Waarmee ik zowel grondwerk kan doen als later ook bitloos mee rijden.
Ik vond dit op een Duiste site.
Is er iemand die soortgelijke kaptoom al gezien heeft?
Ziet er wel erg degelijk materiaal uit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
GenteDiMare schreef:Ja das waar. Maar waar vind ik dan een goede lichte kaptoom (wel niet overdreven duur) zonder ijzer in de neusriem?
xmarliez schreef:Het ijzer ligt op de neus en is niet steenhard, maar wat ik zeg als je hem niet aansnoert dan heeft je paard geen last van de kaptoom, dan ligt hij juist stabiel. Als er geen ijzer in zit hoef je maar een mini rukje te geven of het ene bakstuk ligt al bijna tegen het oog aan. Door het ijzer komen de hulpen fijn door dus hoef je niet grof te zijn maar juist zacht en fijn, zoals het hoort. Dat kan overgens met een andere kaptoom ook maar het is maar net hoe je paard reageert op je eigen zit, en met werken aan de hand heb je sowieso duidelijkheid vanaf de grond nodig en dan het liefst een minimale hulp.
HippoLogic schreef:Niet alle kaptooms zonder ijzer hebben dat probleem, hoor. Met een Weens kaptoom (zoals boven) kun je heel subtiele hulpen geven.![]()
Eén met ijzer (bv een ketting) in de neusriem werkt gewoon wat scherper in. Sommige mensen vinden dat prettiger. Het ligt aan je eigen stijl en hoe subtiel je paard is afgericht of je een met ijzer of zonder ijzer verkiest/nodig hebt.
HippoLogic schreef:@Fransje: wat een leuk ding. Ik heb nog nooit zo een gezien. Waar koop je zoiets?
bloem79 schreef:hallo
ik heb ook een weense kaptoom en ben er zeer tevreden over
die van bent branderup hebben ze bij ons op stal en ik zou niet willen dat mijn paard een brommerketting op zijn neus heeft met een dun stukje leer erover
maar ik heb zins kort ook een rambo micklem multi dat is een kaptoom 3x bitloos hoofdstel en een gewoon hoofdstel in een
wel de moeite waard om even te kijken
succes met je zoektocht
GenteDiMare schreef:Ik ben al een tijdje op zoek naar een kaptoom die niet te zwaar is.