zelf een wintec passen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

zelf een wintec passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:05

Deze week komt mijn nieuwe tweedehands wintec binnen. Het zadel is hoogstens 15x gebruikt en dus zgan. Er zijn dus geen reparaties nodig en het hoeft nog niet opgevuld te worden. Ik wilde in eerste instantie een zadelmaker laten komen, maar het zadel is €220 en de zadelmaker €75. Dat is tenminste een zadelmaker waarvan ik zeker weet dat ze goed is. Ook heb ik een goedkopere zadelmaker gevonden, (Nicolette Kester sinds 1985), maar daar zijn eigenlijk geen ervaringen mee.. Ik zit dus nu te dubben om het zelf te passen, ik handel zelf (puur voor de hobby) in zadels en ben dus wel redelijk op de hoogte van maten/ruggen enz. Ook staan er op de site van Huppa zeer nauwkeurige filmpjes over hoe je een zadel moet passen.. Maar ik kan ook de goedkope of dure zadelmaker laten komen. Uiteraard is de rug van mijn paard erg belangrijk, maar ik slaap ook niet op de duurste matras. En ik vind €75 veel voor iets wat misschien wel helemaal goed ligt?

Ook twijfel ik, om het eerst zelf te "passen" en mocht me iets opvallen dat ik dan alsnog een zadelmaker laat komen. Mijn paard heeft trouwens een makkelijke rug, anders was er sowieso een zadelmaker bijgekomen!

Afbeelding

melle_odet

Re: zelf een wintec passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:12

je kunt altijd zelf kijken of het redelijk goed ligt , maar ik zou toch uiteindelijk wel een zadelmaker bij laten komen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:19

welk antwoord verwacht je nu eigenlijk? Als je wil horen "nee joh een zadelmaker is een overbodige luxe" dan ben je op bokt aan het verkeerde adres vrees ik...

als je een beetje gezond verstand hebt, dan zijn er uiteraard een aantal dingen waar je zelf kan op letten.
1 boommaat: deze mag niet knellen op de schoft noch te diep zakken, los op de rug 4 vingers/handbreedte ruimte boven de schoft, wanneer je er op zit 2-3 vingers
2 balans vh zadel: hoe hangen de beugelriemen? hangen ze tov je zadel naar achteren, dan ligt je zadel vooraan waarschijnlijk te hoog/ te smalle boommaat
3 rij zonder dekje even los en kijk naar de aftekening van de kussens op de rug, dit moet een egale afdruk naar de vorm van de kussens zijn, geen lichtere of donkerdere vlekken (zweet, drukking; wrijving) of opgeborstelde haren
4 lepel mag tijdens het rijden niet loskomen/ klapperen

Maar als je zeker wil zijn, zadelmaker/passer erbij

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:21

ik zou zelf kijken hoe je het vind liggen, vind je het goed liggen,laat dan toch even checken door een zadelmaker,75- is eenmalig nu
als je zoal ziet of het zadelniet past, bespaar je wel al dat geld

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:25

Uiteraard snap ik dat een goede zadelmaker het beste is en dat dat op bokt het meest gegeven antwoord is. En als ik die €75 uitgeef aan een goede zadelmaker, dan zal bijv. het leer van het volgende hoofdstel dus een stuk minder zijn. En ik twijfel ook tussen de dure en de goedkope. Ik heb geen negatieve ervaringen over Nicolette gehoord, maar er zijn ook weinig ervaringen. Ik vraag me dus af wat alle andere bokkers met weinig geld zouden doen, en die zullen allemaal echt niet de duurste zadelmaker laten komen.. Nicolette komt trouwens vanaf €30 langs, en moet er veel aangepast worden ga je dus meer betalen. Maar omdat ik denk dat dit dus niet hoeft te gebeuren, bespaar ik alleen dan al €40..

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:26

ik heb ook niet veel geld, maar laat dus wel een dure/goede zadelmaker komen.
daar spaar ik gewoon voor of ik laat er iets anders voor

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:39

Kijk eerst zelf hoe het zadel ligt, vraag ook meningen van andere mensen.
Ben je daarna toch niet helemaal niet tevreden over hoe het zadel ligt, dan kun je er een zadelmaker bij laten komen.
Maar kijk wel goed, want je wilt niet rijden met een niet passend zadel natuurlijk. :j

Dominiq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:54

Ik zou er eerst zelf naar kijken en daarna toch een zadelmaker laten komen.