Te lange beugels!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLoes

Te lange beugels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 22:53

Hee!!

Ik rijd een paard en moet daar slagen in de beugels doen, omdat ze anders te lang zijn nu ga ik er gaatjes bij in maken maar hoe doe ik dat zodat de gaatjes wel op dezelfde hoogte komen?

Groetjes,

arabcarla

Re: Te lange beugels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:56

zadelmaker brengen voor een paar euro klaar en anders met een gaatjes tang cm afmeten klaar! :-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:56

Is het niet makkelijker om kortere beugelriemen te kopen anders? Dan weet je zeker dat het netjes op dezelfde lengte zit en zo heel duur zijn de basic riemen niet.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 22:58

capopjekop schreef:
Is het niet makkelijker om kortere beugelriemen te kopen anders? Dan weet je zeker dat het netjes op dezelfde lengte zit en zo heel duur zijn de basic riemen niet.

Nee, dat weet ik maar er komt een nieuw zadel met beugelriemen enzo maar hier had ik ook al aan gedacht alleenik weet niet voor hoe lang dit nog gaat duren, tot dat er een nieuw zadel komt.. maar laten jullie als jullie slagen in jullie beugelriemen doen er in zitten of halen jullie die eruit het gaat hier om een ouder zadel die voor het inrijden van dit paard bedoeld was :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:00

Ik haal de slagen eruit, anders blijven ze na een tijd in die vorm staan. Het is even werk maar dan houd je wel nette beugelriemen.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 23:03

capopjekop schreef:
Ik haal de slagen eruit, anders blijven ze na een tijd in die vorm staan. Het is even werk maar dan houd je wel nette beugelriemen.

ja dat doe ik nu ook alleen wilde er nu wel even graag gaatjes bij in maken.. Als je er gaatjes bij in maakt wat voor tang gebruiken jullie dan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:11

Een gaatjestang. Maar zelf laat ik het pap altijd met een boormachine doen. Resultaat is wel iets minder mooi, maar we hebben geen gaatjestang.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:14

ik zou er zelf geen gaatjes bij in maken, maar zou dit laten doen daar een zadel/tuigen-maker.
Dit omdat de gaatjes in een beugelriem ovaal van vorm zijn, en omdat ze op gelijke afstand moeten zitten.
Dit is om zelf te doen haast onmogelijk.
Gaatjestang maakt ronde gaatjes, en dan past de pen er niet goed door.
En de gelijke afstand is haast onmogelijk om dat zelf goed te krijgen.
Zadelmaker heeft daar een speciaal gereedschap voor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:10

een schoenmaker kan het ook voor je doen.

met een soort van passer kun je de afstand meten tussen de gaten die er al in zitten, en zo kun je dus de afstand bepalen voor de nieuwe gaatjes.
Mbv een gatentang of holpijp kun je dan nieuwe gaten erbij maken.

noaspassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:10

Goedkoopste oplossing iemand met een timmermans oog zoeken anders evt schoenmaker.

Wat wel handig is je beugels nu en dan om te hangen van kant :) aangezien je meer druk uitoevend op de kant waar je opstapt :)

Met vriendelijke Groet,

www.noaspassage.nl

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:16

Als ik extra gaatjes in de beugelriemen wil hebben haal ik ze helemaal los. Het stuk waar de gaatjes inzitten vouw ik dubbel, zodat de gaatjes precies boven op elkaar liggen. "Je kunt als het ware door de gaatjes van de beugelriem heenkijken." Een gaatje leg ik op het gedeelte waar het nieuwe gaatje moet komen, de beugelriem is nog steeds dubbel gevouwen, en enkele gaatjes liggen op elkaar. Je drukt met een gaatjestang, of spijker door het ene gaatje op de plaats waar het nieuwe gaatje moet komen. Zo heb je een afdruk en kun je het gaatje met de juiste afstand van de andere doordrukken. Niet heel moeilijk!

Als is dit verhaal misschien een beetje wazig... Maar wist niet hoe ik het anders moest uitleggen! :P

Carolinee23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:40

Je kan miss ook even naar schoenmaker in de buurt gaan. Schoenmaker hebben iig een gaatjesmaker. Kunnen ze waarschijlijk zo voor je doen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:41

Leg de ene op de andere met de gaatjes deels overlappend. gaatjes aftekenen en klaar. Maar de schoenmaker doet het gratis!