Beschadiging zitvlak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bermudaa

Beschadiging zitvlak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:35

Ik heb een zadel met een beschadiging in het zitvlak. Hij is tot nu toe nog niet verder gescheurd, maar hoe groot is de kans dat hij nog verder gaat scheuren, en wat kan ik er eventueel tegen doen?

Weet iemand wat ongeveer de kosten zullen zijn mocht ik hem willen maken bij de zadelmaker?

Afbeelding
Afbeelding

In de verte ziet het er zo uit;

Afbeelding

Bedankt voor de informatie iig!

kleinvosje

Re: Beschadiging zitvlak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:39

Dit kan op verschillende manieren gerepareerd worden, heel simpel door er een reepje leer overheen te laten lijmen, maar ik weet nit hoe lekker het dan nog zit. Dat zal niet heel duur zijn.
Je kunt er ook een heel nieuwe zitting op laten maken, maar dan ben je wel flink meer kwijt vrees ik. Stikken is volgens mij geen optie, dan gaat het op de stikgaatjes scheuren vrees ik.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:50

nieuw zitvlak vervangen kost rond de 250,-.
Dat is eigenlijk niet de moeite aangezien het een ouder model van de kieffer wien betreft. Je kunt er zoals hierboven al aangegeven is er een reepje dun leer op laten plakken, daar zul je niet veel van merken met het rijden. De zitting lijkt ook al wat gerimpeld, dit bemoeilijkt m.i. het goed plakken.
Evt. zadel inruilen en een andere kopen?

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:58

Hoeveel kost dat ongeveer, een reepje dus leer op laten plakken? Iemand dit weleens meegemaakt?

Ik vind kieffer zadels heerlijk dus ik hoef hem niet perse in te ruilen.. ;) Mijn paard krijgt nergens last van!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:21

Ik vind dat wel een heel geode gedachte Bermudaa! Je stelt het comfort van je paard voorop! Ik denk niet dat dat heel duur is hoor, een reepje leer erop zetten. Wellicht kan je schoenmaker het zelfs wel doen!

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:25

Je kunt het ook prima zelf doen. Je haalt die goede leerlijm bij de schoenmaker en je hebt vast wel ergens een leren/ kalfsleren portemonnee/ mapje liggen. Dit is niet te dik en toch soepel. je moet alleen opletten dat je een ovaal stukje knipt zonder hoeken. Want hoeken krullen op.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 14:27

Bedankt voor de informatie! :) Ik ga morgen eens langs de schoenenmaker. ;)

Idd, kieffers hebben gewoon een geweldige pasvorm, ik zet geen troep op een paardenrug. Maar op het oog is het zitvlak gewoon minder mooi, da's maar pech. ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:18

Een dun reepje leer er op plakken is inderdaad een goede optie. Als je het wilt vernieuwen kan je net zo goed een goed (en heel) 2e hands Kieffer kopen, die heb je bij de zadelmaker al vanaf 400 euro.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 15:40

Waarom zou ik een ander zadel moeten kopen als enkel het zitvlak beschadigd is?

Ik weet nu wat vervanging kost, dus ik laat er gewoon wat leer op plakken. Prima toch? :)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:45

fijn dat er nog mensen zo denken, echt :)

gewoon langs de schoenmaker gaan, die zijn vaak stukken goedkoper dan zadelmakers...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:23

Je kan er idd een stukje overplakken, maar je kan altijd vragen aan je zadelmaker hoeveel het gaat kosten en wat de mogelijkheden zijn. En als het er gewoon niet mooi uitziet eenmaal gemaakt kan je er altijd een hoesje overdoen (gel, wol, ..) als je dan fijn rijden vind. Kan ook zijn dat een stukje leer wat irriteerd dan kan dat ook een goede oplossing zijn.
Ik heb hetzelfde zadel, en aan de kniewrongen zijn de stiksels ook los, maar het leer is nog niet verplaats, ben naar de zadelmaker geweest en zij zei dat het 5 euro ging kosten, dus ik zou het gewoon eens vragen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:29

Bermudaa schreef:
Waarom zou ik een ander zadel moeten kopen als enkel het zitvlak beschadigd is?

Ik weet nu wat vervanging kost, dus ik laat er gewoon wat leer op plakken. Prima toch? :)

Das inderdaad helemaal prima! :)