Keelriem.

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Keelriem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 17:23

Hallo!

Ik vroeg me af waarvoor de keelriem eigenlijk is en of je ook zonder keelriem veilig/goed kunt rijden? :)

Groetjes,

LET IT BE

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:22

In de ijslanderwereld rijd het gros zonder keelriem.
Het zit er volgens mij oorspronkelijk aan zodat het hoofdstel niet schuift, maar zonder kun je ook prima rijden hoor :j

secricible

Re: Keelriem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:23

officieel is het ding bedoelt om er voor te zorgen dat het hoofdstel niet af kan glijden als het paard bijvoorbeeld schuurt oid. Dus puur een veiligheidsfunctie, dus zonder kan wel ;)

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:27

Je kunt prima zonder keelriem rijden (:

My taste in music is your face

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:56

secricible schreef:
officieel is het ding bedoelt om er voor te zorgen dat het hoofdstel niet af kan glijden als het paard bijvoorbeeld schuurt oid. Dus puur een veiligheidsfunctie, dus zonder kan wel ;)

Jep, maar tegenwoordig doen we hem zo los dat het ding geen functie heeft, dus je kunt prima zonder rijden.

Channa1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:21

Het is inderdaad bedoelt om het hoofdstel op zijn plaats te houden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:51

Ik kan me voorstellen als je van je paard valt en je de teugels vast houdt en het paard tegen stribbelt dat het hoofdstel beter zal blijven zitten dan zonder. Maar goed ook met keelriem kan je het eraf trekken.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:52

Tigra_ schreef:
Ik kan me voorstellen als je van je paard valt en je de teugels vast houdt en het paard tegen stribbelt dat het hoofdstel beter zal blijven zitten dan zonder. Maar goed ook met keelriem kan je het eraf trekken.

Normaal moet de keelriem zodanig los zitten dat als je het hoofdstal meesleurt in je val, (en dat kan gebeuren) hij niet kan blijven steken bij de kaakbeenderen.

Bizzybijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:53

Ik wou net zeggen, ik heb ook een keer gehad dat ik het ene moment met een shetlander stond en het volgende moment alleen een hoofdstel vast had :')

Het heeft niet echt een functie idd, denk dat het van vroeger is... :j Een 'gewoonte' :))

If you like pina coladas
And getting songs stuck in your head

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:53

De keelriem kan er inderdaad zo af! Dat deden wij ook weleens op de stal waar ik werkte. Als de keelriem voor de grote paarden te kort was dan lieten we deze gewoon op stal hangen. Daar hadden we vaak ook keelriemen die je aan 2 kanten los kon maken.

Pietje Bel, Saartje (Zonnekamp's Bryanna) en Blixtsnabbt Guld, mijn trots, mijn paardenvriendjes
Tobi en Teddy mijn kattenmopjes
Vive La Donder 15-05-2003 - 28-04-2010 Irish Fire 19-03-1997 - 25-05-2008 Charlie 26-04-2008 - 30-03-2011 Bloem 1-1-2002 - 21-1-2013 Rust zacht jongens

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:57

Silkaay schreef:
Tigra_ schreef:

Normaal moet de keelriem zodanig los zitten dat als je het hoofdstal meesleurt in je val, (en dat kan gebeuren) hij niet kan blijven steken bij de kaakbeenderen.

Nou persoonlijk heb ik liever dat het blijft zitten hoor. Als ik midden in het bos lig wil ik niet alleen nog een hoofdstel in me handen houden. Misschien niet voor bedoeld maar vind ik wel zo prettig.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:00

Tigra_ schreef:
Nou persoonlijk heb ik liever dat het blijft zitten hoor. Als ik midden in het bos lig wil ik niet alleen nog een hoofdstel in me handen houden. Misschien niet voor bedoeld maar vind ik wel zo prettig.

Stel dan , je valt in het bos, en je teugels zijn over de nek gevallen? Je paard struikelt en kan zijn benen breken in het ergste geval, dit heb je niet als je het hele hoofdstel meepakt.
Je kan prima zonder rijden, een keelriem vind ik totaal zinloos, zelfs al rijd ik ermee, gewoon omdat het een vaste is. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:36

Silkaay schreef:
Tigra_ schreef:

Stel dan , je valt in het bos, en je teugels zijn over de nek gevallen? Je paard struikelt en kan zijn benen breken in het ergste geval, dit heb je niet als je het hele hoofdstel meepakt.
Je kan prima zonder rijden, een keelriem vind ik totaal zinloos, zelfs al rijd ik ermee, gewoon omdat het een vaste is. :)

Ja zo kunnen we natuurlijk altijd wat verzinnen blijf erbij vind het wel zo prettig ik heb trouwens nog nooit een hoofdstel afgetrokken terwijl ik nooit de teugels loslaat als ik val.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:44

Nou heb dus een heeeel simpel western hoofdstelletje voor mijn pony.
Reed laatst in het bos met regenachtig weer,pony schud eens flink met zijn hoofd.
Maar kon het hoofdstel nog net pakken hij was al 1 oor overgegaan en opweg naar nummer 2!
Niet zo heel fijn midden in het bos,dus nu maar hoofdstel bestelt met keelriem!

Denk dat het in somige situatie`s wel een uitkomst is!

Nimbly mijn stoere vent!
Dagen gaan snel voorbij,maar met jou aan mijn zij...
Ben ik die dagen heel blij!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:11

Vroeger gebruikte de soldaten de keelriem (die werd strakker aangesnoerd) om de paarden aan mee te nemen en het hoofdstel niet te verliezen (is nl. een beetje onhandig in oorlogstijd als je paard er vandoor gaat en jij achterblijft met een hoofdstel in je handen terwijl de vijand nadert). Nu heeft het eigenlijk die functie verloren en zou het ook zonder kunnen. -:)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:31

Tigra_ schreef:
Ja zo kunnen we natuurlijk altijd wat verzinnen blijf erbij vind het wel zo prettig ik heb trouwens nog nooit een hoofdstel afgetrokken terwijl ik nooit de teugels loslaat als ik val.

Dit is niet verzinnen ;) dit is waarheid, nou goed, geloof wat je wilt. Je zal er ooit wel achter komen dat ik gelijk heb ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie