Barefoot geschikt voor lange ritten ?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xxelviraxx

Barefoot geschikt voor lange ritten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 11:45

Zoals de titel al zegt; kan je met een barefoot ( cheyenne ) lange ritten maken ? En dan bedoel ik van 3 a 4 uur ? Graag zou ik wat ervaringen willen horen van mensen die zo'n zadel hebben want ik hoor er verschillende verhalen over. Ik kan wel gaan informeren bij Barefoot maar die zal toch gelijk zeggen dat het we kan dus vandaar dat ik het hier vraag.

biancavos

Re: Barefoot geschikt voor lange ritten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:12

is volgens mij heel erg verschillend per paard, de ene gaat goed en de ander krijgt toch sneller witte haren etc..

806.7 goedgekeurde km's klasse III+3=klasse 4 startgerechtigd

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:15

Hmm ik heb het persoonlijk nog nooit gedaan, maar ik ken iemand met verschillende paarden en die heeft alleen maar barefoot zadels, die kerel is daar echt content mee, en hij heeft wel degelijk al langere wandelingen gemaakt met zijn paarden en die zadels... dus het zou wel kunnen ja :P

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:16

in de endurance worden boomloze zadels zeer weinig gebruikt, omdat er op de duur toch vaak problemen mee waren..

806.7 goedgekeurde km's klasse III+3=klasse 4 startgerechtigd

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:17

Zulke gehaaide verkopers zijn de Barefoot-verkopers niet hoor , dat we mensen zomaar wat aansmeren :P

Het is net als met andere zadels : de ene combinatie rijdt er enorm veel uren mee , zonder problemen , en de andere combinatie krijgt er wel problemen mee.

Die kans heb je met eender welk zadel :)

Als je zelf een goede Barefoot kiest qua zittingmaat voor jezelf , pommelbreedte voor je paard , een goede pad en inlages die passen bij je paard , en je hebt / traint een goede zit , dan moet het wel raar lopen wil je er problemen mee krijgen.

Kies je de verkeerde materialen dan kun je problemen krijgen. Heb je een slechte zit waardoor je bvb. niet zo geweldig "licht" rijdt , dan kun je rare drukpunten krijgen.

Maar dat heb je dan met een doorsnee boomzadel net zo goed.

En daarbij heb je nog het extra risico dat je die drukpunten ook al kunt hebben (of nog verergerd worden) door de boom zelf die nog problemen kan geven.

Dus tja , alles heeft zijn voor- en nadelen :)

Er zijn overigens vrij veel topics waar deze vraag al eerder is gesteld en waar je veel reacties kunt lezen :)

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:33

Misschien ook goed om deze vraag bij jezelf neer te leggen. Mijn pony liep prima onder een Barefoot maar zelf hield ik het niet langer vol dan een uurtje. Door mijn bouw kreeg ik bij langere ritten last van mijn onderrug. Gevolg is dat je slecht gaat zitten en je paard verkeerd belast. Dus uiteindelijk is ook daar niemand bij gebaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:46

ik heb een aantal weken geleden 85 km gereden op mijn barefoot cheyenne (op mijn trekpaard)
paard loopt wel standaard met driedubbele inlages en een banaansingel, en ik had een schapenvacht over mijn zadel liggen voor mezelf
geen greintje pijn gehad, nergens geen haartjes die verkeerd lagen, geen drukkingen, niks.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:49

Ik kan uren rijden met mijn BF, 3.5 uur is geen probleem, voor ons allebei niet! Net 4 dagen op vakantie geweest met hem, en elke dag flink gereden. Als je zorgt dat je goede inlages hebt, dan moet het geen probleem zijn.

