Ik heb onlangs een schumacher dressuurzadel gekocht (dynamic).
Volgens zadelmaker goede kwaliteit zadel met brede wervelkolom uitsparing en zachte kussens.
En goed passend op mijn paard.
Is zonder meer een heel fijn en mooi zadel, alleen merk ik dat mijn paard er niet bepaald positief op reageert (kwam geleidelijk tot uiting, niet meteen)
Zadelmaker is aantal keer terug geweest, er zijn drukmetingen gedaan, zadel is bijgevuld aan voorkant, etc.
Ook heb ik 2 andere zadelmakers ernaar laten kijken, alletwee waren ze het er mee eens dat het zadel goed lag.
Mijn paard heeft enige kuilvorming naast zijn schoft (had hij al voor ik dit zadel kocht), de laatste keer is besloten vulling uit de voorkant te halen en met een schuimpad (alleen schoft - prolite) te rijden. Helaas blijft mijn paard negatief reageren (weglopen als ik met zadel aankom, in hoek staan)
Ik moet wel even melden dat ik ook een veelzijdigheidszadel heb (stubben). Hier reageert mijn paard niet negatief op, ook hier zijn drukmetingen gedaan om te kijken waar nu het verschil in druk in zit (geen verschil). Toch moet er iets met schumacher zadel zijn waar mijn paard problemen mee heeft. Zadelmaker denkt dat mijn paard moeite heeft met het zwaartepunt, wat bij een schumacher zadel meer voorin ligt (bij veelzijdigheidszadel ligt dit meer naar achter). Er zijn ook dressuurzadels met het zwaartepunt meer naar achteren, hij wil nu verder kijken of zo'n zadel wel een oplossing is.
Heeft iemand hier ervaring mee? en weet iemand bij welke zadels het zwaartepunt niet voorin ligt?
En van de andere geraadpleegde zadelmakers zei wel dat bij schumacher zadels het kussen (vanaf werveluitsparing) vrij hoog begint, en dat mijn paard een vrij brede lange schoft heeft (niet extreem hoog). Dit zou volgens hem misschien een probleem kunnen zijn.
bvd