Een paard aan een deken laten wennen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvetteSenna

Een paard aan een deken laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 11:03

Ik heb geen idee of het hier goed staat maar anders mag het verplaatst worden.

Ik heb een vraag en wil daar graag advies of informatie over.

Ik heb een jong paardje ze is nu 3 en beleerd. Nou wil ik haar laten wennen aan een deken. Zodat ik van de winter een deken op haar kan leggen zodat ze niet zo'n dikke wintervacht krijgt aangezien het te lang duurt voordat ze droog is.
Nu is mijn vraag hoe kan ik haar aan een deken laten wennen? Heb al geprobeert om het van voor heel voorzichtig naar achter te rollen maar zodra het dan haar kont raakt dan raakt ze helemaal in paniek. (heb hem toen ze heel even stilstond gelijk afgehaalt maar ze was helemaal in paniek)

Heeft iemand een idee hoe ik haar er aan zou kunnen laten wennen? Wil het namelijk graag goed doen en aangezien het winterseizoen toch al best wel opschiet..

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:07

Ik vouw de deken op in drieén, zodat je een soort van dekje krijgt. Daarbij zorg je dat alle banden 'weg' zijn. Deze klip je ergens aan vast of je haalt ze eraf. Dan leg je de deken heel voorzichtig op de rug en vouw je het voorste deel terug over de schouder en deze doe je dicht. Vervolgens doe je de kruissingels vast en daarna vouw je de deken naar achter (ZONDER bilkoorden!) en dan laat je hem gewoon op. Alleen zo kan ie wennen. Dus niet weer af doen. (Ook niet als ze paniekerig is!) OP laten liggen en een dag later heel voorzichtig op dezelfde manier maar dan omgekeerd afhalen en daarna gewoon je paardje poetsen etc. Vervolgens leg je deken weer op en zo ga je door. Naar een week kun je de deken er zo 'over heen gooien'.

EDIT: Probeer het eerst met een deken 'zonder geluid'. Dus een katoenen zomerdeken ofzo. De winterdekens knisperen soms.

YvetteSenna

Re: Een paard aan een deken laten wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 11:11

Ìs het dan een idee om met een fleecedeken te beginnen ipv met gelijk een zware zomerdeken of winterdeken? (of is dat weer heel trutterig) Het is alleen wel dat ze zegmaar ook buiten staat overdag, dus zoals nu het regent wordt die deken drijfnat. Is dat geen probleem?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:12

Ik zou in dat geval eerst de nachten alleen doen. Dan doe je hem bv vanavond op en morgen voordat ze naar buiten gaat weer af. En dan morgenavond weer op. Een fleecedeken is wel een goed idee, maar alleen als er kruissingels aanzitten. Als de deken gaat schuiven en ze komt er vast in te zitten dan heb een heel groot probleem.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 11:16

Okee, moet dan maar even kijken hoe ik dat ga regelen want ze staat niet bij mij thuis.. en moet s ochtends al heel vroeg beginnen op het werk.. en anders een uurtje opdoen en dan weer af? dat ze er toch wat aan went?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:17

Ja dat kan ook hoor! Maar ik bedoel niet meteen afhalen, ze zal eerst echt wel even licht paniekerig zijn, maar dit went heeeeel snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:19

Ik rol de deken op, idd, banden en dergelijke even aan de kant. Om doen en afrollen. Ik doe wel gelijk de bilkoorden vast trouwens.
Mijn 2 jarige kreeg als eerste deken een eczeemdeken op :D Toe kneep ik hem wel even, omdat het hoofd door een soort van mouw moet.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 11:22

Okee heel erg bedankt voor jullie tips! Ben er erg blij mee.. Zij heeft ruim 2 jaar bij een boer (haar vorige eigenaar) gestaan en die zag het nut van dekens niet dus ze is er niet aan gewend.
Ik ga zo gelijk een fleecedeken halen (moest toch nog naar de ruitersportwinkel). dan neem ik er 1 met kruisbanden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:29

Het gaat om het geluid, het gevoel iets om het lijf te hebben en grote wapperdingen zien uit 1 ooghoek.
Al het stil en zachtjes/voorzichtig loop op eieren gedoe leert paard niet om rustig met iets om te gaan. Jij komt zenuwachtig over, dus paard paniek.

Neem stuk licht zeil, flink stuk kuilbaalplastic of opengeknipte grote vuilniszak en een bak brokken. Wil je eten dan laat je dat kraak en wapper ding op alle manieren over je lijf wrijven, gooien, wapperen, enz. Klein beginnen, en laten ruiken, maar gewoon vertrouwd mee maken. Meteen goede schriktraining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:30

Ik zou de deken op het ogenblik niet buiten proberen op te doen met al die wind :D