Gevolg van te hoge neus/sperriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:54

Volgens mij hoeft de sperriem het bit niet 'op te takelen' bij een hoger geplaatste neusriem.
De sperriem komt dan gewoon schuiner te liggen.
Ik denk dat een (te) hoog geplaatste neusriem die normaal is vastgemaakt (niet aangesnoerd dus), minder schade aan kan richten dan een te laag geplaatste, ivm het dunnere en gevoeligere neusbeen lager op de neus.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:08

Nog even over het micklem hoofdstel. Ik heb zelf het onderste riempje bij het bit vrij los zitten en het drukt het bit niet hoger in de mond. Ik ben zelf zeer tevreden over dit hoofdstel. Ik heb een prachtig rondgenaaid passier hoofdstel (zie profiel) maar dit ligt nu in de kast omdat ik met het micklem hoofdstel een veel rustigere aanleuning heb. Het ontwerp van dit hoofdstel omzeild dus de probleempunten van andere hoofdstellen.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:46

Marije_jiplover schreef:
Ik denk dat een (te) hoog geplaatste neusriem die normaal is vastgemaakt (niet aangesnoerd dus), minder schade aan kan richten dan een te laag geplaatste, ivm het dunnere en gevoeligere neusbeen lager op de neus.

Hoe werkt dat dan volgens jou? Want ik denk dat een paard zijn mond HEEL heftig moet opensperren wil hij zoveel kracht op de neusriem en daarmee op het neusbot uitoefenen dat er schade wordt aangericht.

Als ruiter heb je immers als het goed is geen direct contact met de neusriem ;)

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Gevolg van te hoge neus/sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:13

Klopt, hestejente, je hebt gelijk.
Wat ik hier beschreef, geldt meer voor een te laag geplaatste sidepull, of hackemore bijv. en idd niet voor een neusriem! Helemaal gelijk.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 02:34

Dribbel schreef:
Heb even een plaatje voor je gemaakt TS
Afbeelding

Je kan zien wat er gebeurd met de rode lijn (neusriem). Deze zit te hoog. De sperriem drukt daardoor op het bokt. Komt je teugelvoering niet ten goede. Denk ook dat de neusriem de luchtpijp en/of slokdarm dicht drukt aan de onder kant van het hoofd. Weet het niet zeker, maar als je het plaatje bekijkt lijkt het wel zo.



Dit klopt niet helemaal ;)
dit is namenlijk wat er gebeurt.
Afbeelding

Overigens kun je de neusriem beter te hoog hebben Het bot is daar sterker en je bent meer uit de buurt van eventuele zenuwen :)

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:52

Zenuwen zitten overal in de huid :Y)

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Gevolg van te hoge neus/sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:45

In de huid zitten overal wel zenuwuiteinden ja, maar de grote doorlopende zenuwen lopen lager op de kaak dicht onder de huid, hoger op de kaak zijn ze beter ingebed in spierweefsel.

Ben het wel eens met de aangepaste tekening, dat was ook wat ik bedoelde, dat mijn ervaring niet is dat de sperriem het bit gaat optrekken.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Gevolg van te hoge neus/sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:07

Misschien gewoon een goed plan om de neusriem op de goede hoogte te doen :j.

Dan zit je boven de zenuwen en gaat het ook niet schuren.