Speciale kaptoom gevonden iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GenteDiMare

Speciale kaptoom gevonden iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:50

Ik ben al een tijdje op zoek naar een kaptoom die niet te zwaar is.
Waarmee ik zowel grondwerk kan doen als later ook bitloos mee rijden.
Ik vond dit op een Duiste site.

Is er iemand die soortgelijke kaptoom al gezien heeft?
Ziet er wel erg degelijk materiaal uit!

Afbeelding

Anoniem

Re: Speciale kaptoom gevonden iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:27

Vind hem niet zo. Beetje een ijzerwinkel. Persoonlijk zou ik een subtieleren nemen. Deze is ook erg zwaar denk ik

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:33

Ja daar heb je misschien wel gelijk in. Maar hij leek zo goed omdat er net zoveel ringetjes aan zitten.
Plus hij is 79 euro

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:51

Een licht kaptoom (zonder ijzer in de neusriem) is de Marjoman Viena/Vienna, ofwel Weens kaptoom. Werkt erg fijn en heeft een goede pasvorm (komt niet in de ogen).
Afbeelding
Deze foto heb ik van http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=572891

Zelf heb ik hem in Duitsland besteld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 00:21

Ik vind hem er ook zwaar en lomp uitzien, door al die ringen en het vele leer. Het lijkt me een heel stabiel ding maar ik moet er toch niet aan denken dat je paard zo'n bakbeest van een kaptoom om heeft, blijft er dan nog wel hoofd over :=
Het kopstuk vind ik te strak achter de oren zitten, lijkt te snijden. Maar op de foto is het natuurlijk maar een modellenkop. De frontriem en de rozet vind ik heel erg lelijk, net alsof het een soort westernmenhoofdstel is :=

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:48

Hmm ben misschien toch aan het overwegen om eentje te kopen alla brent bandercup

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:13

Let erop dat je een kaptoom koopt zonder ijzer in de neusriem (wat geloof ik wel het geval is bij bent branderup ? )

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:15

Hoezo zonder ijzer Mirkip? Ik heb die van Bent Branderup en dat is echt een onwijs fijn ding! Ik heb er ook een zonder ijzer in de neusriem en die gebruik ik echt nooit, ding schuift als een tierelier en geeft zo te veel ruis. Die van Bent ligt stabiel en mits je hem niet te strak doet vindt je paard dat ook fijner.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:16

Ja das waar. Maar waar vind ik dan een goede lichte kaptoom (wel niet overdreven duur) zonder ijzer in de neusriem?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:16

Ik gebruik ook die van Bent Branderup naar alle tevredenheid

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:17

Hmm ik zie ook niet echt een probleem met het ijzer, dit komt toch niet rechtsreeks op het paardenhoofd

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:20

Het ijzer ligt op de neus en is niet steenhard, maar wat ik zeg als je hem niet aansnoert dan heeft je paard geen last van de kaptoom, dan ligt hij juist stabiel. Als er geen ijzer in zit hoef je maar een mini rukje te geven of het ene bakstuk ligt al bijna tegen het oog aan. Door het ijzer komen de hulpen fijn door dus hoef je niet grof te zijn maar juist zacht en fijn, zoals het hoort. Dat kan overgens met een andere kaptoom ook maar het is maar net hoe je paard reageert op je eigen zit, en met werken aan de hand heb je sowieso duidelijkheid vanaf de grond nodig en dan het liefst een minimale hulp.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:18

GenteDiMare schreef:
Ja das waar. Maar waar vind ik dan een goede lichte kaptoom (wel niet overdreven duur) zonder ijzer in de neusriem?

Wat is je budget/ wat vind je niet overdreven duur?
Verder zie mijn suggestie voor een goedpassend kaptoom zonder ijzer.

xmarliez schreef:
Het ijzer ligt op de neus en is niet steenhard, maar wat ik zeg als je hem niet aansnoert dan heeft je paard geen last van de kaptoom, dan ligt hij juist stabiel. Als er geen ijzer in zit hoef je maar een mini rukje te geven of het ene bakstuk ligt al bijna tegen het oog aan. Door het ijzer komen de hulpen fijn door dus hoef je niet grof te zijn maar juist zacht en fijn, zoals het hoort. Dat kan overgens met een andere kaptoom ook maar het is maar net hoe je paard reageert op je eigen zit, en met werken aan de hand heb je sowieso duidelijkheid vanaf de grond nodig en dan het liefst een minimale hulp.

Niet alle kaptooms zonder ijzer hebben dat probleem, hoor. Met een Weens kaptoom (zoals boven) kun je heel subtiele hulpen geven. :j
Eén met ijzer (bv een ketting) in de neusriem werkt gewoon wat scherper in. Sommige mensen vinden dat prettiger. Het ligt aan je eigen stijl en hoe subtiel je paard is afgericht of je een met ijzer of zonder ijzer verkiest/nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:57

Ik heb er een gehad zonder ijzer(model van hippoLogic) en dat ding schoof gigantisch. Ik moest de neusriem erg hard aansnoeren anders bleef hij schuiven. Dus die heb ik verkocht en eentje van Bent branderup voor terug gekocht. En sinds ik die heb. Gaat alles veel makkelijker. Hulpen zijn duidelijker. En hij schuift niet! Dus persoonlijk zou ik voor eentje met ijzer gaan

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:55

HippoLogic schreef:
Niet alle kaptooms zonder ijzer hebben dat probleem, hoor. Met een Weens kaptoom (zoals boven) kun je heel subtiele hulpen geven. :j
Eén met ijzer (bv een ketting) in de neusriem werkt gewoon wat scherper in. Sommige mensen vinden dat prettiger. Het ligt aan je eigen stijl en hoe subtiel je paard is afgericht of je een met ijzer of zonder ijzer verkiest/nodig hebt.

De kaptoom werkt natuurlijk zo sterk in als de hulp die gegeven wordt. Ik heb zowel een kaptoom met ketting a la Branderup gebruikt als mijn eigen biothane kaptoom. Mijn paard reageert erg gevoelig dus voor haar is een kaptoom zonder ijzer voldoende. De fries bij mij op stal heeft wat meer prikkel nodig en die gaat beter met de Branderupkaptoom.
Andere stalgenoot had ook dat de kaptoom met ijzer te sterk inwerkte en zij heeft nu, naar tevredenheid, een Weense kaptoom.

Van schuiven hebben we allemaal weinig last, is toch een kwestie van alles juist afstellen.

Dit is mijn kaptoom tevens side-pull

Afbeelding

en de andere kant
Afbeelding

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:28

hallo
ik heb ook een weense kaptoom en ben er zeer tevreden over
die van bent branderup hebben ze bij ons op stal en ik zou niet willen dat mijn paard een brommerketting op zijn neus heeft met een dun stukje leer erover
maar ik heb zins kort ook een rambo micklem multi dat is een kaptoom 3x bitloos hoofdstel en een gewoon hoofdstel in een
wel de moeite waard om even te kijken
succes met je zoektocht

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:19

@Fransje: wat een leuk ding. Ik heb nog nooit zo een gezien. Waar koop je zoiets?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:46

HippoLogic schreef:
@Fransje: wat een leuk ding. Ik heb nog nooit zo een gezien. Waar koop je zoiets?

Heb ik besteld bij www.goedhard.nl :)

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 22:28

bloem79 schreef:
hallo
ik heb ook een weense kaptoom en ben er zeer tevreden over
die van bent branderup hebben ze bij ons op stal en ik zou niet willen dat mijn paard een brommerketting op zijn neus heeft met een dun stukje leer erover
maar ik heb zins kort ook een rambo micklem multi dat is een kaptoom 3x bitloos hoofdstel en een gewoon hoofdstel in een
wel de moeite waard om even te kijken
succes met je zoektocht

Waar kan ik die dan ergens vinden? Want daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord
Oh ja ik weet alweer welke dat is hmm niet helemaal mijn ding erg weinig ringetjes ook vind ik
Laatst bijgewerkt door GenteDiMare op 30-08-10 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 22:29

Ik had mail gestuurd naar Goedhard maar ze maken ze niet meer jammer ;(

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 06:27

Oh, jammer.... Ik kon hem ook al niet vinden op hun site.

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:13

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:48

@Ans74: Als je alleen de beginpost had gelezen weet je al dat de TS hier niet naar op zoek is. ;)
GenteDiMare schreef:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een kaptoom die niet te zwaar is.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:18

Precies ;)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:15

Ja ziet er toch best goed uit?