Kieffer zadel brugt--> Excellent boom de oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Kieffer zadel brugt--> Excellent boom de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 08:26

Hallo Bokkers,

Onlangs is de zadelmaker langs geweest en heeft uiteindelijk
de Kieffer München AT Excellent VZH uitgekozen als beste zadel
voor ons beide. Echter was dit een prijs waar ik over na wil denken.
Zo doende kwam ik een demo Kieffer Lech Profi tegen (uit 2004) met normale boom
Echter brugt deze. Het zadel ligt recht en ik zit er fijn in.
Ik wil omdat ik studeer nu een van beide goed hebben (VZH of DRS) maar ik kan nog niet
goed kiezen welke.. Het meeste zal ik bakwerk doen en buiten rijden. Vandaar het verschil in type ;)

Maar nu de vraag zou de Kieffer München of ander type wel passen met een excellent boom
of maakt dat niet uit en passen Kieffer zadels niet op mijn paard.
De zadelmaker had niet de goede maat mee namelijk, of het dus gaat passen
is de vraag.

Ik hoop dat iemand op bokt kan helpen. Misschien weten jullie nog een ander zadel
wat niet snel brugt?

Mochten jullie het willen weten het gaat om een 13 jarige Gelderse merrie van 1.66.
Gelijke schouderhoogte, rug en heupen. De rugronding is licht hol.

aslo

Re: Kieffer zadel brugt--> Excellent boom de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:35

Tja als Kieffer brugt, brugt ie, of het nou de excellent boom is of niet. Deze laatste is mn ontwikkeld voor de ruiter, verder is de pasvorm voor het paard (voor zover ik weet) hetzelfde als van de andere bomen. Als je paard een ietwat holle rug heeft, zou je moeten kijken welke boomvorm er bij past. Stübben bijv. heeft wat rondere bomen. Zadelmaker/passer laten komen met diverse merken en dan passen en proberen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:18

Aslo ik heb twee zadelmakers langs gehad, beide erkende. En een daarvan rade mij een kieffer aan (de kieffer munchen vzh) omdat ik de prijs vrij hoog vond heb ik navraag gedaan en daar kreeg ik de melding dat de lech profi dressuur dezelfde pasvorm heeft maar deze brugt dus.

Ik weet inmiddels niet meer welke zadelmaker ik moet laten komen..

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:42

Mm, dan zou de boommaat van de laatste aangepast moeten zijn. Excelent heeft dezelfde vorm alleen meer zitcomfort. Dan zou het bijv in de kussens moeten zitten, er is iig iets anders aan zadel 2 gedaan.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 14:48

Zadel 1 van de zadelmaker heb ik niet zelf rustig bekeken die heeft de zadelmaker erop gelegt met na het proefrijden de mededeling dat het nog niet de goede maat is voor het paard. Zadel 2 is nieuw en heb ik zelf naar gekeken of het goed ligt of niet.

Ik heb inmiddels besloten dat er maar een 3e zadelmaker moet komen met zadels om te passen en deze van de ruitersportzaak te bekijken.
Bij de 3e zadelmaker zou het toch wel moeten lukken hoop ik!

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:00

Vergeet niet, de boommaat van kieffer zadels kan makkelijk worden aangepast!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 15:08

Ik laat een derde zadelmaker komen om dit zadel als het kan aan te passen en heb gevraagt of hij meer zadels kan meenemen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:17

Kan idd goed zijn dat er aan de boom en/of kussens van die Lech gesleuteld is. Das een nadeel van 2ehands, je weet nooit zeker of dat e.e.a. nog in de originele maat is. Kieffer levert normaal 1 boommaat en op verzoek kan deze (door hen of een zadelmaker) versmalt/verbreed worden. Ook kan de afstand tussen de kussens een andere ligging veroorzaken. De oudere Kieffers hebben veelal erg smalle tussenkanalen.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:57

aslo schreef:
Kan idd goed zijn dat er aan de boom en/of kussens van die Lech gesleuteld is. Das een nadeel van 2ehands, je weet nooit zeker of dat e.e.a. nog in de originele maat is. Kieffer levert normaal 1 boommaat en op verzoek kan deze (door hen of een zadelmaker) versmalt/verbreed worden. Ook kan de afstand tussen de kussens een andere ligging veroorzaken. De oudere Kieffers hebben veelal erg smalle tussenkanalen.

dat geldt voor veel oude zadels, ook de stubben. Mijn kieffer is nu zo'n 6 jaar oud(overjarig model) en deze heeft wel erg ruime tussenkanalen, al heb ik deze wel helemaal opnieuw laten vullen. Dan zou de ts een heel erg oud zadel moeten hebben! Ik kan geen reden bedenken waarom je de tussenkanalen anders zo smal zou laten vullen..
Ik denk dus dat je boommaat versmald is ts, hoe staan de zadelmakers bekend?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 22:03

Ik heb twee erkende zadelmakers langs gehad.De kieffer van de zadelmaker lag ook niet goed die zou hij aanpassen als ik het zadel kocht ik denk dat dit ook een standaard maat was. De lech is ook nieuw en in de standaard maat. Als een van de zadels anders is dan is het die van de zadelmaker denk ik.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:11

Dan zou ik nog even doorzoeken! 2de hands kieffers zijn net zo makkelijk op maat te maken als nieuwe, dit bespaard je wel een boel geld(of je moet echt een nieuwe willen) of verder kijken. Kieffers zijn goede zadels maar je hebt niet de garantie dat die echt gaat passen..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 13:04

Ik pin me ook zeker niet vast aan t merk. Ik heb een lichte voorkeur op nieuw zodat ik weet dat er bijvoorbeeld geen scheef zitvlak in zit door een scheve ruiter en andere problemen. De lech is sterk afgeprijst daarom ook het topic. Als de excellent types echt anders vallen hoef ik aan deze niet te sleutelen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:06

Wat houdt dat in, dat een zadel 'brugt'? Ik ken die uitdrukking niet.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 07:37

Dat betekend dat de kussens niet geheel op de rug steunen maar alleen voor aan het zadel en achteraan waardoor er een brug ontstaat.