Barebackpad goed voor de rug van het paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Palmbierlove

Barebackpad goed voor de rug van het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:27

Geen idee of het hier goed staat...
En volgens mij was hier nog geen specifiek topic over, heb al gezocht, maar kon niks vinden...
en anders alleen hele oude topics..

Hallo,

ik rijd heel vaak op een haflinger (van een manege) en ben sinds kort begonnen om zonder zadel met hem te gaan rijden en dat zit gewoon veel lekkerder, dus wil dat vaker doen..

Maar nu dacht ik: 'als ik nu met een barebackpad ga rijden dat dat beter voor zijn rug zou zijn, dan wordt mijn eventuele gestuiter grotendeels opgevangen door de pad..'
Of zit ik nu grote onzin te verklaren..??

Heb al op internet zitten zoeken, maar kon niks vinden over de voordelen voor de rug van het paard, alleen maar voordelen voor de ruiter..

De voordelen even samengevat:
- Het kunnen oefenen van een goede onafhankelijke zit
- Veel gevoel met het paard, je voelt precies wat hij doet
- Geen zweterige, kriebelende broek zoals bij het op een blote rug rijden
- Meer zekerheid dan bij rijden op een blote rug dankzij de gebruikte stroeve materialen
- Goede anti-slip en toch geen huidirritaties of witte haren bij je paard dankzij de speciale katoenen onderzijde en het feit dat de pad de vorm van de paardenrug goed volgt
- Mooie verschijning, goede kwaliteit en pasvorm, prettig handvat
- Comfortabel, ook met een korte broek
- Geen leer, machinewasbaar
- Versterkte singelstoten en inclusief singel

bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/barebackpad.htm

Dus wie kan mij helpen??
Is een barebackpad beter voor een paard zijn rug dan alleen bareback??

Ik ben zeer benieuwd, voordat ik er straks eentje heb aangeschaft..

grtz

La_ruette

Re: Barebackpad goed voor de rug van het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:29

Ik volg dit even!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:30

Jah, lijkt mij wel. Je zit een stuk steviger & ploft dus minder & hindert/irriteerd het paard dus minder :)

De site waar jij je 'voordelen' vandaan hebt, daar hebb ik mijn BBP ook vandaan, goede pad!

* zijn trouwens al meer topics over*

Excellent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:33

Het lijkt me niet dat een barebackpad het gestuiter van een ruiter zou kunnen opvangen. Wellicht wel ietsje verzachten. Maar hij is niet dik genoeg daarvoor. Toch beter met barebackpad dan helemaal zonder zadel!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:33

Excellent schreef:
Het lijkt me niet dat een barebackpad het gestuiter van een ruiter zou kunnen opvangen. Wellicht wel ietsje verzachten. Maar hij is niet dik genoeg daarvoor. Toch beter met barebackpad dan helemaal zonder zadel!

Niet het gestuiter opvangen, maar door de ruwe bovenkant stuiter je, na wat oefening helemaal niet meer :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:35

Dat lijkt me niet helemaal correct. Persoonlijk vind ik het ook niet prettig om aan het paard 'vast te plakken'. Wellicht is het gemakkelijker om te blijven zitten ipv een gladde zomervacht ;)

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:35

@ DaisyDarling:
Ok thnx!
Ja ik had al een beetje zitten spitten op bokt, maar kon niet zo gauw iets erover vinden, en anders oude.. dus vandaar..
Was idd ook benieuwd of dat er mensen waren die ervaring hadden met de BBP uit de link.. En ja dus.. :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:36

RianneH schreef:
Dat lijkt me niet helemaal correct. Persoonlijk vind ik het ook niet prettig om aan het paard 'vast te plakken'. Wellicht is het gemakkelijker om te blijven zitten ipv een gladde zomervacht ;)

Je moet ook niet stuiteren maar meebewegen,je zit wel een stuk steviger, net alsof je een leren zitvlak hebt.. Duidelijk? :D
Je kan nog bewegen, mocht je het willen maar over het algemeen zit je gewoon stil, net als een zadel. Ofnouwja; ik zit helemaal stil :P
Kost wel wat oefening, let goed op dat je gaat klemmen met je bovenbenen, zo duw je jezelf juist omhoog & ga je meer stuiteren.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:49

