Welke singel kopen? Anatomisch, banaan, recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Welke singel kopen? Anatomisch, banaan, recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 16:04

Aangezien mijn paard bij het verharen last krijgt van kale plekjes bij de singel ben ik op zoek naar een andere soort dressuursingel. Nu is er zoveel keus in de verschillende modellen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Kan iemand uitleggen wat het verschil is in werking tussen verschillende singels, recht, anatomisch, banaan, recht, uitgelijnd etc. En wat heeft je voorkeur in gebruik?
1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding
4. Afbeelding

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:10

Ok, even duiding:
foto 1 is een banaan (nl met de kromming van een banaan): is vooral geschikt voor rondgeribte of schoftloze paarden waarbij het zadel naar voren schuift en de singel te strak achter de benen gaat zitten, ergo: wondjes
foto 2 en 4 zijn anatomische of uitgelijnde singels. Je hebt ook extra diep uitgelijnde singels, die hebben dan geen symmetrische vorm meer (deze modellen op de foto kan je immers langs 2 kanten gebruiken) Bij een extra anatomische singel is 1 kant recht en de andere kant extra diep ingesneden. Voordeel van de anatomische singels is dat ze meer bewegingsvrijheid geven aan het been en dus wondjes voorkomen.
De rechte singel kan in jouw geval ook nog een uitkomst bieden aangezien het probleem alleen ontstaat bij het verharen. Maar kies dan een aangepast materiaal zoals echte lamswol.
Hier staan bv foto' s van alle modellen met meer uitleg
[EA-CO] Anatomische (banaan)singels met (afneembare) lamswol NIEUW
Zie je het bos en de bomen weer?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:12

Ik weet niet precies alle gebruiksdoelen.
Ik ben alleen al heel lang op zoek naar nummer 2.
Die wil ik graag hebben omdat ik met onze paarden en met verschillende zadels altijd hetzelfde probleem heb, nl dat de ene singelstoot strakker zit dan de andere. Dat voorkom je met nummen 2. *D

Dus als jij weet waar die te vinden is, hoor ik het graag!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:21

Tellisto schreef:
Ik weet niet precies alle gebruiksdoelen.
Ik ben alleen al heel lang op zoek naar nummer 2.
Die wil ik graag hebben omdat ik met onze paarden en met verschillende zadels altijd hetzelfde probleem heb, nl dat de ene singelstoot strakker zit dan de andere. Dat voorkom je met nummen 2. *D

Dus als jij weet waar die te vinden is, hoor ik het graag!

Ongelijk kunnen aansingelen doe je met een singel waarbij de gespen aan elkaar zitten dmv een D-ring. Rossner (Divoza) heeft een leren singel met die constructie en anders is er via Engeland ook aan een veel dunnere kunststof variant te komen. Google daarvoor op : aerborne humane girth.
Afbeelding

Esther_

Re: Welke singel kopen? Anatomisch, banaan, recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 16:31

Ik heb nu een elastisch singel van F.R.A. omdat ze niet van aansingelen houdt. Dus een beetje elastisch zou wel fijn zijn.
foxy80: Wat is het verschil in werking tussen een uitgelijnde en een extra diep uitgelijnde singel? In jouw link zie ik dat 1 kant dan recht is?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:51

Dank je wel Tamary ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:51

Bij de uitgelijnde modellen moest men omwille van de inkepingen het middenstuk verbreden om de druk optimaal te verdelen. Bij een uitgelijnde kon dat middenstuk nog mooi in het midden zeg maar, zodat je een symmetrische vorm krijgt (dus inkeping voor en achter). Als je een meetlat naast deze singel legt, zal je merken dat het begin, midden en einde van de singel op 1 lijn zitten
Bij een extra uitgelijnde ging dit niet, als men daar hetzelfde deed, zouden begin en einde ver voor het middenstuk liggen of het middenstuk moest onmogelijk groot worden gemaakt. Dus kon men maar 1 inkeping realiseren en ligt alles toch in 1 lijn in balans.

Ow ja en de Mattes singels hebben een ingewerkte elastiek, daar voel je niet direct iets van, maar je paard wel. Als deze zijn spieren spant, geeft de singel net genoeg mee om niet te knellen. Veel paarden met singelnijd zijn helemaal happy met een Mattes singel om deze reden.