Welk zadel voor een pony met een moeilijke rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Welk zadel voor een pony met een moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 17:49

Hoi,

Welk zadel zou kunnen passen op een pony met:
- hoge, smalle schoft.
- korte rug.
- moeilijke rug.
- gevoeligge rug.

Bugget ligt rond de 500 euro.

groetjes bumper.

HippoLogic

Re: Welk zadel voor een pony met een moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:51

Voor zo'n rug zou ik een zadelmaker laten komen en niet op Bokt rondvragen. ;) Wat versta jij onder 'moeilijke' rug? Een foto zou al een beetje duidelijkheid kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:58

Ik ben het eens met HippoLogic, als je weet dat je paard een moeilijke rug heeft, laat dan iemand komen die er verstand van heeft. Daarnaast lijkt 500 euro me een beetje aan de krappe kant (beetje erg)...

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:44

gewoon zadelmaker laten komen,

500 euro?
mijn pony heeft 7 jaar verkeerd zadel op zun rug gehaald,
een goed zadel koste voor mij in de 1200

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:11

Ook ik zou een zadelmaker laten komen.
Bokt kan je van alles adviseren, uiteindelijk gaat het wel om de rug van je paard!
Nu heb je misschien 'maar' een budget van 500 euro, heb je een verkeerd zadel ben je zóvéél meer kwijt aan kosten voor de rug.
Ik zou dus de zadelmaker laten langskomen voor een goed advies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:40

Gaat het om de pony in je profiel?

Het enige wat ik zie is een pony met een afwijkende rug welke gecreërd is door een slecht passend zadel. Het beestje heeft helemaal geen smalle hoge schoft maar verschrikkelijke spierathrofie (weg gedrukte/onder ontwikkelde spieren) waarschijnlijk door een te smal zadel.

Laat een goede zadelPASSER (dus geen zadelmaker) komen en hou er rekening mee dat je nog zeker een jaar voor de boeg hebt voordat de rug weer enigzins normaal te noemen zal zijn. Je andere problemen zullen dan ook vanzelf oplossen.

Heb je niet voldoende budget dan is een goed boomlooszadel (dus geen MP immitatie vodjes) in combinatie met de juiste pad ook nog een optie. Zodra de bespiering zich op de rug hersteld heeft kan je desgewenst terug naar een boomzadel en zal merken dat je pony dan geen afwijkende bouw meer heeft.

Theresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:34

Ik adviseer ook een zadelpasser te laten komen!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:41

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 19:50

Juliette86 schreef:
Gaat het om de pony in je profiel?

Het enige wat ik zie is een pony met een afwijkende rug welke gecreërd is door een slecht passend zadel. Het beestje heeft helemaal geen smalle hoge schoft maar verschrikkelijke spierathrofie (weg gedrukte/onder ontwikkelde spieren) waarschijnlijk door een te smal zadel.

Laat een goede zadelPASSER (dus geen zadelmaker) komen en hou er rekening mee dat je nog zeker een jaar voor de boeg hebt voordat de rug weer enigzins normaal te noemen zal zijn. Je andere problemen zullen dan ook vanzelf oplossen.

Heb je niet voldoende budget dan is een goed boomlooszadel (dus geen MP immitatie vodjes) in combinatie met de juiste pad ook nog een optie. Zodra de bespiering zich op de rug hersteld heeft kan je desgewenst terug naar een boomzadel en zal merken dat je pony dan geen afwijkende bouw meer heeft.

En dat kun je zien aan de hand van foto's? ;)

Boomloos zat ik ookal aan te denken :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:59

@bumper
Aan de hand van een foto kun je heel goed zien hoe de bespiering is
Bij jou pony zit er een pobleem in de rug qua bespiering (schoft is ingevallen en veel spanning in de spieren)
Als je de rug los zou laten maken en je rijd boomloos is de kans groot dat je een andere pony ziet 8-)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:02

kan een schoft invallen :?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:58

Dinopino schreef:
kan een schoft invallen :?

De bespiering kan wegvallen/verminderen door bv een knellend zadel
In paardentermen heet dat weggevallen schoftspieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:39

bumper schreef:

Yep. Dat kan je zien aan de kuilen (ik wil eigenlijk kraters zeggen) naast de schoft. 90% van de paarden waarvan de eigenaar heel hard roept dat ze een hoge smalle schoft hebben, hebben in feite een gebrek aan bespiering naast de schoft door een te smalle boom of het volstoppen van de kamer met dikke dekjes/pads/bontjes of een combinatie hiervan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:44

Waarom vraag je dat hier? laat er gewoon een zadelpasser/maker komen, dat is simpel, dat is hun werk, dan komt het in orde.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:55

Ragdollcat schreef:
Waarom vraag je dat hier? laat er gewoon een zadelpasser/maker komen, dat is simpel, dat is hun werk, dan komt het in orde.