Ik heb zelf de ride-on pad van Barefoot. Ik heb hem ook uitgezocht op comfort voor mijn paard en op ruggengraatvrijheid, voor zover dat mogelijk was.. Zonder zadel merkte ik dat ik op de ruggengraat zat en dat mijn paard dat niet fijn vond. Met deze dikke barebackpad -heb hem wel al even niet gebruikt- loopt hij juist lekker en ontspannen. Voor mijn paard is met een barebackpad rijden dus fijner dan zonder.
Zelf vind ik het wel prettig dat je niet schuift zoals op de blote rug van je paard. Als je paard bijvoorbeeld schrikt of een noodstop maakt, schuif je toch een stuk minder.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:55

DaisyDarling schreef:
RianneH schreef:

Je moet ook niet stuiteren maar meebewegen,je zit wel een stuk steviger, net alsof je een leren zitvlak hebt.. Duidelijk? :D
Je kan nog bewegen, mocht je het willen maar over het algemeen zit je gewoon stil, net als een zadel. Ofnouwja; ik zit helemaal stil :P
Kost wel wat oefening, let goed op dat je gaat klemmen met je bovenbenen, zo duw je jezelf juist omhoog & ga je meer stuiteren.

Ja, ik weet wel hoe het werkt ;) Ik rijd er ook altijd mee. Maar het is niet een wondermiddel tegen stuiteren, stuiteren ligt aan de houding van de ruiter en de gangen van het paard.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:28

ik zou gewoon een dik dekje met een longeersingel doen en daar een sperriem aan maken.
zo rijd ik ook zonder zadel op het moment en dat gaat prima.
is nog goedkoper ook

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:29

@ rianneH

Nee, dat zeg ik ook niet, je zit er alleen wel gewoon steviger mee.. dat moet iemand die er ook mee rijd beamen. Stuiteren ligt inderdaad veel aan de houding van de ruiter & de gangen van het paard, maar met veel/weinig oefening ben ik van mening dat je stuiteren uit moet kunnen sluiten :)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:58

hoi

ik heb onlangs ook met een barebackpad gereden en men merrie liep veel ruimer en meer ontspannen ( is een draver, en onder een zadel liep ze altijd opgespannen in draversdrafje) , en zelf heb ik rugproblemen, maar ik had veel minder last van men rug op die barebackpad :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:02

Een BBP vind ik prettiger zitten dan een blote paardenrug.
Met name omdat ik minder 'glij' op de gladde vacht.
Stuiteren en hobbelen: daar helpt een BBP niet tegen :)
Goed oefenen op je houding wel ;)

Ik durf wel te zeggen dat ik op zich een goede houding en beenligging heb.
Maar m'n paard vind het toch prettiger als ik met BBP rij.
Als ik zonder rij, loopt-ie veel meer met z'n neus omhoog.
Minder ontspannen, of hij gaat klieren.
Met een BBP doet hij dat niet.

Wellicht voel ik me wel zekerder met een BBP en voelt hij dat aan.
Maar het kan met de belasting op z'n rug te maken hebben.
Daar weet ik echter niet genoeg vanaf.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:06

weet niks van een BBP maar wel dat je er een ZONDER beugels moet nemen!!! want dan is het nog slechter dan een boomzadel!

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:43

@ melle_odet: het probleem is dat ik ook geen longeersingel heb en die dan ook aan zou moeten schaffen..

@ salome_maybe: dat zonder beugels had ik idd ook al gelezen en was ik ook van plan..

Ik wil namelijk wel de ervaring van het zonder zadel rijden behouden, maar dan dat het ook comfortabel blijft voor het paard zelf..

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:48

Bij de mijne zaten er wel beugels aan maar die kan je er makkelijk afhalen. Is idd beter.
Verder drukken je zitbeenknobbels niet zo erg in de rug, waar ze misschien last van zouden kunnen hebben. Vind het zelf erg prettig rijden en Hera vind het duidelijk ook fijn(maargoed, alles wat enigszins past zou voor haar natuurlijk fijn zijn na een bijzonder slecht passend zadel wat in de lendenen en op de schouders drukt :( )

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:50

Palmbierlove schreef:
@ melle_odet: het probleem is dat ik ook geen longeersingel heb en die dan ook aan zou moeten schaffen..

