Vraag over een ontezettend ingewikkeld uitziende singel....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Vraag over een ontezettend ingewikkeld uitziende singel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 19:38

Was vandaag bij de ruitershop aan het neuzen in de outlet afdeling. Daar lag een stapel singels. Er lag er 1 bij en die zag me er een partij gecompliceerd uit en zelfs voor mijn oer/barok Fries van 700 kilo vond ik eht gewoon te grof.
Heb geen foto kunnen maken :P dus ik ga hem hier beschrijven. Zou graag willen weten waar het voor dient...

De singel is erg breed en lang en van neopreen met kunststof.
Was volgens mij iets van Kavelkade ofzo
Er zaten 2 gespen aan elke kant. Die gespen zaten aan kunststof riemen. Die riemen liepen door een soort platte ringen heen.
De riem kwam dan weer terug bij de gespen (riemen lagen dus dubbel) en kon je daar met klittenband vast zetten. Aan dat uiteinde zat trouwens ook een soort lus.

Zo ver was het me nog een beetje duidelijk denk ik:
Mijn vermoeden: singel aan 2 kanten vastmaken en dmv de lus kun je vanaf het zadel dan nasingelen en het klittendband houdt het op zijn plek.

MAAR DAN

Liep er over bijna de gehele singel een soort tweede singel van nylon/kunstsof die dmv een vastklik gesp (soort sluiting van autogordels) vastgeklipt zaten aan dat onderdeeel met klittenband....

Nou, wie het weet mag het uitleggen....

Anoniem

Re: Vraag over een ontezettend ingewikkeld uitziende singel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:20

ben heel benieuwd hoe het eruit ziet.. Misschien dat je een foto kan vinden op internet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:22

Wellicht is het meer voor een marathon tuig dan voor een zadel, want het klinkt vrij zwaar beveiligd.

Of het is voor renpaarden (die normaal een aparte oversingel bij een singel gebruiken) of sgw, wellicht.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:33

Ben me al rot aan het zoeken maar kan echt geen foto vinden, niet eens wat erop lijkt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:07

Bedoel je geen NeoMatic ? :)

Even een plaatje erbij gezocht voor het beeld :

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:30

en die Neomatic is goed waarvoor?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:38

Neomatics zijn geweldige singels , kun je heel makkelijk aansingelen :)

Althans , de Engelse versie weet ik niet exact hoe die werkt , dat is wel een erg ingewikkeld apparaat om te zien :P

Maar ik heb er al jaren 1 voor mijn westernzadel , en dat is echt een ge-wel-dig ding , fijnste singel aller tijden +:)+

Je kunt de singel dan gewoon heel simpel met 1 hand aansingelen. Geen gedoe met gespen / pinnetjes / gaatjes of vastknopen
bij een westernsingel , nee , gewoon met 1 hand aantrekken en hij blijft zitten waar hij zit.

Bij gewoon aansingelen moet je natuurlijk altijd wat strakker het spul rond de buik trekken , pinnetje in gaatje , en weer terug laten zakken. Vervolgens weer hetzelfde verhaal voor een strakker gaatje...

Met die Neomatic trek je gewoon staploos de singel in een vloeiende beweging strakker , met 1 hand , heel soepel en simpel +:)+
Echt ideaal.

Maar uiteraard zijn er weer "zeurpieten" die het niks vinden omdat je hiermee je paard te makkelijk "af zou snoeren" omdat het aansingelen zo makkelijk gaat , zucht. Je bent er verdorie toch zelf bij.... Ik vind het een stuk vriendelijker want je hoeft niet steeds een paar cm verder dan nodig , om met je pinnetje in het gaatje te komen. Gaat gewoon heel rustig , beheerst , makkelijk en vriendelijk zonder schokken / trekken / snoeren :)

Beetje vergelijkbaar met bvb. schriklint bevestigingen , of zo'n gespje van een tuinbroek of rugzak :)

Je trekt aan het uiteinde van de riem en die schuift gewoon steeds wat strakker zonder weer losser te gaan als je het uiteinde loslaat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:39

voor renpaarden is het al niet, daar worden voor de training thuis enkelvoudige katoenensingels met langs 1 zijde elastiek gebruikt (dus 2 singels over elkaar met elk 1 gesp) en voor de wedstrijden is het een volledige elastiek, geen neopreen, geen extra gespen, want dit gewicht telt mee bij het gewicht van de jockey

vraag me eigenlijk wel af waarvoor die Neomatic ontworpen is

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:55

pmarena schreef:

Afbeelding

JAAAA Dat is hem!!

Dat aansingelen met die lus snap ik dus idd wel. Maar waar die gesp met dat rode dingetje nou voor is?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:58

Om hem snel los te kunnen klikken? :)*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:01

Over dat afsnoeren, in principe moet een singel strak zitten. Het zijn juist te losse singels die voor gallen en plekjes zorgen doordat de huis eronder kan bewegen en er frictie ontstaat.
Verder denk ik niet dat een normaal persoon het vanuit het zadel in staat is om het echt van de spierkracht van het paard te winnen.
Maar natuurlijk is er een punt dat het oncomfortabel wordt en je gaat wel om de longen heen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:06

Zilfstar schreef:
pmarena schreef:

Afbeelding

JAAAA Dat is hem!!

Dat aansingelen met die lus snap ik dus idd wel. Maar waar die gesp met dat rode dingetje nou voor is?

ik snap hem denk ik
je singelt eerst aan zoals met een gewone singel, en klikt dat dingetje met het rood vast
daarna kun je vanuit het zadel verder traploos aansingelen door die lus (en dat rood dingetje zorgt dat het op die plaats strak blijft)
tijdens het uitstappen kun je dan wss dat rood dingetje losklikken, waardoor de singel even los komt als waarmee je opgezadelt hebt, maar het zadel niet helemaal los kan, denk ik toch :D

edit: alhoewel neeje, want als je dat losmaakt is de hele singel los, nu snap ik hem ook niet meer :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:33

Het hele idee van een NeoMatic is in ieder geval dat je niet meer met de normale singelstoten werkt , maar met dat handige traploze "aansnoer" systeem :)

Bij het westernmodel is dat allemaal veel simpeler , geweldig systeem. Ook heel makkelijk om na het rijden je singel los te maken : je trekt gewoon zachtjes aan de andere kant van de riem en hij lost :)

Dus ook weer zonder dat je hem eerst strakker hoeft te trekken om het pinnetje van de gesp los te krijgen , veel paardvriendelijker dus :)

Ik denk dat ze zoiets ook in het Engelse singel model ingebouwd hebben. Ik heb er nog ergens 1 liggen trouwens , maar nooit gebruikt aangezien ik geen zadel heb waarvoor een singel van iets van 135 cm ofzo nodig is.

Weet wel dat Kavalkade ze uit de collectie heeft gehaald , echt eeuwig zonde....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 11:59

Kaka schreef:
Om hem snel los te kunnen klikken? :)*

Nee als je dat rode ding losklikt komt slechts de oversingel los. NIET de gehele singel dus! Dus de uitleg van Duhelo lijkt mij de juiste zo niet logischste tot nu toe.

pmarena: deze singel was idd iets van 135 cm lang... en heb ik idd ook niet nodig met mijn Trekker en mijn boomloos western voor zoonlief.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:00

oh, dan was ik toch juist :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 12:02

:j
Maar ik blijf het een joekel van een singel vinden, zelfs voor mijn barokkie van 700 kg...

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:50

Wow, mijn paard heeft redelijk heftige singeldwang en zo'n singel lijkt me echt heerlijk voor haar..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:05

Ik snap die omschrijving van "joekel" alleen niet zo , het is erg een ingewikkeld werktuig om te zien , maar lomp qua grootte vond ik hem toch niet :) Heb hem wel snel opzij gegooid omdat ik geen zin had in die puzzel , en de westernsingel heb ik volledig tevreden in gebruik , die is ook absoluut niet lomp :)

En ik vind de singels van Barefoot en die je tegenwoordig overal in de winkels ziet al gauw te lomp :P

Mocht iemand interesse hebben in die van een cm of 135 wil ik hem wel eens opzoeken als ik een momentje heb , erg druk hier met (ver)bouwen en klussen.....