S p o t.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:50

Jahoor geen problemen mee. Ik doe er alleen maar lange ritten mee. Wou alleen zo af en toe dat ik ook de zadeltassen had genomen (kan altijd nog natuurlijk)
Het zadel zit op mijn fjordje echt als een relaxte stoel, zalig :+:

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 16:39

Bedankt voor de reacties allemaal. :)

@ pmarena ik bedoelde het niet zo hoor dat ze zomaar wat aansmeren maar ik wilde toch ervaringen horen van verschillende mensen die de barefoot in gebruik hebben. :D

Het ligt natuurlijk ook aan jezelf aan je zit enz. Ik ga nog een keer een testzadel aanvragen want ik heb er totaal geen ervaring mee.

Maar hoe weet je welke pads met inlages je moet gebruiken enz.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:43

ik heb nog nooit problemen gehad met mijn BF tijdens lange ritten.
Ook na de meeste lange ritten was de ruggegraat nog steeds mooi droog en zat ik heerlijk. Ben een groot fan :D

Testzadel is idd wel een goed idee.
Kijk eens op www.barefootsaddle.be , daar heb ik de mijne vandaan. Op de website zie je vanzelf welke pad bij welk zadel hoort. Ik heb overigens gewoon de grandeur pad met normale inlages onder mijn Cheyenne.

Veel plezier met testen!

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:46

Ik heb een barefoot cheyenne en ik rij daar vaker ritten van 3 tot 7 uur mee.
Zit heerlijk en ik of mijn paard hebben nog nooit problemen ermee gehad ofzo.

Your horse is the mirror to your soul, wether you like what you see or not.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:01

Ik kreeg bij mijn barefoot op verschillende paarden droge plekken onder de beugelriemen in de zweetafdruk. Dit terwijl er dubele inlages onder zaten, paarden deels rond waren en ik niet heb lichtgereden bij een van de gevallen.

Ik geloof er dus eerlijk gezegd niet zo in. Ik heb ook bij meerdere lesklanten problemen met de druk onder de beugelophanging gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:37

xxelviraxx schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal. :)

@ pmarena ik bedoelde het niet zo hoor dat ze zomaar wat aansmeren maar ik wilde toch ervaringen horen van verschillende mensen die de barefoot in gebruik hebben. :D

Het ligt natuurlijk ook aan jezelf aan je zit enz. Ik ga nog een keer een testzadel aanvragen want ik heb er totaal geen ervaring mee.

Maar hoe weet je welke pads met inlages je moet gebruiken enz.

Er zijn bepaalde pads die sneller problemen geven.

Zo heb je bvb. pads met een Sympanova onderkant , dit is een soort rubber-achtige net-structuur die door de openingen beter ventileert , en door het "rubber" wat stroever is en anti-slip werkt. Hele mooie eigenschappen dus , maar helaas zorgt de structuur en de anti-slip-werking bij gevoelige velletjes voor irritatie , zeg maar door over-stimulatie van de huid. Na verloop van tijd kan de huid dan zo geïrriteerd zijn geraakt dat de ruiter eigenlijk nooit problemen heeft opgemerkt , maar het beestje wel ineens witte haren onder het zadel krijgt. Dit zijn dan geen drukplekken , maar irritatieplekken of schuurplekken. Helaas is dit dus wat je vaak bij endurance-ruiters ziet : juist voor de endurance zijn de pads met open structuur erg aantrekkelijk vanwege hun goede eigenschappen , en door de vele uren in het zadel treedt dan die irritatie op bij gevoeligere paardjes , waardoor die witte haren krijgen. Terwijl er ook zat paardjes geen enkel probleem ondervinden , dus er zijn ook mensen die er toch heel enthousiast over zijn , zulke pads.

Verder heb je natuurlijk verschillende soorten pads , zoals die van het type zoals Barefoot ze zelf ook verkoopt. Dit zijn prima pads , alleen de bevestiging vind ik niet zo geweldig. De fijnste manier van bevestiging is het vastmaken van de lusjes van je pad aan het seatsaver-klitteband van je zadel. Je pad zit dan muurvast en kan niet gaan schuiven. Maak je de lusjes van je pad vast aan de ringetjes van je zadel dan zit er nog teveel speling in en kan de pad nog wat gaan schuiven ten opzichte van het zadel.

