Kieffer lech profi brugt--> aanpassen of ander merk/type?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Fairytail

Kieffer lech profi brugt--> aanpassen of ander merk/type?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 14:58

Sinds 2 dagen heb ik op proef een Kieffer Lech Profi van een zaak uit de buurt.
Twee zadelmakers zijn langs geweest voor zadel advies. Een had alleen de JC of het werd 1600/1800
of meer. De ander had de kieffer munchen VZH maar ik geef liever veel geld uit aan een dressuurzadel
en later een vzh voor het springen dan anders om (ben nu nog student). Vandaar de Kieffer lech op proef van een ruitersportzaak.
Het zadel brugt behoorlijk vandaar mijn vraag moet ik hier een zadelmaker bij laten komen (heb wel een afspraak bij nr3)
en het laten aanpassen of is kieffer niets voor mij? Kieffer komt nog maar in 1 boommaat uit de fabriek die voor mijn paard
niet past. Ik kan dus niet bij een andere winkel/zadelmaker een kieffer kopen die wel in een keer past.
Ik baal er van want ik vind de kieffer lech zelf heel fijn zitten.

Ik ben heel benieuwd wat jullie denken.
Wellicht weten jullie anders welke zadelmaker goed is in de omgeving van Friesland of welk merk een optie is.

Quir

Re: Kieffer lech profi brugt--> aanpassen of ander merk/type?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:02

Kieffer zadels zijn door GOEDE zadelmakers/passers heel goed op maat te maken. Doordat de boom van kunststof is, wordt deze verwarmd en zo op maat gemaakt. Een Kieffer zadel is dan ook vrijwel altijd goed passend te krijgen (uitzonderingen daar gelaten).

Heb zelf ook een Kieffer Lech Profi gehad, fijn zadeltje die eigenlijk op alle paarden goed paste. Alleen op Kieffer moet je kunnen rijden, de een vind het fijne zadels en voor de ander is het een hel. Veel vinden de Kieffers een te hard zitvlak hebben, ik heb nu een Kentaur en dat vind ik een tig keer fijner zadel. :j Heeft ook een kunststof boom en wol gevuld.

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 15:06

Bedankt voor je antwoord.

Ik vind ze aan de harde kant dat is waar maar tot op heden ook niets anders gevonden wat in mijn budget past en goed ligt. Kentaur hadden beide zadelmakers niet en heb ik dus niet kunnen proberen. Weet jij of er een dealer in het noorden zit?

Ik moet zeggen dat ik de zit wel per type kieffer verschillend vind.

Je zegt goede zadelmaker maar helaas weet ik na 2 maal een verschillende nog niet waar ik dan heen zou moeten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:09

Ik zou er zo geen goede zadelmaker in het Noorden weten die ook Kentaur verkoopt, in het Zuiden wel. :j

Maar geloof dat veel zadelmakers wel aan Kentaur moeten kunnen komen, alleen weet ik dat niet heel zeker. Ik raad deze zadels je in ieder geval wel aan.

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:11

Duitse zadels voegden mijn paard gewoon niet, ze lijken toch voor het 'duitse' paard gemaakt. Lagen ook niet goed aangesloten en schoven daardoor naar voren. Ik heb toen aan mijn Stubben laten sleutelen, maar dat is nooit goed gekomen. Ik heb nu een Engels zadel die goed op de rug van mijn paard aansluit.

And if you don’t feel good
What are you doing this for

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:19

Mijn paard is absoluut geen "Duits" paard, al heeft ze wel Rubinstein I bloed. Duitsers zijn vaak heel rond, mijne heeft juist een behoorlijk schoft en is alles behalve rond. :)

Maar inderdaad er zijn paarden die bepaalde zadels (merken) gewoon echt niet passen, op welke manier dan ook. Of juist paarden die alleen maar één merk passen, dus moet je kont zich maar aan het zadel aanpassen. :')

Stubben zijn ook goede zadels, maar daar zou ik niet mee gaan sleutelen. Komt vrijwel nooit goed, euroriding zadels zijn ook goede zadels die op veel paarden passen.

Liberty van Equi Center

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:22

Quir schreef:
Maar inderdaad er zijn paarden die bepaalde zadels (merken) gewoon echt niet passen, op welke manier dan ook. Of juist paarden die alleen maar één merk passen, dus moet je kont zich maar aan het zadel aanpassen. :')

Ja is ook gewoon mijn ervaring hoor. Ik heb er toen wel 7 verschillende merken op gehad, maar allemaal sloten ze niet goed aan en schoven naar voren. Ik was eigenlijk al een beetje wanhopig tot we dus een County hebben gepast, was het enige zadel dat goed lag. Weinig keuze dus, maar gelukkig kan ik er ook redelijk op zitten ;)

And if you don’t feel good
What are you doing this for

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:27

Figaro schreef:
Quir schreef:

Ja is ook gewoon mijn ervaring hoor. Ik heb er toen wel 7 verschillende merken op gehad, maar allemaal sloten ze niet goed aan en schoven naar voren. Ik was eigenlijk al een beetje wanhopig tot we dus een County hebben gepast, was het enige zadel dat goed lag. Weinig keuze dus, maar gelukkig kan ik er ook redelijk op zitten ;)

County zadels zijn inderdaad ook wel bijzondere zadels, precies om de reden zoals je zegt. Paarden die geen één merk zadel lijken te passen, passen een County wel. Vaak passen County zadels niet op alle paarden, maar ben het wel met je eens. Ze zitten best goed. :j

Ohja! Je kan ook kijken naar Spalding, geweldige zadels.

Liberty van Equi Center

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 15:53

Ik heb een afspraak gemaakt bij een 3de zadelmaker de enige overgebleven erkende in het noorden eigenlijk. Ik heb naar county gemaild maar dat zijn vrij prijzige zadels volgens mij?
Iemand enig idee wie die aanmeet in Nederland?
Spalding ken ik nog niet ik zal eens zoeken.

Overigens is het misterie van geen kentaur's in deze omgeving opgelost.
Deze zadelmaker heeft ze normaal wel maar ze worden op dit moment niet meer afgeleverd vanuit
de fabriek.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie