boomloos zadel en wiebelbenen

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nobel01

boomloos zadel en wiebelbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 07:35

Even wat uitleg:

Mijn dochter mag een pony rijden van iemand anders. Nu heeft die pony een veelzijdigheidszadel, maar die ligt niet helemaal lekker op die pony, de pony is behoorlijk rond.

Ik heb voor mijn dochter een boomloos zadeltje aangeschaft, en ze is er erg blij mee. Het zadel past super op de pony en ligt erg stabiel.
Alleen heeft mijn dochter als ze gaat draven wiebelbenen,het is net of ze als ze gaat lichtrijden aandrijft, wat ze met het andere zadel niet heeft.Aangezien de pony nogal rond is en het zadel een stuk breder dan het veelzijdigheidszadel liggen haar knieën nog niet goed aan het zadel en ze steekt haar tenen wat naar buiten.
Ze vindt het zadel nog eng rijden, maar wel lekker. Ze heeft het idee dat ze niet stevig zit.

Ik denk dat ze gewoon nog moet wennen, en dat het in de loop der tijd beter moet worden.Als ze wat gewend is, kan ze proberen haar beigels een gaatje langer te doen. Na het rijden heeft ze spierpijn, met name in haar enkels.

Nou heeft ze een zondag ook nog een wedstrijd met deze pony(F 2) en twijfelt heel erg of ze niet het andere zadel moet gebruiken, omdat ze aan dit zadel nog niet gewend is, ze heeft er pas 2 keer mee gereden.

Mijn vraag:worden haar benen stiller als ze meer aan dit zadel gewend is, en is het verstandig als ze een zondag nog met het ouden zadel rijdt?

Anoniem

Re: boomloos zadel en wiebelbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:47

Ik zou gewoon met het boomloos zadel rijden. Iig niet met het oude want dat past niet.
Wiebel benen maken in de F2 toch ook niet zo veel uit?
En verder went het vanzelf en krijgt ze vanzelf weer een rustige been houding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 07:55

nini_roosje

Bedankt voor je antwoord. +:)+
Ik ga kijken of ik haar kan overhalen om toch met het nieuwe zadel te gaan rijden.
Ze heeft faalangst en ze denkt dat ze voor gek rijdt met haar wiebelbenen.
Ik heb het een woendag opgenomen om te laten zien dat het wel mee valt. Maar ze is nog niet helemaal overtuigd.
Morgen laat ik haar nog een keer rijden, dan moet ze zelf beslissen, ik ga haar niet dwingen, aangezien ze onzeker is over haarzelf. Ik kan haar wel adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:59

Nobel01 schreef:
nini_roosje

Bedankt voor je antwoord. +:)+
Ik ga kijken of ik haar kan overhalen om toch met het nieuwe zadel te gaan rijden.
Ze heeft faalangst en ze denkt dat ze voor gek rijdt met haar wiebelbenen.
Ik heb het een woendag opgenomen om te laten zien dat het wel mee valt. Maar ze is nog niet helemaal overtuigd.
Morgen laat ik haar nog een keer rijden, dan moet ze zelf beslissen, ik ga haar niet dwingen, aangezien ze onzeker is over haarzelf. Ik kan haar wel adviseren.

Ach in de F2 rijden hoofdzakelijk (erg) jonge kinderen. En heb heel eerlijk gezegd nog nooit een ruitertje in de F2 gezien die een rustige beenligging had. Maargoed hoop dat je haar zo ver krijgt om met haar nieuw zadel te starten. Dat komt vast goed

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:02

Een zadel wat niet helemaal "lekker" ligt op een pony/paard hoeft niet persé pijnlijk voor het dier te zijn.
heb ooit een zadel aan laten meten voor mijn paard, dat zadel paste perfect, maar mijn paard vond het vreselijk een ander zadel wat volgens de zadelmaker lang zo mooi niet paste was wel goed.
Hoe merkte ik dit? Simpel mijn paard liep met dit laatste zadel de sterren van de hemel en met het andere wilde ze nog geen B proef lopen.
Dat wiebelbenen vanzelf wel overgaan ben ik het niet helemaal eens, ik heb ze ook en na aanschaf van een ander zadel heb ik er veel meer last van en krijg het met geen mogelijkheid beter.
Ik denk dus dat het type zadel er wel mee te maken kan hebben.
Maar je dochter rijdt nog maar net met dit nieuwe zadel en moet idd eerst goed wennen.
Maar als de pony met het andere zadel, het vzh zadel net zo goed loopt als met dit nieuwe zadel dan zou ik op de wedstrijd het vzh gebruiken, gewoon voor het vertrouwen van je dochter.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 09:29

bedankt voor je antwoord Ulfeino,

Ik denk alleen dat het nieuwe zadel wel beter ligt.
Dit is onder andere te merken met het aanspringen in de rechter galop. Met het nieuwe zadel springt hij makkelijk aan in de rechtergalop, maar met het oude zadel springt hij niet altijd in de goede galop aan.

