Wanneer bit in het wat voor bit...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mieke64

Wanneer bit in het wat voor bit...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:47

Hoi hoi,

Heb een shetlander staan van1 jaar, ben daarmee al een beetje begonnen met
wandelen en leren voetjes optillen, vanaf wanneer kan je met een bitje in gaan wandelen?
Nu alleen met halster. Word niet bereden maar komt later voor de kar..
En hoelang mag je wandelen, vindt het helemaal geweldig gaat goed langs de weg kijkt
nergens naar.

Hoor graaag van jullie,

Mieke uit Harderwijk

Mizora

Re: Wanneer bit in het wat voor bit...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:01

Wandelen kan zolang hij het leuk blijft vinden. Zorg dat hij zich niet gaat vervelen. Wandelen is lichamelijk namelijk geen belasting.

Het bit zou ik niet doen totdat hij gaat worden beleerd voor de wagen, nergens voor nodig.

Het is eerder dat ik het paard niet te lang uit de kudde zou willen halen en dus niet langer dan een half uur tot uur (na opbouwen) zou willen doen.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:08

Zelf ben ik hier net mee begonnen met bitje. Mijn shetlander is nu 2,5 en heb eerst zijn gebit laten nakijken voordat ik er een bit in heb gedaan. Dit om zeker te zijn dat er geen wolfstandjes e.d. op plaats van bit zaten wat zeer zou kunnen doen. Om te voorkomen dat het gelijk een negatieve ervaring zou zijn. Daarna heb ik het hoofdstel met bit een keer ingedaan zonder teugels oid en gewoon zo 20minuten laten rondlopen door wei zodat hij langzaam kon wennen aan iets in zijn mond zonder dat er gelijk aan getrokken wordt e.d.
hoop dat je hier iets mee kan succes in ieder geval

bono_

Re: Wanneer bit in het wat voor bit...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:13

hij is nog maar 1 jaar dus ik zou hier nog maar even mee wachten!