Helaas is dat niet altijd zo
De meeste bakken er nl helemaal niets van
Gelukkig komen er wel steeds meer goede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:10

Ragdollcat schreef:

Als er geld kan worden verdient vallen er spaanders. Paard is daar dan de dupe van. Dus mijn advies aan de TS is om op bokt de oren en ogen goed open te houden naar goede en slechte passers uit je regio.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:13

Gewoon de zadelmaker langs laten komen.

Bijvoorbeeld www.deverlichtezit.nl van Godfried. Die kunnen je adviseren, aanpassen en helpen met de aankoop van een tweedehands of nieuw zadel.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:15

Juliette86 schreef:
bumper schreef:

Yep. Dat kan je zien aan de kuilen (ik wil eigenlijk kraters zeggen) naast de schoft. 90% van de paarden waarvan de eigenaar heel hard roept dat ze een hoge smalle schoft hebben, hebben in feite een gebrek aan bespiering naast de schoft door een te smalle boom of het volstoppen van de kamer met dikke dekjes/pads/bontjes of een combinatie hiervan.

Het komt idd voor ja. Maar ik denk dat het nogal overdreven is te zeggen dat bij 90 procent van de paarden met een hoge schoft het voortkomt uit te weinig bespiering door een zadel.. Er kan inderdaad heel goed geen bespiering zitten, en waar dat door komt -training, voeding, zadel.. Maar er zijn ook zát paarden die wel daadwerkelijk een hoge schoft hebben hoor. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:18

unamie schreef:
@bumper
Aan de hand van een foto kun je heel goed zien hoe de bespiering is
Bij jou pony zit er een pobleem in de rug qua bespiering (schoft is ingevallen en veel spanning in de spieren)
Als je de rug los zou laten maken en je rijd boomloos is de kans groot dat je een andere pony ziet 8-)

Dit hoeft niet alleen zo te zijn met boomloos. Dat wil ik er toch wel even bijzeggen.. ;)
Als dit het het geval zou zijn bij je pony TS dan is het gewoon een kwestie van een GOED zadel en training.
En of dat zadel boomloos is of niet maakt dan nog niet eens zo veel uit.

Wil je gaan starten? Dan zou ik nu niet boomloos gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:29

Chaos schreef:
Dit hoeft niet alleen zo te zijn met boomloos. Dat wil ik er toch wel even bijzeggen.. ;)
Als dit het het geval zou zijn bij je pony TS dan is het gewoon een kwestie van een GOED zadel en training.
En of dat zadel boomloos is of niet maakt dan nog niet eens zo veel uit.

Wil je gaan starten? Dan zou ik nu niet boomloos gaan..

Waarom? Met boomloos mag je gewoon starten. Is alleen met springen niet zo'n goede combi.

Goed is het belangrijkste en boomloos werd met name genoemd, omdat de TS een beperkt budget heeft.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:34

Een gevoelige rug?????
Zorg eerst maar eens dat dat goed komt voor je er uberhaupt weer opkruipt.
En dan praat je over een zadel, goede zadel maker en nog beter eentje aan laten meten maar dan spaar maar even door!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:41

Ik dacht dat je er helemaal niet mee mocht starten, excuses dan.
Maar dan nog zou ik nooit een boomloos zadel kopen, haha. Maar goed dat is persoonlijk.

LSignora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:03

laat gewoon een goede zadelpasser komen, en een analyse van de rug van je paard maken.
Die kan jou dan adviseren wat het beste voor je paard is en wat de mogelijkheden zijn met jou budget.
Dit heb ik ook gedaan , je krijgt er ook een ander paard voor terug! Niets belangrijker dan een goed passend zadel ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:53

Bij boomloos en een bepaald gewicht heb ik niet bepaald het idee dat je je paard helpt. Wanneer je ziet wat voor druk je stijgbeugels geven op een boom en wanneer die niet aanwezig is waar die druk dan terecht komt denk ik niet dat je er gebaat bij bent wanneer je er niet de juiste pads en oplossingen voor hebt.. ik ben niet tegen boomloos maar het lost niet alles op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:51

Dinopino schreef:
Bij boomloos en een bepaald gewicht heb ik niet bepaald het idee dat je je paard helpt. Wanneer je ziet wat voor druk je stijgbeugels geven op een boom en wanneer die niet aanwezig is waar die druk dan terecht komt denk ik niet dat je er gebaat bij bent wanneer je er niet de juiste pads en oplossingen voor hebt.. ik ben niet tegen boomloos maar het lost niet alles op.

Even goed lezen ;) . Er wordt volgens mij nergens gezegd dat boomloos DE oplossing is. Alleen met een beperkt budget als dat van de TS doet ze haar paard waarschijnlijk meer plezier met een goed boomloos zadel dan een past net wel net niet boomzadel wat gekocht wordt omdat die binnen het budget valt. Het blijft een feit dat de puntbelasting bij een niet perfect passend boomzadel vele malen hoger is dan de belasting door de stijgbeugels bij een goed boomloos zadel in combinatie met de juiste pad.