Nu hoeft ze in het proefje nog niet te galoperen, maar toch...

Het zadel heb ik ook aangeschaft met de reden dat ik zag dat het zadel niet lekker lag op de pony, en mijn dochter zit daar ook niet lekker op. Ze heeft de neiging om haar billen achter in het zadel te duwen.
Met het nieuwe zadel heeft ze daar totaal geen last van(kan ook niet, heeft een hoge achterkant.)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:32

Dit komt echt goed hoor! Ik heb ook een boomloos zadel en in het begin dacht ik echt dat ik een beginner was en dat mijn benen/knieen/gehele zit eigenlijk alle kanten op vlogen.

Het is echt wennen en een 'klassiek' probleem bij mensen die voor het eerst boomloos rijden. Je hebt geen steun aan het zadel en je moet echt zelf gaan zitten :j

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:38

Heb je soms een foto? Ik had ook problemen om mijn benen stil te houden, tot ik van een nieuwe lesgeefster te horen kreeg dat het zwaartepunt van mijn zadel te ver naar achteren lag (zadel kipte teveel naar achter, lag niet vlak). Daardoor word je lichtjes in stoelzit gedwongen. Heb nu een dressuurzadel met kniewrongen gekocht, en probleem is opgelost. Je kan dit probleem echter ook oplossen door een mousse (een zgn. "gitaar") onder het zadel te leggen, dat helpt ook al veel.

Maar boomloze zadels geven idd wel sowieso een ander effect, ik voel me er totaal niet veilig op. Kan wel helpen om onafhankelijke zit te ontwikkelen, maar als je zoals ik, als niet zo ervaren ruiter, met niet zo ervaren paarden rijdt, heb ik liever dat ik niet overal tegelijk moet aan werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:10

Het komt erg vaak voor dat ruiters in het begin op een boomloos zadeltje nog wat wiebelig zitten , zeker als ze een zadel met kniewrongen gewend zijn en dan ineens geen wrongen meer hebben.

Maar ook al het directere contact met het paard , en zeker als ze voorheen een niet zo goed zadel hadden waardoor er geen goede zit is getraind....moet een ruiter toch even de juiste balans zoeken. Over het algemeen is na 2 weken regelmatig rijden iedereen wel gewend en hoor je na een paar ritten vaak al dat mensen ervaren dat ze toch eigenlijk wel steviger zijn gaan zitten dan op hun oude zadel.

Maar je moet niet tussendoor met een ander zadel af gaan wisselen , want dan zul je niet zo goed kunnen wennen aan het boomloosje :)

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 10:11

Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen met het oude zadel, zijn wel van een tijd geleden, toen reed ze hem net.
van het nieuwe zadel heb ik nog geen foto
Afbeelding
Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 12:01

Ze heeft toch het proefje met het oude zadel gereden, ze was er onzeker over.
Ik heb haar niet over kunnen halen om met het nieuwe zadel te rijden.
Dat komt de volgende keer wel.
Ze heeft wel een privé les proefgericht rijden gewonnen, dat kan ze dan mooi doen met haar nieuwe zadel :D

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:53

Ik hoop dat ze wel verder gaat rijden met het nieuwe zadeltje, is voor de pony toch fijner..

Ik heb ook een boomloos zadel en wiebelde ook heel erg in het begin. Heb nog steeds niet door hoe ik nou het beste kan zitten in de gallop ed, maar dat komt voornamelijk door dat ik geen les had..

Dag Lieve Mooie Lardo, je was mn beste vriendje, ik mis je nog iedere dag..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:38

Wat een leuke prijs zeg , gefeliciteerd !

Ach , dan duurt het wennen wat langer , komt vast wel goed :)

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:02

ik had de london van barefoot, heerlijk zadel maar boomloos is altijd even wennen :J leuk dat ze die les heeft gewonnen! mooi met het nieuwe zadel!

:+:

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 16:40

Cynthiaaapje schreef:
Ik hoop dat ze wel verder gaat rijden met het nieuwe zadeltje, is voor de pony toch fijner..

Ik heb ook een boomloos zadel en wiebelde ook heel erg in het begin. Heb nog steeds niet door hoe ik nou het beste kan zitten in de gallop ed, maar dat komt voornamelijk door dat ik geen les had..

Ze gaat inderdaad gewoon weer op haar nieuwe zadel verder.
Maar voor haar wedstrijd had ze er maar 3 keer mee gereden. De overgang naar boomloos is best groot.

Ze had trouwens 266 punten...... :o :D

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:13

Oh wat een super punten zeg!

Ja als je er nog maar 3x op hebt gereden en nog niet helemaal lekker zit snap ik dat je dan graag met je oude zadeltje je proefje rijdt.

Dag Lieve Mooie Lardo, je was mn beste vriendje, ik mis je nog iedere dag..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie