Kan het kwaad als kussens van zadel te dun zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Kan het kwaad als kussens van zadel te dun zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 18:39

Ik heb een dressuur zadel op mijn haflinger alleen de kussens zijn te dun en me zadel ligt nu teveel achterover.
Ik heb me laten vertellen dat ik er een doekje onder moet leggen. Nu ligt er dus een opgevouwen handdoek onder mijn zadel ( aan de achterkand onder de kussens) zodat het wat hoger ligt. Nu lig mijn zadel wel goed alleen...
Nu heeft iemand me verteld dat dat slecht is voor zijn rug op den duur...
Dus wat moet ik nu doen.
Voorderest ligt mijn zadel echt supper!

hier een foto, niet echt heeel duidelijk maar als je goed kijkt zie je het zitten.

http://just-riekje.hyves.nl/album/16688326/Vrienden/3SqPS4Wg/fotos/1002958392/0/Q5L-/
Laatst bijgewerkt door Revanches op 29-08-10 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

biancavos

Re: kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:40

gewoon een zadelmaker bellen....

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:41

je hebtt ook wel speciale onderleggers die van achter hoger zijn, is mischien beter voor je paard omdat dat helemaal onder het zadel zit een een doek alleen maar aan de achterkant van het zadel waadoor je wel drukplekken krijgt, ik zelf zal het persoonlijk nooit doen bij onze paarden

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:43

Als het zadel achterover ligt is de boom te smal. Ik zou niet gaan rommelen met onderleggers, maar er een goede zadelmaker/zadelpasser bij halen voordat je pony een rugblessure krijgt.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:44

een zadel moet gewoon goed passen.
hoe meer je eronder gaat leggen, hoe slechter het is.
de kussens zijn gemaakt om te dragen/drukverdeling, als je er dan op verschillende plekjes dingen onder gaat stoppen, is het hele effect weg en ga je drukkingen op andere plekken krijgen.
dat je zadel te veel achterover ligt, kan meerdere oorzaken hebben.
sommige zadels hebben heel dikke kussen, en sommige zadels helemaal niet.
een zadelmaker bellen is dus de beste optie.

@ myca: niet altijd, de vulling van de kussens kunnen ook platgedrukt/verplaatst zijn door de bewegende spieren in de rug.
tevens kan het zijn dat dit zadel gewoon nodig opgevuld moet worden.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:04

Zijn je kussens erg zacht? Dan zit er niks anders op als een goede zadelmaker laten komen die het opvult. Zijn je kussens gewoon goed hard dan is waarschijnlijk je boom te smal en zul je helemaal aan een nieuw zadel moeten, of het moet zijn dat de boom nog ver genoeg te verbreden is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:16

zoals ik op de foto kan zien ligt er een dik dekje onder, een bontje en ook nog een handdoek. Dit is gewoon veel te veel. laat een zadelpasser komen om je zadel te laten controleren. Waarschijnlijk heb je veel te veel onder je zadel liggen. En auw dat is niet fijn voor je paardje.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:30

Je kan beter gewoon een zadelmaker laten komen en het zadel goed op maat maken, dat scheelt veel gepruts en je paard zijn rug!

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:45

ik ben het ook eens met de rest.
gewoon een zadelmaker bellen en die laten kijken.
een zadel wat niet goed ligt is altijd slecht voor de rug van je paard ookal is het maar voor even.

poi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:34

Een handdoek kan in ieder geval nooit goed zijn, als het een beetje gaat schuiven krijg je een plooi en dat zal een behoorlijke druk op de rug uitoefenen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:51

poi schreef:
Een handdoek kan in ieder geval nooit goed zijn, als het een beetje gaat schuiven krijg je een plooi en dat zal een behoorlijke druk op de rug uitoefenen.

er ligt nog wel ee shabrakje onder