De plaats waar de haartjes omhoog staan is belangrijk om het probleem op te lossen.
Ik had bij mijn arabiertje met de BF (arizona) een wrijving onder de achterkant van het zadel (net achter de zitting). BF raadde me toen aan door dit ofwel op te lossen door plastic ofwel door een dikke schapenvacht. Aan jouw reactie te lezen werkt de plastic dus goed, maar ik koos voor de schapenvacht. Bij warm weer is het warm, maar het slorpt wel al het zweet op, tegenover plastic leek me niet echt aangenaam op een gevoelig huid met fijne haartjes. Met de schapenvacht heb je ook het voordeel dat je de zitting "rechter" kan maken omdat je de schapenvacht pas van achter de pommel op de rug legt. (Daarvoor probeerde ik zelfs fleece onder de pad en dat hielp niet.)
Het is inderdaad meestal een heel gedoe om boomloos te laten passen, maar bedenk wel dat je een zadel met boom meestal zelf niet zo kan aanpassen.
Best kan je gewoon advies aan BF vragen, die bekijken dan jouw geval. Mij hebben ze echt wel geholpen (BF Belgiƫ).