[WN] Pad met ruggengraat vrijheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pad met ruggengraat vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:06

Ik ben op zoek naar een dikke (minimaal 1") en stevige pad van 30" x 30". Mag van neopreen en/of vilt zijn maar de ruimte boven de ruggengraat moet vrij zijn. Dit in verband met het gebruik onder een boomloos westernzadel (startrekk). Hieronder zitten kussens met klittenband maar dit systeem vind ik het zadel onnodig stug en vormeloos maken. De combinatie van ingebouwde panelen en de Haf barrelpad zijn alleen niet genoeg om de ruggengraat helemaal vrij te houden.

Wie kan mij helpen? Dit is mijn eerste western zadel en er is zoveel op de markt dat ik niet weet waar te beginnen en welke merken nou wel of niet goed zijn. Budget is circa €150,-.

troi

Re: Pad met ruggengraat vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:13

Ik zat met hetzelfde probleem maar wilde ook nog een anti-slip onderkant, schoftuitsparing en anatomisch gevormd. Ik kwam uit op 2 modellen de big horn tuffy pad of de reinsman tacky too. De eerste bleek in NL heel lastig te krijgen dus heb ik nu een reinsman tacky too via nevada@bokt. Super pad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:25

Bedankt voor je reactie. Hoe dik is die pad?

Heb een pad van een vriendin kunnen lenen en die ga ik morgen eens proberen. Is een combinatie van neopreen en vilt. Volgens mij net geen 1".

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:30

Heeft barefoot geen speciale pads voor boomloze zadels met ruggengraat-vrijheid? Ze zijn wel van vorm aangepast naar hun zadels maar misschien zit er wel wat bij? Zijn volgens mij geen 150euro:P

(edit: mijn zin was nog niet af :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:39

Barefoot pads zijn niet geschikt. Ik heb jaren barefoot gereden maar die inlages zijn veel te dun voor dit zadel.

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:01

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:12

Ok ik zei het maar :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 06:28

REinsman tacky too is echt dik, volgens mij een ruime inch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:38

Dik is Haf pad ook maar daar blijft niets van over als ik er wat druk op zet :P . Welk materiaal zit er in die Reinsman pads en druk je je vinger daar makkelijk in?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:40

ALs ik hem zo hard mogelijk samenknijp blijft hij een inch dik.. Als je een keer in de buurt van Groningen komt mag je best komen knijpen :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:50

Ik heb de cutter shockpad voor onder mijn barefoot western :) Heel mooie pad met dikke armasoft inlages :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:52

Wow dat is snel op de vroege morgen ;) .

Klinkt wel goed dat hij ook echt zo dik blijft. Is natuurlijk altijd een beetje op de gok als je online koopt en niet zo thuis bent in de pads. Arthur zit redelijk dichtbij maar dat merk ik dan weer behoorlijk in de prijs.

Ga morgen in ieder geval even rijden met die geleende pad. Aan de hand daarvan kan ik dan bepalen of hij nog dikker moet zijn. Van die pad blijft er ongeveer 1/3" over als ik er hard in knijp.

@jwbos; ben even op je site aan het neuzen. Voor het geval het echt dik moet http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=3&CatID=14&SubCatID=52&ProdID=349 :oo . Hoe zit het dan met de rigging? Liggen de plates dan zonder iets ertussen tegen het paard aan? Mocht ik die dikte echt nodig gaan hebben dan is die pad wel een budget vriendelijke optie.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:56

Juliette86 schreef:
Barefoot pads zijn niet geschikt. Ik heb jaren barefoot gereden maar die inlages zijn veel te dun voor dit zadel.

je kan er toch 2 inlages in doen per kant dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:01

ikenindi schreef:
Juliette86 schreef:

je kan er toch 2 inlages in doen per kant dan?

Ik heb jaren lang pads aangepast en extra inlages gegeven van verschillende materialen. Heel eerlijk gezegd ben ik dat gehobby wel een beetje beu en ben dus zoekende naar een pad die van zichzelf de juiste eigenschappen heeft. Persoonlijk ben ik ook niet echt te spreken over het schuim wat BF voortaan in zijn pads doet. Doe mij maar de oude gummie inlages van grandeur.

Zelfs met 2 inlages gaat de pad van BF het niet redden. Hij moet namelijk kussens van 1,5 cm en een Haf pad van 3 cm vervangen. Dan heb je wel iets steviger materiaal nodig om geen toren van tich cm te krijgen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:41

Ik zweer bij Skitopads. Ik rijd ook boomloos (Bob Marshall) en moet dus ook pads hebben met ruggegraadvrijheid. De Skito heeft dat, ze worden speciaal gemaakt voor boomloze zadels. De foam die erin zit is stevig en niet zo makkelijk in te drukken. En je kan de inlages zo dik krijgen als je ze hebben wilt.
http://www.skito.net/

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:27

Nu rijden wij met veelzijdigheidszadels maar ik ben eveneens op zoek voor 1 van onze paarden -die altijd met een westernzadel is bereden- een goede pad.

