Past het zadel nog als mijn paard aangekomen is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Past het zadel nog als mijn paard aangekomen is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:31

Hallo daar,

Ik vroeg mij iets af, mijn paard is te dik en wordt nu op een dieet gezet en ze zal veel beweging moeten krijgen.
Ze heeft twee goedzittende zadels (veelzijdigheids en dressuur) maar zal dat nog wel goed passen nu ze zo rond is?
Ik vraag me dat wel vaker af, of je een paard nadat hij dus is aangekomen niet pijn doet met zijn/haar oude zadel..
Als ik het niet vertrouw haal ik er een zadelmaker er bij, dat staat vast.
Maar ik vroeg me af of het in principe niet hoeft uit te maken dat als je paard aangekomen is, dat dan gelijk het zadel ook niet meer past..

Bedankt alvast :)

beauu_

Re: Past het zadel nog als mijn paard aangekomen is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:35

ik zou niet zelf aan gaan modderen maar er een zadelmaker bij halen... zeker als je paardje nu moet afvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:41

Als jij dikker word (of dunner) passen jou broeken dan nog lekker? Nee toch? voor een paard is dit het zelfde als ze veel aankomen of afvallen kan het zijn dat het zadel minder goed ligt. Dus even de zadelmaker er bij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:44

Ja precies, ik wilde het even weten.
Want ik dacht; de schoft en de rug is in principe wel hetzelfde gebleven, ze heeft alleen een grasbuik, dat alleen de zweetbladen nu wat meer horizontaal staan en misschien dat het alsnog wel past.
Het zou wel zonde zijn als mijn zadel nu versteld wordt en dat als ze afgevallen is, het zadel onbruikbaar is :(
Ach welja, niet op de zaken vooruit lopen. Ik zal eens een zadelmaker contacteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:48

Gewoon even laten checken. Dan weet je het zeker :)

bobobo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:54

Als je 't echt zeker wilt weten moet er toch een zadelmaker bij. Die kan alles controleren en advies geven. :)

LSignora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:43

Als je twijfelt gelijk de zadelpasser inschakelen. Dan weet je het teminste zeker ;)

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:49

Ik zal dit toch even aan de zadelmaker voorleggen, kan me namelijk niet voorstellen dat dit geen invloed zou hebben. En een goed passend zadel is toch wel belangrijk! :j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 15:08

Ik heb 2 zadels, maar het dressuurzadel dat ik er bij kreeg kan ik sowieso al zien dat die helemaal niet past en me afvraag of die uberhaupt gepast heeft, voordat ze een wat dikkere buik heeft gekregen.
De zadelmaker komt binnenkort langs, hij is al besteld :) Ik vertrouwde het gewoon niet.
Bij mijn VZH-zadel is momenteel alleen een langere singel nodig, maar ook die laat ik toch even controleren. Stel je voor zeg dat ik mijn paardje verpest met een slechtzittend zadel...

mollypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:32

Het hangt volgens mij echt van de bouw af, als het vet op de billen, nek en buik zit maakt dat voor het zadel niet uit, maar als het vet net achter de schouders ophoopt kan dat zo 2 boommaten schelen. Goed dat je de zadelmaker er bij hebt gehaald dus :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:47

Zinia schreef:
Ja precies, ik wilde het even weten.
Want ik dacht; de schoft en de rug is in principe wel hetzelfde gebleven, ze heeft alleen een grasbuik, dat alleen de zweetbladen nu wat meer horizontaal staan en misschien dat het alsnog wel past.
Het zou wel zonde zijn als mijn zadel nu versteld wordt en dat als ze afgevallen is, het zadel onbruikbaar is :(
Ach welja, niet op de zaken vooruit lopen. Ik zal eens een zadelmaker contacteren.

Ligt eraan waar je paard zijn vetopslag heeft en hoeveel ze moet afvallen (op kond en billen levert het geen problemen op). Achter de schoft zit meestal geen vet maar meer naar beneden achter de schouders. Vaak zie je daar "vetkwabben" Zijn deze erg opvallend aanwezig dan kunnen ze bij een zadel in het gedrang komen en er voor zorgen dat je paard minder schoudervrijheid heeft.
Dan heb je nog dat de grasbuik die er voor kan zorgen dat je singel naar voren wordt geduwd. Als laatste kan ook op de lendenpartij vet zitten, ook dit heeft invloed op de ligging van het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 20:10

Afbeelding
Deze foto is van vorige week, er is al iets af.
Ze is niets te dik op haar billen, je kunt haar ribben alweer zien, het zit echt onderaan. De singel zit verre van ideaal, dat klopt.
Ik wil een nieuw zadel kopen, maar heb ik dan dikke kans dat dit zadel straks dan ook niet meer past?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:14

Ik kan dan alleen maar adviseren een zadel te nemen dat makkelijk aan te passen is. Verstelbare boom, flair in de kussens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 21:10

Ja daar zal ik op letten. Maar is er eigenlijk wel veel keuze in zadels met verstelbare boom?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:23

Zinia schreef:
Ja daar zal ik op letten. Maar is er eigenlijk wel veel keuze in zadels met verstelbare boom?

Ik weet niet wat je budget is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 10:46

De zadels die ik heb passen niet, zelfs niet met een langere singel. Gister nog eens kritisch naar gekeken.
Dit weekend hoop ik iets meer te weten wat voor soort zadel ik zou moeten hebben. Ik laat er iemand die er meer verstand van heeft dan ik naar kijken.
Een zadel met verstelbare boom is misschien niet nodig omdat mijn paard voornamelijk onderaan haar buik dik is, of heb ik dit mis?
Wel, op naar een goed passend zadel :)