Cross-rope-bridle (touwhalster)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Cross-rope-bridle (touwhalster)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 17:08

Laatst heb ik voor het eerst met een touwhalster gereden op mijn verzorgpaard. Graag hoor ik van jullie of het hoofdstel goed om zijn hoofd zit/past. De neusriem was eerst te laag, maar nu ik de foto's zie lijkt het na aanpassing wel weer te hoog. ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik nog een vraag over het halthouden. Ik heb begrepen dat je dat niet mag doen door aan de teugels te trekken, dus dat heb ik ook niet gedaan. Het lukte me goed om een overgang te maken, zowel naar een hogere als lagere gang op mijn zit (en dat voor een eerste keer met touwhalster! Mijn zit is zeker niet optimaal, dus ik was erg blij met het resultaat). Maar het halthouden lukte voor geen meter. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, zwaar zitten, lang maken, "hooo" of "halt" hielp allemaal niet. Ik oefen wel met hem halthouden op de grond, maar dan staat hij eerder stil omdat ik stil sta, dan omdat ik "halt" zeg. Ik probeer wel hem het halthouden en "halt" te laten associëren met elkaar. Aan de longe halthouden op commando werkt ook nog niet.
Hoe kan ik halthouden met een dergelijk systeem?

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:12

Volgens mij moet hij iets lager, helemaal niet veel, maar het lijkt een beetje omhoog te zijn gegaan op die laatste foto.

dat halthouden moet je gewoon goed oefenen, eerst met bit, en als hij het commando dan door heeft kun je het bitloos doen.

Century

Re: Cross-rope-bridle (touwhalster)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:07

Ik heb het touwhalster nog wat aangepast. Het gaat bij het rijden toch net wat hoger zitten.

Wat het halthouden betreft, op het moment kan ik niet met bit rijden bij hem. Vandaag weer geoefend en het gaat wel beter, al is het wel raar te rijden zonder echte rem, zeg maar. Klein stukje buiten gereden en meneer wilde toch ineens graag terug naar de kudde. Ik kan dan niet hem tegenhouden, behalve met mijn zit en stem hem terug proberen te rijden.