Bitloos: Norton / Harry's Horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Bitloos: Norton / Harry's Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 11:15

Heeft iemand ervaring met één van deze hoofdstellen?
Zijn ze kaakgekruist en laten de teugels goed en snel los?

Bvd!

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:20

Persoonlijk ben ik geen fan van de kaakgekruiste hoofdstellen, wat deze hoofdstellen als ik de goede in mn hoofd heb allebei zijn.
Het nadeel aan een kaakgekruist systeem is namelijk dat het niet altijd even duidelijk is voor je paard.
Als jij namelijk een tijdje rond aan het sturen bent, zal het systeem vaak stroef gaan lopen op het punt waar het kruist, en dit kan erg onduidelijk zijn voor je paard.
Ikzelf rijd daarom met een sidepull, dat is een heel simpel systeem voor zowel jouzelf als voor je paard.
Het is gewoon ''opzij trekken'' namelijk, er zitten 2 ringen aan de zijkant waar je teugels aan zitten waardoor het eigenlijk vrijwel hetzelfde werkt als een bit hoofdstel.
Kijk er eens naar, het is een fijne optie als je wilt beginnen met bitloos rijden. :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:26

wij hebben de hh, maar gebruiken hem als side pull. Ik vind het een fijn hoofdstel :)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:16

Candace schreef:
Persoonlijk ben ik geen fan van de kaakgekruiste hoofdstellen, wat deze hoofdstellen als ik de goede in mn hoofd heb allebei zijn.
Het nadeel aan een kaakgekruist systeem is namelijk dat het niet altijd even duidelijk is voor je paard.
Als jij namelijk een tijdje rond aan het sturen bent, zal het systeem vaak stroef gaan lopen op het punt waar het kruist, en dit kan erg onduidelijk zijn voor je paard.
Ikzelf rijd daarom met een sidepull, dat is een heel simpel systeem voor zowel jouzelf als voor je paard.
Het is gewoon ''opzij trekken'' namelijk, er zitten 2 ringen aan de zijkant waar je teugels aan zitten waardoor het eigenlijk vrijwel hetzelfde werkt als een bit hoofdstel.
Kijk er eens naar, het is een fijne optie als je wilt beginnen met bitloos rijden. :)

Ok dank je!
En welke sidepull hoofdstellen zijn er zoal?
Ik heb nl proef gereden met een kaakgekruist hoofdstel (de eigenaresse heeft het destijds bij Bitloos Rijden gekocht) en daar reageerde mijn paardje super goed op, vandaar dat ik daar aan dacht.
Ik wil absoluut geen druk op de neus, wil wel dat de druk goed verdeeld wordt.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:17

boooo schreef:
wij hebben de hh, maar gebruiken hem als side pull. Ik vind het een fijn hoofdstel :)

Hoe bouw je dit hoofdstel om tot een sidepull? En hoe verandert de werking?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:20

ik heb de sidepull van marylot
nog geen rijervaringen mee maar kwa andere mensen die de sidepull marylot hebben zijn ze erg tevreden ;)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:26

Ginger0410 schreef:
boooo schreef:

Hoe bouw je dit hoofdstel om tot een sidepull? En hoe verandert de werking?

De kaakgekruiste riempjes eraf halen, keelriem eraan en teugels aan de ringen aan de neusriem :)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:16

Krijg je dan niet heel veel druk op de neus?

boooo

Re: Bitloos: Norton / Harry's Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:17

Het is het zelfde als een normale sidepull :D

Candace

Re: Bitloos: Norton / Harry's Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:54

Ik heb deze, van continental:
Afbeelding