Wat is jullie mening over de hulpteugel?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xApple

Wat is jullie mening over de hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 13:02

Hallo Bokkers,

Ik heb deze longeer hulpteugel eens gezien bij een ander
paard en ik vraag me af of dit een hulpteugel is waarbij het
paard echt zijn rug goed gebruikt. Zo ja dan zou ik deze graag
aanschaffen omdat ik opzoek ben naar een goede hulpteugel voor
het longeren.

Wat zijn jullie ervaring/meningen hiermee/hierover?

Afbeelding

Dit zegt Epplejeck ervan:

•ideale hulpteugel om je paard optimaal zijn rug te laten ontspannen
•sterk polypropyleen met dik en zacht katoen omhuld
•Duitse kwaliteit
•voor optimaal ruggebruik
•ook geschikt voor paarden met rugproblemen of een gevoelige rug, er zijn vrijwel geen drukpunten op de rug
•makkelijk in gebruik
•geen zadeldek of andere bescherming nodig
•de longeerhulp loopt van achter het schoft, tussen de voorbenen door naar de bitringen
•een centreerring houdt de touwen tussen de voorbenen bij elkaar zodat het paard er niet in kan stappen
•kan ook met zadel gebruikt worden, om je paard los te werken voor het rijden (niet bedoeld om mee te rijden)
•in lengte verstelbaar

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:04

Hier was al een lang topic met veel info over. Tem even.

Vind deze (op het plaatje hierboven) te strak zitten. Zie deze hulpteugel liefst wat losser. Is veiliger.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 06-09-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

You just want to tag along so you can go all Jane Goodall on me at my high-school reunion because you got imprisoned in an all-girls school
DFTBA! Shiny! The game is on!
Instagram Twitter Tumblr Youtube Goodreads

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:08

ik heb het laatst iemand zien doen, had het zelf nog nooit gezien, het paard liep er vrij braaf bij, maar als je bijvoorbeeld een angstig paard of zo neemt, moet je dit echt niet proberen! hat paard heefd zo weinig vrijheid...
als hij ontspant lijkt het mij wel een goed ding om idd over de rug te gaan, maar anders is het gevaarlijk denk ik.

we moesten ons schamen!

jippiejee

Re: Wat is jullie mening over de hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:16

Mij lijkt het niet prettig. Als je paard struikelt o.i.d. krijgt hij gelijk een ruk in de mond. Maarja, das met meer hulpteugels..

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:18

Mij lijkt het ook niet prettig. Tijdens het longeren vind ik persoonlijk de passoa fijner.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 06:21

Ik vind het ook niet echt iets, het hangt achter de voorbenen en belemmert je paard dan toch in de beweging lijkt me.

KuipersH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:40

Ik heb hem aangeschaft op advies van de fysio van mijn paard. Hij had vastgelegen in zijn stal en daardoor last van zijn rug. Na de behandeling heeft zij mij geadviseerd op deze manier te gaan longeren. Ik vond het eerst ook een enge manier, maar na 1 keer geprobeerd te hebben longeer ik niet meer anders. Hij zit absoluut niet vast (is licht elastisch (veert mee) en doordat hij niet aan een singel vast zit kan hij meedraaien als het paard stelling en buiging geeft). Ik ben er zeer tevreden over en ook stalgenoten die hem geprobeerd hebben zweren er bij. Alle paarden worden er super los van!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:45

Ik heb hem ook en ik vindt het een ideale teugel. Hij geeft een hele gelijkmatige druk (dus niet 1 kant strakker dan de andere kant). We gebruiken hem veel bij de jonge paarden. Ze zijn de eerste keer er wat onwennig mee, maar daarna lopen ze er heel ontspannen op.

zee501

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:04

Ik gebruik eigenlijk altijd een touwtje met longeren (van Lammert Haanstra afgekeken) Is een touwtje van 6,5 meter met een knoopje in het midden die je met het knoopje op de schoft over de rug legt (mbv longeer singel). Dan kan je, afhankelijk van hoe je je paard wil instellen, het touwtje door verschillende ringen van je longeer singel naar de mond laten lopen en van daaruit maak touwtje bijvoorbeeld vast aan de singel tussen zijn voorbenen door..

Zo kan je heel precies bepalen hoe je hem wil instellen en omdat t touwje niet vast zit kan het goed mee bewegen met zijn stelling en buiging EN het is ook nog eens één van de goedkoopste hulpteugels voor het longeren

Kijk ook eens op http://www.lammert-haanstra.nl/

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 11:52

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk dat ik er
een ga aanschaffen.

Qua maat, zal ik dan een pony maat of paard maat nemen?
Ik heb een fjord van 1.50

KuipersH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:46

Als je verder niet andere (grotere) paarden er mee wilt gaan longeren zou ik de maat pony nemen. Ze zijn namelijk ook nog een eind in lengte te verstellen waardoor je ze langer kunt maken. Ik heb maat paard en mijn paard is 168, maar ook paarden die groter en kleiner zijn heb ik ermee kunnen longeren.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:50

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie