebroken bitje :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:44

Paarden maken zich nogal snel wat sterker op gekruiste bitloze hoofdstellen, je zou eventueel ook nog een gewone side-pull kunnen proberen. Daarmee komen de hulpen duidelijker door.

Wil je toch een bit nemen, dan sowieso een ongebroken bit. Een gewone ongebroken trens werkt vaak al prima, maar een billy allen bit vind ik persoonlijk nog wat fijner omdat de bitringen wel onafhankelijk van elkaar kunnen draaien en bewegen. Zorg ook dat je bit niet te dik is. Niet dikker dan 14mm iig.

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 10:56

alvast bedankt voor de reacties, zaterdag hadden we een dubbelgebroken bit met koperen rol geprobeerd. Ze reageert dan beter/sneller als met een bitloos hoofdstel. Alleen deed dit bit haar zeer, dit zagen we aan haar manier van lopen, ze ontspant dan ook helemaal niet

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:30

RT-P >> HAR

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:31

Mijn pony met hangend rooster wordt met een leren bit gereden en dat gaat prima. :j

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:34

ik heb op dit moment ook een 5 jarig paard,
ik rijd haar met een onderleg bitje van stang en trens hoofdstel,
een heeel dun bitje dus! en ik rijd haar op enkele neusriem,
zonder sperriem dus. dit gaat prima!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:35

Misschien domme vraag, maar is er wel eens gekeken naar een mogelijke oorzaak van het hangende rooster (tandarts langs laten komen)?

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 15:12

de tandarts heeft het ontdekt, ze werd echt super vervelend met longeren enzo, dus zei onze instructeur dat ze misschien last had van haar tanden (haken) dus hebben we haar aan het halster gelongeerd en toen was er niks aan de hand, toen de tandarts er was zei hij dat ze een hangend rooster heeft. Vandaar bitloos. Toen heb ik de kliniek gebeld en gevraagd hoe of wat. Het kon wegtrekken als ze klaar was met wisselen, maar het kon ook door trauma komen, en ze is mishandeld geweest toen ze nog jong was, dus waarschijnlijk komt het daarvan, maar ze eet wel gewoon goed

Wammus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:14

mijn merrie met hangend rooster rijdt ik met een mylerbit, heb gebroken geprobeerd maar dan was 't stuur weg! Dubbel gebroken knel op haar tong!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:06

Ongebroken en dun zit het minste in de weg.

Het heeft weinig zin om naar de oorzaak van een hangend rooster te zoeken, die is nl niet bekend (dierenartsen weten ook niet waarom het ontstaat) of het moet al wisselen zijn. Het is verder een onschuldige afwijking, maar je moet er soms (niet eens altijd) rekening mee houden met je bitkeuze.
Als de zwelling vooral net achter de voortanden zit, heeft een paard geen last van het bit.

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 17:23

we hebben een bitje gevonden die ze goed accepteerd en lekker ontspant, een happy horse mouth

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:51

een dubbel gebroken? :)

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 17:54

ja is dubbel gebroken, maar buigt niet zo ver als een 'gewoon' dubbel gebroken bit, dit is voor haar fijn omdat ze niet alleen last heeft net achter haar voortanden maar ook een stuk verder en dan raakt het nu niet

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:17

aah oke :D goed opgelost :)