Qua gevoeligheid is een lamswollen pad het allerfijnst , die is superzacht. Maar dat werkt alleen als je hem ook goed onderhoudt , anders krijg je er harde stukken in van opgedroogd zweet en huidvet van het paard. En lamswol kàn wat minder grip geven op het paard.

Je inlages zijn ook belangrijk , ze moeten dik genoeg zijn om het zadel goed boven de ruggengraat uit te tillen zodat de doornuitsteeksels van de ruggenwervels echt altijd netjes vrij van druk liggen. Maar naarmate je dikkere inlages gebruikt , ga je ook weer meer een "torentje" maken tussen jezelf en je paard , waardoor het zadel ook weer sneller kan gaan glijden. Maar met dikkere inlages maak je wel weer meer een A-vorm van een O-vormig paard , waardoor je dus wat minder breed zit met je benen en heupen.

Dus het is echt een hele persoonlijke afweging wat het beste gaat bevallen voor elke combinatie :j

En dan heb je ook nog verschillende materialen van inlages. Ze moeten stevig genoeg zijn om de ruggengraat vrij te houden , maar ook genoeg "veren" om goed schok te dempen tussen ruiter en paard , en soepel genoeg zijn om alle rondingen van elke rug goed te kunnen volgen , zonderouwen , drukken , prikken of bridgen.

En dan heb je bij de oudere Barefoots bijvoorbeeld weer dat ze geen kussentjes hebben , dit is niet erg , maar dan heeft een pad daarbij dus stevigere / dikkere inlages nodig om de ruggengraat vrij te houden.

De nieuwere Barefoots met VPS hebben zelf al dunne kussentjes ingebouwd , en daar kan dan voor de meeste paarden prima een pad met wat zachtere inlages onder omdat die prima samenwerken met de stevigere set inlages die al in het zadel zelf ingebouwd zijn , zo blijkt uit digitale drukmetingen.

Tenzij je natuurlijk weer en paard hebt met een schrale rug met uitstekende ruggengraat , daar heb je toch wat dikkere inlages voor nodig om de ruggengraat weer van een vrij kanaaltje rondom te voorzien.

Al met al is de fijnafstelling van een simpel boomloos zadeltje met de juiste toebehoren nog best een gedoe :P

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

Sanko83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:39

Ik had er goeie ervaring mee. Het zadel lag op een haflinger. We moesten bijna wel een boomloos zadel want een normaal zadel wou niet echt op die haflinger. Maar had er altijd goed schik mee met lange ritten.
Succes

Dag Nicky, bedankt voor de mooie momenten samenGa je missen 9/10/17

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 20:31

Iedereen bedankt weer voor het uitleg/ervaringen. Moet nog wel even sparen en moet toch nog eerst een test zadel uitproberen maar ik denk toch wel dat ik voor een barefoot ga.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:30

Ik zal je nog even mijn ervaringen delen:
Ik rij nu schat ik al zo'n 5 jaar met een barefoot. Ik rij op een nu 24 jarige epony haf x arabier met een hoge schoft en ruggegraat. Niet echt ideaal dus.
Ik heb voorheen meerdere lange ritten gemaakt met zadels zonder vps.
Sinds september heb ik een zadel met vps (drytex cheyenne) en bijbehorende barefoot pad.
Afgelopen zomer ben ik een weekendje weg geweest waarbij we lange ritten van zo'n 3 uur hebben gemaakt. Mijn ervaring is dat zijn rug met de barefoot pad helemaal nat was, dus ook de ruggengraat. Ook vond ik zijn rug ietswat gevoelig na de rit.
De volgende dag heb ik mijn zelf omgebouwde eurostar dekje gebruikt met stevige inlages van barefoot en zelf gemaakte inlages. Hierbij was zijn ruggengraat keurig droog.
Je kunt dus wel met een barefoot lange ritten maken, maar zoals Pmarena al schrijft; je zult wel even de goede combi voor jou en je paardje moeten ontdekken :-)
Ik had in ieder geval geen pijn in m'n kont na het rijden :-D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie