Ik vroeg me af waarvoor de keelriem eigenlijk is en of je ook zonder keelriem veilig/goed kunt rijden?

Groetjes,
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
secricible schreef:officieel is het ding bedoelt om er voor te zorgen dat het hoofdstel niet af kan glijden als het paard bijvoorbeeld schuurt oid. Dus puur een veiligheidsfunctie, dus zonder kan wel
Tigra_ schreef:Ik kan me voorstellen als je van je paard valt en je de teugels vast houdt en het paard tegen stribbelt dat het hoofdstel beter zal blijven zitten dan zonder. Maar goed ook met keelriem kan je het eraf trekken.
Silkaay schreef:Tigra_ schreef:Ik kan me voorstellen als je van je paard valt en je de teugels vast houdt en het paard tegen stribbelt dat het hoofdstel beter zal blijven zitten dan zonder. Maar goed ook met keelriem kan je het eraf trekken.
Normaal moet de keelriem zodanig los zitten dat als je het hoofdstal meesleurt in je val, (en dat kan gebeuren) hij niet kan blijven steken bij de kaakbeenderen.
Tigra_ schreef:Nou persoonlijk heb ik liever dat het blijft zitten hoor. Als ik midden in het bos lig wil ik niet alleen nog een hoofdstel in me handen houden. Misschien niet voor bedoeld maar vind ik wel zo prettig.
Silkaay schreef:Tigra_ schreef:Nou persoonlijk heb ik liever dat het blijft zitten hoor. Als ik midden in het bos lig wil ik niet alleen nog een hoofdstel in me handen houden. Misschien niet voor bedoeld maar vind ik wel zo prettig.
Stel dan , je valt in het bos, en je teugels zijn over de nek gevallen? Je paard struikelt en kan zijn benen breken in het ergste geval, dit heb je niet als je het hele hoofdstel meepakt.
Je kan prima zonder rijden, een keelriem vind ik totaal zinloos, zelfs al rijd ik ermee, gewoon omdat het een vaste is.
Tigra_ schreef:Ja zo kunnen we natuurlijk altijd wat verzinnen blijf erbij vind het wel zo prettig ik heb trouwens nog nooit een hoofdstel afgetrokken terwijl ik nooit de teugels loslaat als ik val.