maar die is wel veel goedkoper dan een bbp

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:51

ik denk dat je een beetje naar de reactie van het paard moet kijken.
ik denk dat het wel beter is dan met helemaal niets, maar slechter dan met een goedpassend zadel.

edit:
Citaat:
Verder drukken je zitbeenknobbels niet zo erg in de rug, waar ze misschien last van zouden kunnen hebben.

ik heb ergens gelezen dat dit een beetje tegen valt. met een soort luchtkussen zou het beter zijn dan een gevulde, of je moet iets stevigs hebben dat de druk verdeeld, maarja, dat heet zadel :D
wat gewoon wol (of waar het dan ook mee gevuld moge zijn) schijnt de druk niet echt te verdelen, het kot dus nog steeds op de zelfde plek.
Laatst bijgewerkt door Altobelli op 29-08-10 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:53

Altobelli schreef:
ik denk dat het wel beter is dan met helemaal niets, maar slechter dan met een goedpassend zadel.

:j

Wat een bbp wel doet is jouw gewicht iets beter verdelen (zitbotjes!)

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:55

Qimm schreef:
Altobelli schreef:

:j

Wat een bbp wel doet is jouw gewicht iets beter verdelen (zitbotjes!)

ik zie dat ik te laat was met het aanpassen van mijn reactie :D :P

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:13

great minds think alike :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:22

RianneH schreef:
Maar het is niet een wondermiddel tegen stuiteren, stuiteren ligt aan de houding van de ruiter en de gangen van het paard.

Mwoah, ben ik het niet mee eens. Ik kan genoeg paarden bedenken waar ik als de eerste de beste manegebeginneling op zou zitten stuiteren. Moet je er wel even bij weten dat vorige maand nog iemand vroeg of ze een afgietsel van mijn paard zijn rug mocht, als eettafel...

Zowel de zadelmaker, fysio, ikzelf en mijn paard zijn het erover eens dat een barebackpad beter is dan een slecht passend zadel. Meestal rijd ik met een boomloos gevalletje of op zijn blote rug, een enkele keer op een sjabrakje + singel (dat doe ik alleen als ik de broek die ik aan heb nog een keer aan wil zonder 'm eerst te wassen) Met het boomloosje is op zich niks mis, met het sjabrakje ook niet. Maar zo op zijn blote ruggetje zit ik het fijnst. Hij draaft dan heerlijk ontspannen, ik zit lekker en zonder te hotsen in alle gangen en ook als hij schrikt en ineens een sprongetje maakt, of eens een keertje stokstijf stilstaat, blijf ik zitten. Zonder te schuiven of te stuiteren, hooguit moet ik eens zijn manen beetpakken.

Dus ja. Ik vind dat het wel degelijk aan de gangen van het paard ligt of je prettig met een barebackiets of zonder zadel kunt rijden. Met een haflinger zal dat denk ik niet heel veel problemen opleveren?

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 13:44

hestejente schreef:
Met een haflinger zal dat denk ik niet heel veel problemen opleveren?

De stap en draf zijn dan ook niet echt een probleem, maar hij heeft een hele moeilijke galop (hij galoppeert in 2 delen ofzo..)

hier een filmpje van een kleine impressie van mij zonder zadel in galop (moet je wel ff doorklikken naar 6.33 min, je mag natuurlijk ook gewoon het hele filmpje kijken..):
(Geen gezeur over nageeflijk rijden enzo alsjeblieft, het gaat puur om het idee van mij zonder zadel in galop)

Hopelijk is het duidelijk te zien.. ;)

het ging niet zozeer om het feit of ik lekker zou zitten, maar meer om het feit of het comfortabel zou zijn voor de rug van het paard.. :o
aangezien het niet mijn eigen paard is en ik geen zin heb in gezeik met de manege door het feit dat ik de laatste tijd steeds vaker zonder zadel rijd en ze straks gaan zeggen dat ik zijn rug daardoor heb verpest of iets dergelijks..

Dus wilde ik gewoon weten of het rijden met een BBP comfortabeler zou zijn voor het paard.. :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:49

Het is comfortabeler voor hem dan een slecht passend zadel, of een grote, zware ruiter die erg zit te hotsen.

Maar als je bang bent voor de reactie van de manege is het toch het eenvoudigst om gewoon even te vragen wat ze vinden?