advies mbt boomloos/flexboom/panelen of???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

advies mbt boomloos/flexboom/panelen of???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 07:21

Peins laatste tijd veelvuldig over zadelkeuze en hoop hier op goede tips.

Het betreft het volgende;
Ik heb een nieuw paard, noordzweedse koudbloeddraver, sinds ong 6 weken.
Eigenaresse vertelde al dat de dame een sterk karakter had en een duidelijke mening over zadels.
Ze wil absoluut geen druk op haar schoft en veel ruimte voor de schouders.

Zelfs heeft ze 3 zadelpassers bij het paard gehad en uiteindelijk bleek het paard het best te lopen onder haar barebackpad (met beugels... :7 ) en onder haar amerigadressuurzadel. Maar daarbij moest wel in aanmerking worden genomen dat paardlief toch nog wel aardig tegen de draad in kon zijn vanwege haar karakter (dacht ze)
(eigenaresse wilde dressuur met haar rijden en probeerde dat 2 jaar, maar stuitte op veel verzet, mn bij aan de teugel willen rijden...galoppeerde ook niet graag en nogal onhandig in bak en op volte... vandaar verkoop)
Ik wil haar voor recreatie en wellicht thuis trailoefeningen etc.

Paard is gekeurd bij aankoop (denk dat ik die da ga vermoorden).
Om een lang verhaal kort te maken... na getrubbel hier blijkt het paard een karperrug te hebben. Niet duidelijk zichtbaar, maar als je het weet, zie je het (wist er voorheen niet veel vanaf). Je voelt het ook.
Paardenfysio was vorige week hier en paard blijkt tg daarvan vast te zitten in de nek en achterhand, heeft pijnlijke knieen achter en pijnlijke binnenkant achterbenen. (nu is dus duidelijk waarom het paard verzet toonde bij dressuuroefeningen)
Of de karperrug is aangeboren of ontstaan door bv problemen met si gewricht, is niet duidelijk. Ze is iig daarnaast/daardoor zo scheef als een wokkel. Een heup is duidelijk hoger dan de ander
Vrijdag of maandag komt een chiropraktor en daarna de fysio nog een keer en dan is er meer duidelijkheid.

Maar goed... hoe dan ook zal er straks aangepast geoefend moeten worden en de spieren op andere wijze benut moeten worden. Met een zadel wat zich gemakkelijk aanpast en niet meteen de prullebak in moet bij een wijziging in spieren etc. als het ff kan
Daarbij liep ze het beste zonder zadel (BBP)

Nu heb ik een barefoot voor beide paarden hier, maar wat mij opvalt is het feit dat je bij beiden zadels eigenlijk te ver naar achteren zit. Lijkt me niet optimaal voor het paard omdat er dan onevenredige druk ontstaat op de rug.
Daarnaast las ik onlangs een onderzoek waaruit bleek dat scheefzitten van een ruiter wordt benadrukt bij een boomloos zoals barefoot (over de Bmerken zullen we het ff niet hebben)
Nu mag je niet scheef zitten, maar menig ruiter zit toch beetje scheef en het heeft tijd nodig om dat te corrigeren. Bij Silja merk je daar niets van. Maar zij is lichamelijk helemaal ok en dat geeft iemand de kans om aan eigen houding te werken.
Bij mijn paard is dat geen optie, omdat ze zelf dus al scheef is.
Daarnaast heeft ze een gloeiende hekel aan mijn barefoot. Hoewel het dus ongetwijfeld te maken heeft met haar eigen klachten, reageert ze niet zo fel als ik iets anders op d'r rug leg.

Nu kan dat veranderen als ze behandeld is, maar zeker daarvan ben ik niet.
Daar komt het probleem bij dat het zadel verschuift bij opstappen. Ik stapte op via een opstap (momenteel rijdt ik uiteraard niet) en dan ging het wel. Maar niet vanaf de grond.

Als ik ga nadenken over een ander zadel... welke richting zou ik dan eens kunnen denken?

punten om mee te nemen:
- paard is breed en rond
-geen hoge schoft, wel brede schoft
-mag niet drukken op de schoft en moet veel vrijheid geven in de schouders
-zwaartepunt dient niet te ver naar achteren te liggen, vanwege relatief kort belastingsoppervlakte
-vanwege de noodzaak van aangepaste training en gezien ze hier dus weinig heeft gedaan omdat ik vrij snel door had dat er iets niet klopte en daarmee dus nog zou veranderen, liefst een zadel wat 'meegaat' en niet na drie maanden de prullebak in hoeft.
-ik heb zelf een redelijke hekel aan engelse zadels :o (vind ze niet lekker zitten en rij nooit met gewone rijbroek en heb liefst fenders)

