Advies nieuw zadeltje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celine_cas

Advies nieuw zadeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 12:52

Hey iedereen,

Ik ga een nieuw zadel moeten kopen want het zadel dat ik nu heb, heb ik van mijn 10 (?) jaar en mijn kleine a-pony, nu ben ik er 16 met een grote D dus is het zadeltje te klein :D
Nu heb ik zelf eigenlijk helemaal geen idee waar ik op moet letten etc. Ook wil ik er niet te veel geld aan uitgeven, tweedehands is wel een optie.
Waar moet ik op letten als ik een zadel wil kopen? Ik rijd dressuur, doe jumping en ga misschien later ook nog aan eventing doen...

Groetjes,
Celine

boooo

Re: Advies nieuw zadeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:55

Ik zou kiezen voor een veelzijdszadel als ik hoor wat je gaat doen.
Voor de rest zou ik lekker een zadelmaker zoeken en kijken wat goed bij jullie past :)

celine_cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:45

boooo schreef:
Ik zou kiezen voor een veelzijdszadel als ik hoor wat je gaat doen.
Voor de rest zou ik lekker een zadelmaker zoeken en kijken wat goed bij jullie past :)

Ja hoor dat sowieso :)
Maar wordt een zadelmaker niet vrij duur? Is een zadel uit de winkel niet goedkoper?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:48

Een zadelmaker kan je advies geven bij het vinden van een goed zadel, het woord zadelmaker staat niet meteen voor iemand die een zadel helemaal op maat maakt voor je.

Ik zou gewoon eens lang bijvoorbeeld de divoza gaan, daar hebben ze een zadelpasservice (heb hier verder zelf geen ervaring mee) en dan kun je verschillende zadels uitproberen/passen.

Het is niet zo van ik vind dat zadel mooi en ik leg hem op de rug van mijn paard, klaar. Het zadel moet op het paard passen maar ook bij jou. Jij pas niet op elk zadel, en niet elk zadel past op je paard. Je moet een zadel vinden wat bij jou en je paard past.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:03

Het hoeft niet meteen een maatzadel te zijn, maar anders zul je ook niet weten of het past :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:04

Zadelmakers hebben ook meestal een aantal tweedehandse zadels liggen die ze kunnen meenemen en passen :) De prijs daarvan valt reuze mee.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:06

En bij sommige zadelmakers geldt ook als je een zadel bij hun koopt, dat de voorrijdkosten halveren oid ;)

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:23

ik heb ook net een paard. ook maar zadelmaker gebeld.. 1 tip, nooit fokkens, warffum bellen! ik heb mijn zelfgekochte zadel door fokkens laten nakijken en het zou volgens hem dus goed liggen. alleen de kussens moesten ietsje opgevuld omdat die wat waren ingezakt. nu blijkt dat het helemaal niet past. hy wou hem ook niet innemen. we hebben het naar divoza gebracht en die zag meteen dat het niet goed opgevuld was. het was klonterig en alles. divoza heeft het nu ingenomen en we hebben daar nu een zadel weg.

fokkens.. pfft prutser.

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:05

Ik koop vaak een 2e hands via bv MP en dan laat ik het door een zadelmaker pas maken voor mijn paard

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:07

voor niet te veel geld kun je een tweedehands Wintec veelzijdigeid kopen, met verwisselbare boom. Fijne zadels, passen vaak.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:08

Vaak kan je bij zadelmakers die ook tweedehandszadels verkopen je zadel inruilen :)
Ik weet niet waar je ongeveer woont? Maar als Nijkerk niet te ver weg is, kan je Country Mill mailen of bellen. (http://www.countrymill.nl) erg goede zadelmaker, en de prijzen vallen reuze mee. Hij heeft ook tweedehands zadels ;)

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:09

2e hands bij je zadelmaker,
gelijk goed advies.
en hier is het zo dat als je een zadel koopt dat je na 1 of 2 jaar (als het nodig is) hem gratis op kunt laten vullen.

TomorrowJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:13

Je kan het beste naar een zadelmaker of iemand gaan die er verstand van heeft.
Een zadelpasser is nog altijd minder duur dan een slecht passend zadel en de gevolgen daarvan. ;)

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:32

ik zou dan kiezen voor een veelzijdigheids zadel en je kan ook gewoon eens naar een ruiterwinkel gaan (waar ze zadels hebben) en je gewoon eens laten informeren. heb ik ook gedaan ik mocht overal op zitten en k ga nu een Piet raijmakers springzadel kopen zit echt helemaal geweldig! maarja dat is natuurlijk een springzadel. :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:53

Hoi Celine_Cas!
Ik zou idd een goede zadelmaker zoeken. En dan idd een veelzeidigheidszadel (eventueel dressuur of springgericht, ligt er maar net aan waar jou ambitie's het meeste liggen). Een zadelmaker vind ik kwa kosten nog wel meevallen hoor, en dan weetje tenminste gelijk of het goed ligt de ja of de nee :)

succes, groetjes!

celine_cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 21:26

Dankjewel iedereen! Ik zal zeker jullie raad opvolgen :)