hoe weet je welk zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emmatje_ly

hoe weet je welk zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:57

hoi ik heb een pony en 3 zadels zo'n beginners zadel met een balk voorop en boomloos
dan heb ik een oud bruin klein zadel en dan nog een donkerbruin/zwart zadel
het bruin en het donkerbruin/zwart zadels zijn veelzeidigheidszadel dat ander zadel is een beginnerszadel in het zwart

wel dat oud bruin zadeltje is te klein
en het donkerbruin/zwart zadel is wat te groot maar ik rij met dit zadle momenteel

dus ik wil graag een ander zadel hebben ook een veelzeidigheidszadel in het kleur zwart
maar ik weet niet welke grootte ik moet nemen mijn pony is 1m27 denk ik groot
en het is een pony

weten jullie hoe ik weet welke grootte ik kan nemen?? ??

alvast bedankt!!!
gr emma

emmatje_ly

Re: hoe weet je welk zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:58

oja kan ik anders zadel laten komen passen?
maar ik heb wel niet zoveel geld dus ik heeft niet veel uit aan een zadel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:09

Een zadel moet heel goed passen op een pony, want anders kunnen ze pijn in hun rug krijgen. En elke pony heeft een andere vorm, dus je kan niet zomaar een bepaald soort zadel op elke pony van 1.27 leggen. Het moet inderdaad worden gepast door iemand die er verstand van heeft :)
Je kan het beste eens zoeken naar een zadelmaker bij jou in de buurt, en dan vraag je of die tweedehands zadels heeft liggen en kan langskomen om te kijken of er eentje tussen zit die niet te duur is en prima is voor jou en je pony :)

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 14:10

ok en ik wacht nog op andere antwoorden xxxx

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:22

een zadelmaker laten komen! en als je alleen zegt hoe groot de pony is kun je ook niet veel van ons verwachten :n
als je geen zadelmaker kan laten komen of zo, vraag dan iemand met veel ervaring.
maar een zadelmaker kan idd een aantal zadels voor je meenemen. hij kijkt dan welke voor jullie het beste is en dan kan je die kopen. je verteld m' dan wat over de bouw van je pony en waar jou voorkeur naar uit gaat en neemt dan een aantal zadels mee.
je kan ook een zadel kopen en dan laten passen, maar als hij dan niet past dan is het een heel gedoe.

maar blijf niet door rijden op een te groot zadel!
iemand die ik ken heefd hierdoor haar paard moeten laten inslapen omdat het zadel op de nieren drukte (achter e 18e rib) en zo de nieren kapot maakte!

sabien70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:21

Ja sorry... een zadelmaker laten komen is toch de beste keuze, of misschien iemand van de manege die er wel kijk op heeft!

Ik heb meerdere keren een zadel van marktplaats gehaald, gelukkig had ik afgesproken dat ik mocht terugkomen (geld terug) als het niet zou passen...

Ik wilde goedkoop iets regelen, maar uiteindelijk gewoon een 2e hands zadel aangeschaft via een zadelmaker!!!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:36

Hier een makkelijke en gratis tip om zelf de maat op te meten van je pony, meten kan je doen met een ijzerdraadje ( voorbeeld van dat ijzeren opbind draad voor planten en bloemen, dat is makkelijk knipbaar.

neem een recht ijzerdraadje van precies 42 centimeter lang, leg deze overdwars ( zorg dat het draadje precies met het midden op de plek vlak achter de schoft ligt), buig alleen de 2 uiteinden naar beneden tot op de huid van je pony en haal hem zonder te vervormen van de rug af. Meet de afstand tussen de twee uiteinden, dan weet je precies welke maat boom je pony nodig heeft, boommaat tot maat 30 (cm) is maat small, maat 31 en 32 is maat medium, en maat 33 en groter is maat large. Op een zadel dat je in de winkel koopt staat dus welke maat het is, het kan zijn dat er dus de cm wordt aangegeven als maat of gewoon small, medium, large.

Veel succes!!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:20

emmatje_ly schreef:
ok en ik wacht nog op andere antwoorden xxxx

helaas is bovenstaand antwoord toch echt het enige goede antwoord....

edit: en bovenstaande tips zijn best leuk, maar als je er geen kijk of hebt moet je er niet aan beginnen. buiten boombreedte spelen wel meer factoren een rol namelijk en daar kom je als leek echt niet uit!

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:16

ik heb vorige week een zadel van een bokker over gekocht, voor 200 euro, heel mooi zadel van JC, en mocht het terug brengen als het niet paste. zadelmaker laten komen. lag goed. moest eigenlijk opnieuw gevuld worden, maar met gelpad vond hij het ook goed.
had ik dus een mooi goed zadel voor 200 euro. ZM heb ik niet hoeven betalen, hij deed het gratis omdat een eerdere afspraak niet door kon gaan buiten mijn (en zijn ) schuld om. ik heb de 200 euro geleend van paps en mams en als mijn oude zadel verkocht is betaal ik hun terug. zo heb ik het geregeld met mijn slecht passende zadel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:28

Kim90 schreef:
Hier een makkelijke en gratis tip om zelf de maat op te meten van je pony, meten kan je doen met een ijzerdraadje ( voorbeeld van dat ijzeren opbind draad voor planten en bloemen, dat is makkelijk knipbaar.

neem een recht ijzerdraadje van precies 42 centimeter lang, leg deze overdwars ( zorg dat het draadje precies met het midden op de plek vlak achter de schoft ligt), buig alleen de 2 uiteinden naar beneden tot op de huid van je pony en haal hem zonder te vervormen van de rug af. Meet de afstand tussen de twee uiteinden, dan weet je precies welke maat boom je pony nodig heeft, boommaat tot maat 30 (cm) is maat small, maat 31 en 32 is maat medium, en maat 33 en groter is maat large. Op een zadel dat je in de winkel koopt staat dus welke maat het is, het kan zijn dat er dus de cm wordt aangegeven als maat of gewoon small, medium, large.

