massimo kopen jong paard veranderen kwa boommaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

massimo kopen jong paard veranderen kwa boommaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 11:17

ben van plan zadel te kopen met 4 jaar
is een tinker
en wil weer een massimo kopen
die kan 2 boommaten groter gemaakt worden
zou ik hier goed aan doen of is het verstandig eerst een goedkoop zadel te kopen?

hoeveel is jullie paard veranderd kwa breedte boommaat?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:49

Ik heb geen ervaringen met Massimo, maar ik denk dat 2 boommaten speling niet genoeg is. Hier is m'n pony van de zwarte boommaat van Wintec (31cm) toen hij 3 was naar de witte (34cm) gegaan nu hij 4,5 jaar is, en hij is nu nog steeds niet uitgegroeid.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:14

daarom wil ik wachten tot 4 jaar
zodat hij het ergste kwa breedte gehad heeft
begin met 3 met grondoefenigen,wandelen, oefenigen aan lange dubbele lijnen en mak maken met vreemde dingen
als ik maar 2 jaar vooruit kan zie ik dan wel weer verder
XladyX schreef:
Ik heb geen ervaringen met Massimo, maar ik denk dat 2 boommaten speling niet genoeg is. Hier is m'n pony van de zwarte boommaat van Wintec (31cm) toen hij 3 was naar de witte (34cm) gegaan nu hij 4,5 jaar is, en hij is nu nog steeds niet uitgegroeid.

AmberHeijman

Re: massimo kopen jong paard veranderen kwa boommaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:43

Ik zou het niet doen.
Het is best een groot risico, het ene paard groeit 2 boommaten, de ander blijft ongeveer hetzelfde en weer nog een groeit er wel 4.
Ik zou gewoon voor een goedkoper, goedpassend zadel zoeken voor in het begin.
Als er dan enkele spieren opzitten, dus de rug al iets breder is, dan zou ik voor een Massimo gaan omdat deze toch makkelijk aan te passen is. :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:20

welk zadel kom ik dan op moet dan wel met verwisselbare boom wezen

heb gezien bij thorowgood is niet erg duur en kan je wisselbare boon in zetten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:21

Wintec, Thorowgood.. :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:22

Kent & Master kan geheel aangepast worden aan je paard. Ook verwisselbare bomen. Is ook een heel nette prijs vind ik zelf voor een heel degelijk goed zadel.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:51

heeft iemand een site van kent en master?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:02

Ik heb het zadel door Heleen Klumper laten aanmeten. Wordt helemaal op maat gemaakt en wordt na een poosje weer helemaal nagekeken en evt. aangepast.
http://www.rielklumper.nl is haar site. Daar staat ook de K & M op.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:44

Ik heb met ruim 3,5 jaar een Massimo laten aanmeten, nu half jaar later ligt ie nog steeds perfect :) pas nog laten nakijken.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:05

Een zadel met een verwisselbare boom is wel prettig met een jong paard!
Overigens is mij verteld dat Massimo eigenlijk niet geschikt is voor bredere paarden. Het zadel is dan wel verkrijgbaar met zeer brede voorbomen, de rest van de boom is en blijft een warmbloedboom. Voor een brede koudbloed heb je meer ruimte nodig tussen de kussenkanalen, dus moet de boom ook daar breder zijn. De Kent & Masters zadels hebben veel verschillende bomen, niet alleen voorbomen. Ik geloof dat zij in totaal 30 verschillende bomen (niet verwarren met de voorboom!) hebben, dus ook zadelbomen geschikt voor de brede, ronde paarden.
Overigens is mijn tinker 2,5 boommaat gegroeid (hij was ook te dik) en nu weer zo'n 4 maten "gekrompen". Ik zat begin dit jaar er ook aan te denken om een Massimo aan te laten meten. Ik ben dus blij dat ik dat toen niet heb gedaan, sindsdien is hij dus 4 maten teruggegaan én kreeg ik dus te horen dat Massimo zadels altijd met een warmbloed boom geleverd worden, en dus eigenlijk bij de rug te krap zijn.
Dit alles kreeg ik te horen bij Superhorse, zij hebben ook een gecertificeerd zadelpasser in dienst, dus ik neem aan dat het wel waar is wat ze zeggen. Ze hadden eerst ook de Massimo zadels, maar zijn daar mee gestopt en adviseren nu Thorowgood (kunsstof), Kent & Masters en Fairfax (andere merknamen, zelfde producent, van eenvoudig naar luxe en topkwaliteit) omdat zij zo'n ontzettend ruime keuze hebben in zadelbomen. Al deze zadels hebben een verwisselbare boom.
Ik hoop wel dat ik nu alle namen goed heb :+ Het is alweer even geleden, maar dit was in ieder geval wel de essentie van het verhaal.
Succes in ieder geval met je zadelzoektocht!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 21:29

dat wist ik niet van massimo

heb hem eerder gehad op mijn tinker en zit een zeer veel ruimte in voor de ruggewervel

maar fairfax lijkt me ook erg mooi zadel ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:13

Fairfax is inderdaad een mooi zadel!

Even ter illustratie (enige foto die ik kon vinden van een kale boom)
Afbeelding

Massimo gebruikt voor alle zadels dezelfde boom, alleen de voorste takken worden aangepast. Een warmbloed heeft een ander type rug dan een koudbloed, waardoor je ook een andere boom nodig hebt voor beide type paarden. Eigenlijk kun je er vanuit gaan dat (bijna?) alle duitse zadels een warmbloedboom gebruiken, waarbij dus alleen de voorste takken verbreed worden. De druk komt voor een groot deel nog altijd op de boom, de kussens kunnen dat niet allemaal opvangen. Daarom heb je voor een koudbloed een andere boom nodig dan voor een warmbloed.
Massimo heeft dan wel een vrij breed kussenkanaal, maar de boom zelf is altijd nog te smal voor veel koudbloeden.
Kent & Masters en Fairfax hebben veel verschillende bomen, waarbij de voorboom ook nog eens verwisselbaar is.

Nee ik heb geen aandelen :+ Ik heb nu weer zadelproblemen omdat mijn tinker weer smaller is geworden (smaller dan op 4 jarige leeftijd!). Ik heb nu een wintec wide en een boomloos. Boomloos ligt niet lekker meer, en ik weet niet of er in de wintec wide ook smaller bomen kunnen. Zadelmaker komt binnenkort, dan hoor ik het wel! Lukt het niet, dan ga ik toch eens naar een van deze zadels kijken.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 06:41

ja ben nu helemaal weg van de fairfax

heb wel een jong paard dus
is dat wel verstandig van een fairfax te kopen?
het is voor een tinker
gelukkig hoef ik nu het zadel nog niet aan te schaffen
ze mag eerst nog even 1 jaar en 9 maanden doorgroeien ;) dan is ze 4 en dan pas komt er een zadel op

ik ben helemaal weg van de fairfax cob ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 06:58

hoi ik heb een leer zadel van hh met 2 bomen er bij medium en breed in zeer goede staat ik wil het weg doen voor een kleine prijs nieuw kost dit zadel 400,- ik heb nu zelf een ander zadel als je intressen hebt hoor ik het wel stuur maar pb
Dribbelkont schreef:
welk zadel kom ik dan op moet dan wel met verwisselbare boom wezen

heb gezien bij thorowgood is niet erg duur en kan je wisselbare boon in zetten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:10

Ook Faifax heeft een verwisselbare voorboom!

http://www.fairfaxsaddles.co.uk/

De zadels zijn dus in 2 types verkrijgbaar, de gewone en cob type. De cob types zijn te herkennen aan de vierkante lepel.
Ik denk dat je met zo'n type zadel een heel eind kan komen, maar of het eeuwig juist aanpasbaar is, dat durf ik niet te zeggen. A
Anders heb je ook nog de WOW zadels, daar kunnen ze volgens mij alles aan veranderen, maar die zijn ook gelijk een heel stuk duurder!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 13:36

het liefst wil ik een wow maar ja moet ik druk aan het sparen

maar heb nog 2 jaar de tijd ;)