Wel of geen onderlegger?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dilan1993

Wel of geen onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 20:25

Ik ga binnenkort een zadel voor mijn vierjarige arabische volbloed kopen. Dit wordt een Wintec dressuur- of VZH zadel, met verwisselbare bomen zodat het aan te passen is aan m'n paarden. Maar dat is niet zozeer mijn vraag.

Bij de vorige eigenaar van mijn paardje, lag er tussen zadeldek en zadel nog een bonttje, zo'n onderlegger. Nou vroeg ik me af, kan ik zo'n onderlegger nou beter wel of niet gebruiken? En wat is nou precies de functie van een onderlegger? Ik heb gehoord dat het de ruggengraat zou beschermen, maar is dit ook zo?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:54

Probeer de zoekfunctie eens er zijn meerde topics hierover.

ZusJacobs

Re: Wel of geen onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:56

juist niet, vaak zit er helemaal geen ruggengraat vrijheid in en knelt het dus enorm.. Verder is het eigenlijk nergens voor nodig, ja als je paard een keer keer gevoelig is in de rug of je zadel tijdelijk niet zo lekker ligt, maar voor langere tijd absoluut niet aan beginnen..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 20:58

ZusJacobs schreef:
juist niet, vaak zit er helemaal geen ruggengraat vrijheid in en knelt het dus enorm.. Verder is het eigenlijk nergens voor nodig, ja als je paard een keer keer gevoelig is in de rug of je zadel tijdelijk niet zo lekker ligt, maar voor langere tijd absoluut niet aan beginnen..

okey, dan doe ik het idd liever niet. wil juist dat m'n paard zo min mogelijk last van 't zadel heeft. dan wordt het geen onderlegger dus. (tenzij de dierenarts ooit constateerd dat er rugproblemen zijn en ik beter een onderlegger kan gaan gebruiken natuurlijk :P)

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:29

als jij een zadel hebt wat goed ligt is er verder niets nodig om onder het zadel te leggen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:24

Een bontje maakt het zadel smaller. Het vult namelijk ook de ruimte tussen de kussens op. Er is niks beter dan een goed passend zadel.

❤Steff❤
Steff: B + 14 ~ L1 + 10 ~ L2 + 0

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:31

als t zadel goed past ABSOLUUT geen bontje gebruiken.....goede zadelpasser en t is niet nodig..

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:52

Maakt niets uit of je wel of geen onderlegger gebruikt. Ik heb er ook een onder, omdat dat gewoon fijner zit. Volgens mij is het vooral voor springen, want dat is zachter voor de rug. Mijn zadel past goed en mijn pony heeft nooit ergens last van gehad.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 19:59

Searcher schreef:
Een bontje maakt het zadel smaller. Het vult namelijk ook de ruimte tussen de kussens op. Er is niks beter dan een goed passend zadel.

ooooh, ik snap het al. bij de vorige eigenaar had mn paardje geen eigen zadel. denk dat dat bontje ervoor diende om het zadel wel passend te maken voor 'm :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:01

Dilan1993 schreef:
Searcher schreef:

ooooh, ik snap het al. bij de vorige eigenaar had mn paardje geen eigen zadel. denk dat dat bontje ervoor diende om het zadel wel passend te maken voor 'm :)

Kan wel dat het bij jonge paarden word gebruikt :)
Hebben ze een boel zadels, pakken ze eentje die het best past (of net ietsjes te ruim is), doen ze er een bontje onder om druk plekken te vermijden, en rijden ze daarmee op jonge leeftijd.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 20:03

okey :) dus als ik gewoon een zadel laat passen door iemand uit de paardenwinkel, kan het prima zonder bontje

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:06

Ik rijd zelf ook niet met bontje maar ik zie vaak foto's in de IDS
van topruiters (subtop) die bijna allemaal met bontje rijden.Waarom?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:09

Hallo,

Bij een goed passend zadel kan het inderdaad zonder, sterker nog.... moet het zonder. Anders zit je goed passende zadel te strak. Daarbij, hoe meer meuk je onder het zadel stopt, hoe minder gevoel je hebt met rijden.

Succes met het zoeken naar een zadel!

rust zacht lief zusje van me, 2011

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:17

Je kan zo'n gelkussentje gebruiken maar zolang het niet nodig is zou ik het niet doen. De zadelpasser raadde bij mij ook af om dat te doen, zo kan het zadel zich beter vormen naar de rug en heb je meer gevoel met je paard.
Het beste is dus gewoon goed laten passen, zoals je zelf al zei. ;)

santana67: Ik denk dat die topruiters dat doen omdat ze niet voor elk paard een apart zadel hebben. Dan kunnen bontjes ervoor zorgen dat het zadel toch ietsje beter ligt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie