Zadelprobleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadelprobleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:23

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een Kieffer Udo Lange (of Kieffer Rhein). Is al een oud model en wordt volgensmij niet meer gemaakt. Ik zit echter met een probleempje, dat is dat het niet helemaal lekker ligt. De schoft ligt mooi vrij en qua voorkant past hij goed, echter zijn naar mijn idee de kussens achter teveel opgevuld, deze zijn keihard. Ook sluiten ze aan de achterkant niet goed aan, ze liggen zegmaar niet op de rug maar erboven (voor sluit het wel aan). Paard heeft ook een hele hoge schoft, dat wel.

Nu is mijn vraag, is er iemand die dit probleem herkent of weet of een zadelmaker dit kan verhelpen? Ik weet dat de harde vulling verholpen kan worden, maar lost dit dan ook het andere probleem op? Ik zit er namelijk niet zo op te wachten om weer geld uit te gaan geven voor een bezoekje van de zadelmaker als er uiteindelijk toch niets aan gedaan kan worden. Dan kan ik beter mijn zadel verkopen en een andere kopen aangezien deze vrij goedkoop was.

Groetjes.

Edit: Ik lees net dat wanneer het zadel achter omhoog komt dat kan betekenen dat de boom te smal is. Mijn zadel loopt van breed naar smal, de ruimte tussen de kussens is aan de voorkant groter dan aan de achterkant. Maar als de boom breder zou zijn zou hij op de schoft drukken.

melle_odet

Re: Zadelprobleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:18

ik zou even een zadelmaker bellen en het probleem voor leggen.
ik denk dat ze er wel wat aan kunnen doen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:25

Zwartsnoepje schreef:
Edit: Ik lees net dat wanneer het zadel achter omhoog komt dat kan betekenen dat de boom te smal is. Mijn zadel loopt van breed naar smal, de ruimte tussen de kussens is aan de voorkant groter dan aan de achterkant. Maar als de boom breder zou zijn zou hij op de schoft drukken.

Daarom zijn er verschillende zadels. er zijn er genoeg doe erg terug gesneden zijn voor de wat hogere schoft.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:59

Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat een zadel wat achter omhoog komt te smal is. Zo'n zadel is juist eerder te breed. Ik heb eerder ook een Udo Lange gehad, een lekker zadel. Misschien kan je toch gewoon het best een zadelmaker raadplegen of dit zadel goed passend te krijgen is met een geheel nieuwe vulling.

Dominiq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:03

Ik zou ook even een zadelmaker laten komen.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:12

Het klinkt of het zadel steeds is bijgevuld. Het kan dat de boom te wijd is en daardoor juist te ver over de schoft zakt. Ik zou indd toch naar de zadelmaker gaan met paard en zadel. Ik had zelf ook een Kieffer met heel harde vulling. Ik ben naar epplejack gegaan en voor 95 euro halen ze alle vulling eruit en doen ze geheel nieuwe erin. Mijn (16-jarige) zadel is weer als nieuw! Nog een voordeel van Kieffer: de boom is kan aangepast worden (kost zo`n 35 euro). Heel veel succes ermee!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:17

Je kunt toch ook eerst eens met het zadel langs een goede zadelmaker rijden. Leg je probleem uit en hij kan je dan vast wel vertellen of het zadel überhaupt aangepast kan worden. Als hij mogelijkheden ziet kun je altijd even een afspraak maken dat hij langskomt op stal om het zadel af te passen. Scheelt alvast onnodige voorrijkosten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:22

Plaats eens een foto van de onderkant van je zadel
Hoeveel vingers kunnen er tussen op het smalste gedeelte? (ik vermoed 2)
Bij het woord oud model Kieffer, van breed naar smal, hard gevuld en niet goed aansluiten,
zie ik een bepaald type zadel voor me, die (momenteel) niet geschikt meer lijkt om op een paard te leggen