Video's bit, bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilova

Video's bit, bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 16:56

Laatst kwam ik deze video's tegen waarbij een paard telkens eerst met bit en daarna bitloos wordt gereden.
Ik ben geen specifieke voor of tegenstander van bit of bitloos en ik heb nog geen paard maar als ik er ooit een heb wil ik gewoon het beste voor mijn paard. :)
Wat vinden jullie van deze video's? Wordt hier neutraal commentaar gegeven? Zien jullie ook verandering?
http://www.equihof.be/bitloos/index.php/nl/videoclips.html

ingaa

Re: Video's bit, bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:01

het eenige wat ik op het filmpje zie is een man die aan het praten is

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:40

ingaa schreef:
het eenige wat ik op het filmpje zie is een man die aan het praten is

Logisch, het eerste fimpje is introductie ;). De andere gaat over de vergelijking.

Je moet zelf voor jou en je paard uitmaken wat jullie het beste past ;). Dat kan bitloos zijn, maar het kan evengoed zijn dat je paard toch liever een bit heeft ;). Een gewone trens kan ook paardvriendelijk zijn.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:48

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:05

Heb ze niet helemaal afgekeken maar ik vind het ook eerlijk gezegt niet geheel objectief. Zie weinig verschillen in het bit en bitloos. Ja de open mond maar dat ligt dus aan de ruiter ze waren in mijn ogen niet erg subtiel in de mond van het paard dus daar voor kun je de schuld niet afschuiven op het bit. Zonder het bit waren ze ook niet echt subtiel maar nogal logisch dat ze de mond dan niet open doen. Dus vind dit niet echt een goede vergelijking.

Vooral bij paard 3 zie je dat het zowel met en zonder bit zeer gevoelig is en "nerveus". Halthouden was zowel met al zonder bit niet erg goed en zo ook het achteruit gaan ook niet.
Met bit krijgt een 3 en zonder een 5. Denk omdat de paard de mond open deed met bit maar zoals ik al zij ligt dit aan de ruiter en niet aan het bit.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:09

Ik heb geen problemen met een bit zolang de ruiter en deftig mee om kan gaan en dit ook doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:10

Neutraal?

Sorry, maar als ik het goed begrijp is Robert Cook een bitloze-hoofdstellen-maker... :') Dus echt neutraal zou ik het niet noemen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:29

Ik kan hier niets van maken eerlijk gezegt.
Een paard wat met zijn kop omhoog zijn rondjes loopt.. Dat kan elke ruiter bitloos..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:07

Bij het laatste paard vind ik het echt niet objectief. Er worden 5en voor het halthouden gegeven terwijl het paard niet stilstaat maar schuin achteruit loopt. Dat zouden 3en moeten zijn.
Echter zie ik wel verbetering bij de paarden, maar de becijfering en commentaar van dit jurylid laat zien dat ook zij niet objectief is.
Mijn eigen mening:
Ik heb 3 paarden. 1 ervan heb ik bitloos ingereden en de ander met bit maar deze zou ook bitloos gereden kunnen worden in de bak. 1 is nog groen maar ga ik met bit inrijden. Waarom? Omdat ik weet dat dit laatste paard anders een loopje met me neemt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:39

Die dr. Cook legt het netjes uit, en gebruikt gangbare academische methodes.

Maar dat jurylid vind ik belachelijk becijferen. Veel te veel verschil in de cijfers voor te weinig verschil in wat we zien.

Wat mezelf betreft: het maakt me weinig uit. Mijn paard loopt onder het zadel met een stalhalstertje minstens even fijn als met een trenshoofdstel.. Wanneer ik longeer (dubbele longe) gebruik ik wel bij voorkeur een bit.