Ik kreeg de tip voor een CorrecTOR pad oa bij http://www.greendistance.nl/index.php?id=28
Geschikt onder veel zadels omdat er 4 uitvoeringen verkrijgbaar zijn.
Het kost nogal wat met alle extra's daarbij.

Heeft iemand ervaring met juist de CorrecTOR?
Hoe zwaar wegen die pads eigenlijk? Misschien een rare vraag maar ik moet er 1 in mn koffer meenemen op reis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:09

bedouin schreef:
Heeft iemand ervaring met juist de CorrecTOR?
Hoe zwaar wegen die pads eigenlijk? Misschien een rare vraag maar ik moet er 1 in mn koffer meenemen op reis.

Ik denk dat je hiervoor beter een eigen topic kan openen ;) . Dan houden we het zuiver en krijg jij meer reacties.

Er is dusdanig veel keuze dat ik dit weekend toch maar langs Arthur ga. Dan kan ik alle pads eens in mijn handen nemen uitvoerig bepotelen. Als het prijsverschil erg groot is kan ik altijd nog online bestellen :o .

Van dit soort berichten wordt ik dan toch wat nerveus http://www.luckyleather.nl/padsinfo.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:11

8nnemiek schreef:
Ik heb de cutter shockpad voor onder mijn barefoot western :) Heel mooie pad met dikke armasoft inlages :j

Hoeveel dikte blijkt daar van over als je er met 2 vingers goed in knijpt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:17

Goh goede vraag, ik zal het vanavond eens testen als ik t niet vergeet O:)
Ik gok een dikke cm. Het is vrij hard spul, je drukt het niet makkelijk plat.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:17

Juliette86 schreef:
Ik denk dat je hiervoor beter een eigen topic kan openen ;) . Dan houden we het zuiver en krijg jij meer reacties.

Er is dusdanig veel keuze dat ik dit weekend toch maar langs Arthur ga. Dan kan ik alle pads eens in mijn handen nemen uitvoerig bepotelen. Als het prijsverschil erg groot is kan ik altijd nog online bestellen :o .

Van dit soort berichten wordt ik dan toch wat nerveus http://www.luckyleather.nl/padsinfo.htm

Ik heb in weze de info die ik nodig had dank zij de link die je hebt geplaatst. Erg verhelderend! Dank je wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:08

bedouin schreef:
Juliette86 schreef:

Ik heb in weze de info die ik nodig had dank zij de link die je hebt geplaatst. Erg verhelderend! Dank je wel.

Mooi zo! Jammer dat het testresultaat zo verrekte prijzig is |(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:08

Tja kwaliteit heeft zijn prijs :D
Of je kiest er voor om wat vaker een nieuwe pad te kopen, zolang je paard geen hele moeilijke rug heeft en wel een goed passen zadel en jij dagelijks geen uren achter elkaar in het zadel zit kun je ook met een iets goedkopere pad heel goed rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:06

Indien het DE oplossing is wil ik best een 5-star pad kopen. Jammer genoeg heeft mijn pony best een lastige bouw. Heel rond geribt, brede platte schoft maar nauwelijks schouders. Ze heeft een brede fork nodig maar die zadels kiepen een beetje voorover, omdat er voor en onder de schoft eigenlijk nauwelijks nog paard zit. Even ter beeldvorming; mijn A pony is breder in de boeg dan deze pony van 1.44.

Het huidige zadel (startrekk western) past heel erg goed. Helaas ligt deze met kussens hoog en onstabiel op het paard. Zonder kussens ligt hij perfect aangesloten en als een huis. Maar omdat er zonder kussens niet te 'smokkelen' is (voor iets dichter op elkaar zetten) zakt hij weer iets te ver voorover.

Gelukkig heb ik een heel fijn stalgenootje waarvan ik 3 pads kan lenen. Een normale, een dikke en een build-up.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:07

5 star heeft geen ruggegraatvrijheid, helaas. (dat wilde je toch?)
HAF wel, maar die zijn synthetisch. Shockpads hebben ook ruggegraatvrijheid, hebben synthetische inlages, maar wel vrij dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:29

Haf barrel heb ik nu maar die is te zacht voor gebruik zonder kussens. 5-star heeft inderdaad geen ruggengraat vrijheid. Ik heb vanavond een 7/8" pad (1/3 vilt bovenzijde en 2/3 neopreen onderzijde) geleend van een stalgenootje. Deze had ruggengraatvrijheid maar eenmaal op het paard was dit zo minimaal dat ik betwijfel wat hier de meerwaarde van zou zijn.

Heb jij ervaring met 'gesloten' pads onder een boomloos zadel? Het gaat hier om een zadel met reeds ingebouwde panelen die ongeveer een cm onder het zadel uitsteken. Deze zijn van hard kunststof en kan je dus niet indrukken.