Welk Bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

Welk Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 15:34

Ik had een vraagje,

Welke bitten heb je tegen het vasthouden van het bit?
Ik weet die met die rolletjes, maar ik heb ook eens een ander bit gezien.

8nnemiek

Re: Welk Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:47

Heb je al gezocht naar de oorzaak van het vastpakken? Heeft je paard geen last van zijn gebit, of een laag hangend gehemelte oid? Of ben je misschien zelf wat ruw of onrustig met je handen?

Wat heb je nu voor n bit?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 18:32

Dat is mijn vraag niet! Ik heb gewoon een vraagje over de verschillende bitten die hiervoor te krijgen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:34

Of een ander bit helpt ligt helemaal aan de oorzaak. Een paard dat pijn heeft in zijn mond zal ook een speciaal bit blijven vastpakken.
Dus er is gewoon geen antwoord op te geven zonder meer info.

Daarnaast is symptoombestrijding gewoon niet goed.

Als mijn paard zijn bit zou vastpakken, en er is geen medische oorzaak, en ik ben zelf ook niet de oorzaak, dan zou ik (als bitloos geen optie zou zijn) een ongebroken bustrens proberen. Dat is het vriendelijkste bit waarvan het paard zo min mogelijk hinder ondervind (en dan heb ik het dus over het knijp- en prikeffect)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:31

Indd ik zou ook een beetje naar de oorzaak zoeken.
Maar het hoeft niet altijd zo negatief te zijn?
Accepteerd hij het bit een beetje, en daarmee bedoel ik, kwijlt hij.?
Anders kun je een andere soort metaal gebruiken of een happy moutch.

Een aanrader is zeker den rolletjes koper staal D trens, maar die is op wedstrijd niet toegelaten. Dan heb je nogaltijd een bit dat helemaal uit bolletejs bestaat, en helemaal meevormt als het dier erop wilt hangen. Deze heeft wel een scherpere in werking, maar is te vinden op de divoza site

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 07:02

Hij pakt vast op de linkerkant. Hij kwijlt al voor dat ik erop ga zitten. Dat vind ik eigenlijk al raar. De tandarts komt morgen maar wou mij hier iets meer in verdiepen. Maar ik denk dat ik het beste eerst die kan afwachten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:54

Heeft hij alleen op links problemen met het bit, of is ie daar ook wat moeilijk met het been of moeilijk met inbuigen?
Het kan namelijk ook een blokkade zijn in de nek of rug. In dat geval zou een fysio heel goed kunnen helpen :j

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 07:56

Hij zit zeker niet vast, er is mij namelijk verteld dat hij erg soepel is. Maar dit doet hij pas sinds 2 weken.

Voor het rijden kwijlen is dat goed trouwens? Maar ik weer wel zeker dat hij last heeft van zijn mond. Dus ik ga er niet meer op tot dat hij geholpen is.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:37

ligt eraan wat voor een bit je hebt?
Ik heb een merrie en die loopt op een dubbel gebroken aurigan bit.
En die kwijlt al een beetje voor het rijden van. Omdat dat koper een soort van chemische reactie veroorzaakt waardoor ze gaan kwijlen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:42

Wacht de tandarts maar even af idd. Het bit vast pakken heeft meestal een oorzaak. Soms gebeurt het dat een paard dat gedrag heeft ontwikkeld en het gedrag voortzet ook nadat de oorzaak verdwenen is.
Dan pas kun je gaan kijken naar oplossingen die dit gedrag doorbreken. Hiervoor zijn verschillende bitten geschikt, ook met het oog op beschadiging van de kiezen door metalen bitten.
Maar dan moet dus eerst de oorzaak verdwenen zijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:27

Armani88 schreef:
Hij zit zeker niet vast, er is mij namelijk verteld dat hij erg soepel is. Maar dit doet hij pas sinds 2 weken.

Voor het rijden kwijlen is dat goed trouwens? Maar ik weer wel zeker dat hij last heeft van zijn mond. Dus ik ga er niet meer op tot dat hij geholpen is.

Lijkt me niet goed dat hij voor het rijden al aan het kwijlen is. Lijkt er op dat hij met het huidige bit niet kan slikken.Zit je neusriem niet te strak, is je bit niet te dik?

Theresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:38

Ik zou ook de tandarts even afwachten, wellicht krijg je dan een verklaring waarom hij 't bit vastpakt.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 07:29

Ik wacht de tandarts even af..