Uiteraard wordt de zadelkwestie ook met fysio en chiro besproken. Zadelpassers... tja... er zitten hier dus niet veel en die zijn al bij de vorige eigenaresse geweest. Geen van hen heeft de afwijking in de rug opgemerkt... heb het idee dat ze vooral eigen zadels willen verkopen.
Een onafhankelijke passer zonder zadel ken ik hier niet.
Vaak buigt zich daar iemand als de fysio over..
Typisch genoeg ligt de barefoot op mijn paard op het oog prima. Vond de fysio ook. Maar goed... paard heeft haar eigen mening.
:+

Wie komt met hele goede tips/adviezen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:29

Is het misschien een idee om het paard eerst aan de hand recht te richten (http://www.paardenbegrijpen.nl) en aan de lange teugel, daarna een tijdje met bbp (desnoods een shabrak met dekensingel oid) te rijden en als ze wat rechter in haar lijf is, dan pas op zoek te gaan naar een zadel? Ik vermoed dat ze zich op dit moment tegen elk zadel zal verzetten wegens pijn en/of slechte associatie.

Ik snap dat je je vast wilt inlezen in de verschillende mogelijkheden. ;)

Aanvulling: met 'een tijdje' bedoel ik dan het eerste half jaar regelamtig vanaf de grond werken, daarna met bbp rijden en dan pas een zadel zoeken.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:34

Er zullen nog best veel mensen na mij dit gaan roepen ook denk ik. Maar als je het geld er voor heb zou ik voor een WOW gaan. Die blijft aanpasbaar in boom maar. En heeft lucht gevulde kussens. Dus kun je dus steeds weer op nieuw op maat laten vullen als je paard veranderd in bespiering.

anyw1

Re: advies mbt boomloos/flexboom/panelen of???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:44

Je kunt eens kijken op de site van Green Distance, naar de Trekker. Is een semi-boomloos zadel, te verstellen met kussens die je kan verplaatsen. Je kun ook je eigen zit breder/smaller maken zoals jij dat wilt. Er is vrijwel geen druk op de ruggegraat, schoft valt ook wel mee. Je kunt Loes' Corner hier op bokt pb'en voor meer info (als ze niet al dit topic leest), zij heeft 'm al een hele tijd in gebruik en zweert erbij. Van de barefoot ben ik persoonlijk niet zo'n fan ivm beugelophaning te ver naar voren waardoor je in een stoelzit gedwongen wordt, ik vind 'm voor mij te weinig steun geven en daarnaast erg dun (meer een barebackpad met beugels idee)

Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 09:19

Hippologic... rechtrichten is natuurlijk zeker iets waar aan gewerkt moet worden. Als de heupen door de chiro gefixt kunnen worden, zit je altijd nog met spierproblemen omdat ze lang in dezelfde, verkeerde houding heeft gelopen.
Ik denk dan alleen aan rechtrichten vanuit werk met lange teugel omdat volte vooralsnog is afgereraden door fysio.
Werk met balken op de grond is ook goed en kan gecombineerd worden met lange teugelwerk- En stretchen dmv target.
Maar goed... dat is een trainingskwestie.
Idd wil ik daarna in stap oefenen totdat ik een definitieve zadeloplossing heb. Kan dan ook kijken of haar eventuele reactie voortkomt vanuit ruitergewicht of vanwege zadel.
Uiteraard eerst echter grondwerk totdat alles zit zoals het moet zitten, voor zover mogelijk
Maar goed... dat is een trainingspunt en heeft wat minder te maken met de keuze van het zadel. En daar gaat het nu over. Darkness... een wow heeft vlgs mij niet zo'n diepe zit? Zag dat ze als evt optie een endurence hebben, maar juist de diepe zit bij westernzadels vindt ik ideaal (barefoot zit overigens ook erg aangenaam) Ze zijn natuurlijk daarnaast ook aardig aan de prijs...

Anyw... trekker heb ik idd ook aangedacht. Die schijnt velen ook goed te bevallen (maar niet iedereen dus)
Geen idee hoe het daar met de schoftvrijheid zit?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:41

Het klopt dat een WOW niet zo'n hele diepe zit heeft. Zelfs de diepste is niet zo extreem diep. Dat vond ik iig. Ik heb ook een nieuwe WOW gehad. Maar helaas paste mijn paard hem toch niet. Een van de uitzonderingen die geen WOW past. En ze zijn idd rete duur. Maar ze zitten wel erg prettig.