Lengte rug paard vs. inchmaat zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Lengte rug paard vs. inchmaat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:24

Kan iemand voor mij een globale tabel maken met de richtlijnen welke inchmaat bij welke rugmaat hoort. Elk paard is anders, dat snap ik, maar ongeveer daar ben ik wel benieuwd naar. En is het dan ook zo als je een paard met korte rug heb en zelf erg dik ben, je nooit gaat uitkomen met je zadel?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:27

de inchmaat is de zitting en dat hangt vooral af van je eigen achterwerk. Mijn kontje is bijvoorbeeld redelijk aan de maat dus ik moet echt 18 inch hahahaha :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:28

dan wordt het wel lastig denk ik. Ik ben zelf erg zwaar en heb dus een 18.5 inch zadel, dat had misschien wel lastig geworden op een paard met hele korte rug.

Inchmaten horen in de eerste plaats bij je zitvlak! 18.5 inch wat ik heb hoort bijvoorbeeld bij maat 44/46. 18 inch bij (globaal)40/42.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:30

Dat weet ik, maar je kan een 18 inch niet op een shetlander liggen. Ik dacht eigenlijk dat een 18 inch dus automatisch langer is dan een 17 inch. En als dat zo is, dus dat 18 inch langer is, dan past een 18 inch misschien wel niet op een pony? Zo bedoel ik mn vraag ;)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:32

barbara28 schreef:
dan wordt het wel lastig denk ik. Ik ben zelf erg zwaar en heb dus een 18.5 inch zadel, dat had misschien wel lastig geworden op een paard met hele korte rug.

Inchmaten horen in de eerste plaats bij je zitvlak! 18.5 inch wat ik heb hoort bijvoorbeeld bij maat 44/46. 18 inch bij (globaal)40/42.

Klopt maar de inchmaat moet ook wel bij het paard passen!! Een grotere inch maat zorgt ook voor een groter zadel en dus langere kussens. Die langere kussens kunnen vervolgens voor problemen zorgen vooral als de kussens op de lendes rusten.
Bv. een fjord zal nooit de ruimte hebben voor een inch maat 18,5, vaak hebben die maar ruimte voor een 17-17,5 inch op zijn max.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:33

lotjaa93 schreef:
Dat weet ik, maar je kan een 18 inch niet op een shetlander liggen. Ik dacht eigenlijk dat een 18 inch dus automatisch langer is dan een 17 inch. En als dat zo is, dus dat 18 inch langer is, dan past een 18 inch misschien wel niet op een pony? Zo bedoel ik mn vraag ;)

Dat gebeurt zeker, een grotere zitting zorgt voor een groter en langer zadel(je moet ergens de ruimte halen)
Hoe groot is de pony? Vaak hebben pony's maar ruimte voor een 17-17,5 inch op zijn max.

RM94

Re: Lengte rug paard vs. inchmaat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:37

ik snap het maar als mijn paard een te korte rug had dan kan ik nog steeds met mijn achterwerk niet in een 17 inch hahaha

auw zelfspot hihihihihi

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:37

aafje87 schreef:
barbara28 schreef:

Klopt maar de inchmaat moet ook wel bij het paard passen!! Een grotere inch maat zorgt ook voor een groter zadel en dus langere kussens. Die langere kussens kunnen vervolgens voor problemen zorgen vooral als de kussens op de lendes rusten.
Bv. een fjord zal nooit de ruimte hebben voor een inch maat 18,5, vaak hebben die maar ruimte voor een 17-17,5 inch op zijn max.

Dat zeg ik ;-) daarom ben ik blij dat ik geen paard met korte rug heb :-)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:39

RM94 schreef:
ik snap het maar als mijn paard een te korte rug had dan kan ik nog steeds met mijn achterwerk niet in een 17 inch hahaha

auw zelfspot hihihihihi

Dan zoeken naar andere oplossingen, een groter zitvlak met kleinere kussens(bij wow bv is dat mogelijk, kussens bestemd voor een 17 inch omder een 18 inch zitvlak zetten), een vlakkere zit zodat je daar ruimte haalt.
Beetje creatief wordt je vanzelf ;)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:41

Interesant topic. Ik lees even mee. :)

Het is wel zo als de inch maat groter wordt wordt het zadel ook groter. Hou maar eens een 15 inch naast een 18 inch. ;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:46

Ook het type kussen is iets waar je op moet letten. De keilkussens die je de laatste jaren veel ziet, passen ook niet altijd even goed op een paard met een kortere rug.

Bij mijn merrie met kortere rug was dat ook het geval, in combinatie met een te smalle boom wilde het zadel maar een ding: naar voren schuiven over de schouders. Nu heb ik een zadel met minder dikke kussens en een boom die wel past, nergens last van.

Franse kussens (kussens die met de ronding van het zitvlak meegaan als het ware) zoals bijvoorbeeld bij de oude Stübben Siegfried VSS-modellen liggen vaak ook beter op kortere paarden, lees ik hier op Bokt wel.
Jaguarzadels hebben ook dergelijke kussens.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:03

Bedankt voor de reacties, bevestigt mn gedachten :)

Nu ben ik nog erg benieuwd naar een soort richtlijnen, Fjord was al een goede. Vanaf wanneer kan dan wel ong. een 18 inch?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:05

Nou mijn d-pony van 1.46 had gewoon een 18 inch op hoor of zoals bij Kieffer een 2. Ze was niet heel lang of heel kort denk dat je het toch gewoon moet passen

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:16

RM94 schreef:
Nou mijn d-pony van 1.46 had gewoon een 18 inch op hoor of zoals bij Kieffer een 2. Ze was niet heel lang of heel kort denk dat je het toch gewoon moet passen

Oud type kieffer zonder keil? Dan is er nog wel een kans van passen, maar het wordt al kantje.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:36

Is dat zadel gecontroleerd door zadelmaker? Je kan natuurlijk zelf denken dat het past, terwijl het eigenlijk niet zo is.

EDIT: Kan je trouwens dan ook de kussens opmeten, en de rug tot laatste rib? Om te weten of het zadel qua lengte zou passen?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:04

lotjaa93 schreef:
Is dat zadel gecontroleerd door zadelmaker? Je kan natuurlijk zelf denken dat het past, terwijl het eigenlijk niet zo is.

EDIT: Kan je trouwens dan ook de kussens opmeten, en de rug tot laatste rib? Om te weten of het zadel qua lengte zou passen?

Dat is mogelijk, je moet de ruimte tussen de schouderbladen en de achterste rib meten, die ruimte mag belast worden door een zadel.
Zo:
Afbeelding

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:06

aafje87 schreef:
RM94 schreef:

Oud type kieffer zonder keil? Dan is er nog wel een kans van passen, maar het wordt al kantje.

Kiefer Wien met keilkussens en was niet kantje hoor paste goed. Weet overigens niet of ze de Wien nog maken is al weer even geleden heb het zadel daarna op mijn paarden gehad.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:41

Dan ga ik rug van mn paard is opmeten, ben toch wel benieuwd :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:46

paard met korte rug is een ramp!!!
ik ben gelukkig smal genoeg om in 16.5 en bij de andere in 17 inch te passen, maar een gewoon gebouwd volwassene had nog een probleem.

er zijn zadels met kortere kussens, en grotere zit, maar is vrij moeilijk en meestal ook prijzig

zadels met een diepe zit, vallen vaak ook kleiner dan de inchmaat doet vermoeden

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:41

Ik ben vandaag naar de paardenwinkel geweest, en ze raadde mij toch echt met een pony van 1.55 een 18 inch af. En omdat hij een korte rug heeft (dekenmaat 165) raadde ze ook een 17,5 inch af. Gelukkig zit ik goed in 17 inch, maar het lijkt me toch stug dat het 18 inch goed lag op de fjord als het mijn (grotere) paard al wordt afgeraden..

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:22

aafje87 schreef:
lotjaa93 schreef:

Dat gebeurt zeker, een grotere zitting zorgt voor een groter en langer zadel(je moet ergens de ruimte halen)
Hoe groot is de pony? Vaak hebben pony's maar ruimte voor een 17-17,5 inch op zijn max.

Mijn E-pony kan prima een 18 inch zadel hebben hoor :)
Het beste kun je een zadelpasser laten komen, en anders zelf op zoek gaan naar de laatste rib van je paard, daar mag het zadel niet overheen komen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:19

Hier ook zo'n probleem*(sorry modjes, had geen zin om een nieuw topic aan te maken als er al 1 was :+ )*

Paard kan geen 18 inch rossner zadel hebben. prima, maar rossner's hebben alleen hele inchmaten.
Dus emt een 17 inch gereden, leuk en aardig, misschien komt het omdat eht een dressuurzadel ipv vzh-zadel is, maar ik heb het idee dat mijn 'kleine'
kont echt et groot voor een 17 inch is. tis niet zo dat ik over de rand heen kom of er op kom als ik aan het rijden ben, maar ik weet t niet :+ zadelmaker heeft ons trouwens laten rijden en zei dat het reuze meeviel.. maar ik zal dan ook niet mogen aankomen oid denk ik := ?

zal het gewoon het verschil dressuur/vzh zijn? of moet ik echt mn gevoel volgen :+ ?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:49

Ik denk dat je toch wel bijna kan stellen dat een 18 inch zadel gewoon te lang is voor een pony. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Pony's zijn vaak compact, zeker de koudbloedtypjes.. Maar tegenwoordig zijn er ook steeds meer zadels beschikbaar voor dit type paard. Massimo, Kent & Masters, kieffer heeft zelfs ook een model in hun collectie, WoW. De kussens zeggen inderdaad ook heel veel, keilkussens maken een zadel langer. Maar ook de zitting maakt veel verschil in lengte van een zadel. In een vlakke zit heb je vaak meer ruimte dat in een zadel met diepe zit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:56

Ook in pony's D of E zit ruglengte vershil.
Dus de ene D of E zal wel een 18 inch op passen de andere niet.
Op een pony met korte rug zal het lastig worden, maar er zijn ook pony's met langere rug.

Heb een fjord met dekenmaat 1.95 van 1.47 hoog, gelukkig past daar een 18 inch op, anders had ik haar nooit gehad.
Dan had ik een ander paard moeten zoeken.

En zoals hier al geopperd, je kan dan nog pogen een zadel te vinden met 18 inch en terug liggende kussens.

Snap overigens niet zo goed, waarom sommige mensen bij aankopen van hun paard/pony geen rekening
houden met het feit dat ze er zelf ook nog met een zadel op moeten passen.
Misschien dat de reden dat ik zo hier en daar relatief veel mensen zie rijden met een voor hun te klein zadel.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:02

De lengte die je zadel mag hebben, is afhankelijk van tot hoe ver zijn ribben gaan. Alleen de rug boven de ribben is in staat om een zadel te dragen. Zodra het zadel op de lendenen ligt krijg je problemen! Je kunt de laatste rib voelen, en die volg je omhoog. Let op, want die loopt iets schuin naar voren zoals hieronder te zien is.

Afbeelding

De inch maat heeft invloed op de lengte van het zadel, maar is niet alles bepalend. Diepte van de zitting en het soort kussens zijn mede bepalend.