Veel succes!!

En dan weet je alleen de boommaat de rest moet natuurlijk ook passen kussen mooi aansluiten. Eigelijk kun je dat zelf helemaal niet zo. Je kan zien of het aardig ligt maar dat is eigelijk niet goed genoeg.
Zadelmaker is toch echt het beste. Je zou iemand kunnen laten komen die je kan adviseren wat het best past aangezien ze met tweedehands niet langs komen meestal. Weet niet wat je budget is maar dan zou je altijd een tweedehands of nieuw kunnen kopen nog een keer laten nakijken en dan kun je het alsnog terug brengen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:31

idd de breedte van de boom is lang niet alles. Het beste is echt een zadelpasser laten komen, het liefste een MSFC, dan heb je echt een goede..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:31

Als je wil kijken of een zadel past, dan moet onderstaand rijtje allemaal kloppen. Zoals je ziet zijn er heel veel eisen voordat een zadel goed ligt, en kan je dit zelf waarschijnlijk niet bekijken. Een zadelmaker heeft hier wel verstand van, je kan ook kijken naar iemand op stal die er verstand van heeft. Maar waarschijnlijk (zoals je zegt) ligt jouw zadel niet goed en dan moet het dus óf aangepast worden óf er moet een ander zadel komen. Het aanpassen is alleen mogelijk als je de kennis ervan heb en natuurlijk de spullen, dus dan heb je toch een zadelmaker nodig. Als 1. en 2. niet goed zijn, kun je niet met het zadel rijden!

1. Controleren of de boom heel is
Kamer horizontaal op bovenbeen zetten, lepel naar je toe trekken. Als dat makkelijk gaat of er rimpels verschijnen, kan de boom gebroken zijn (of snel gaan breken)
Lepel op grond zetten, linksachter naar rechtsvoor draaien. Dat moet niet kunnen, anders is de boom gebroken.

2. Controlen of het zadel recht is
Zet lepel op grond en kijk vanaf boven, trek een denkbeeldige lijn en laat zadel kantelen, lijn moet symmetrisch blijven
Kijk of voor- en achterkant in elkaars verlengde liggen en geen wrong/draai inzit

3. Zadel goed opleggen

Zadel achter schouderblad leggen, manenkam eindigt daar vaak. Het schouderblad heeft een ronde vorm.

4. Singel op de juiste plek
Singel moet in singelgebied zitten, hangt hij verder richting billen en de singel wordt naar singelgebied gebracht, dan zakt het zadel op de schoft. Te ver naar voren is ook niet goed.

5. Dieptepunt van zadel in het midden
Zadel is voor iets hoger dan achter, te controleren met een balletje. Achter te hoog, komt alle druk op de schouder. Andersom komt alle druk op de rug.

6. Inchmaat (lengte zadel)
Zadel moet achter het schouderblad, maar voor de laatste rib liggen. Je volgt de laatste rib voor zijn billen naar boven. Daartussen moet het zadel liggen. Ligt het daar niet netjes tussen, dan heb je een te groot/lang zadel. Bij een te kort zadel, wordt de druk niet goed verdeeld over de hele rug.

7. Voorkamer ruimte
Voorkamer 3 vingers hoog, 2 aan de zijkanten.

8. Kamerbreedte
Ruggengraat kan je voelen door duim links van de ruggengraat en wijsvinger rechts van de ruggergraat te zetten en zachtjes naar elkaar te duwen totdat je de graat goed voelt. Dan duw je je andere hand door het boogje tussen de duim en wijsvinger, en telt het aantal vingers. Het aantal vingers is de kamerbreedte die jouw paard nodig heeft. De kamerbreedte mag niet smaller worden, dus voor 4 vingers is achteraan ook 4 vingers. Dit mag ook niet te wijd zijn. Je moet zowel van voor naar achter/achter naar voor onder het zadel door kunnen kijken.

9. Gelijke druk
Hand onder kussen leggen met je vingertoppen naar boven. Andere hand drukt op het zadel. Je schuift je handen langzaam naar achter. Het zadel moet overal aansluiten en de druk moet gelijk zijn. Aan beide kanten moet je dit uitvoeren.

10. Recht liggen
Bedenk een verticale streep midden op de achterkant van de lepel, deze moet loodrecht op de ruggengraat lopen. Als het zadel scheef ligt, moet dat aangepast worden door een zadelmaker.

11. Boombreedte

De hoek van de boom moet gelijk lopen aan de hoek van de schouder. Dit kun je checken met twee zweepjes. Het ene zweepje leg langs de schouder, het andere zweepje langs de boom/zijkant van het zadel. De hoek van de zweepjes moeten gelijk zijn, zit er een andere hoek in, dan heb je de verkeerde boommaat.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:06

en het bovenstaande is goed te doen door een erkend en gediplomeerd zadelmaker/passer. Dat als het niet zou passen kan de man/vrouw het terplekke aanpassen! Zodat je zadel op dat moment goed word aangemeten.

als je zelf gaat klooien maak je meer kapot dan en kost het meer dan en bezoekje van de zadelpasser kost ;)

TomorrowJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:21

Mijn pony van 1.27 heeft 15'5 inch op dr rug liggen.
Maar dat zegt niet alles.
Je kunt het beste iemand zoeken die er verstand van heeft en er naar laten kijken.
Als je zelf gaat rommelen en het past toch niet maak je meer kapot dan dat bezoek van de zadelpasser kost.