Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
barbara28 schreef:dan wordt het wel lastig denk ik. Ik ben zelf erg zwaar en heb dus een 18.5 inch zadel, dat had misschien wel lastig geworden op een paard met hele korte rug.
Inchmaten horen in de eerste plaats bij je zitvlak! 18.5 inch wat ik heb hoort bijvoorbeeld bij maat 44/46. 18 inch bij (globaal)40/42.
lotjaa93 schreef:Dat weet ik, maar je kan een 18 inch niet op een shetlander liggen. Ik dacht eigenlijk dat een 18 inch dus automatisch langer is dan een 17 inch. En als dat zo is, dus dat 18 inch langer is, dan past een 18 inch misschien wel niet op een pony? Zo bedoel ik mn vraag
aafje87 schreef:barbara28 schreef:dan wordt het wel lastig denk ik. Ik ben zelf erg zwaar en heb dus een 18.5 inch zadel, dat had misschien wel lastig geworden op een paard met hele korte rug.
Inchmaten horen in de eerste plaats bij je zitvlak! 18.5 inch wat ik heb hoort bijvoorbeeld bij maat 44/46. 18 inch bij (globaal)40/42.
Klopt maar de inchmaat moet ook wel bij het paard passen!! Een grotere inch maat zorgt ook voor een groter zadel en dus langere kussens. Die langere kussens kunnen vervolgens voor problemen zorgen vooral als de kussens op de lendes rusten.
Bv. een fjord zal nooit de ruimte hebben voor een inch maat 18,5, vaak hebben die maar ruimte voor een 17-17,5 inch op zijn max.
daarom ben ik blij dat ik geen paard met korte rug heb
RM94 schreef:ik snap het maar als mijn paard een te korte rug had dan kan ik nog steeds met mijn achterwerk niet in een 17 inch hahaha
auw zelfspot hihihihihi

lotjaa93 schreef:Is dat zadel gecontroleerd door zadelmaker? Je kan natuurlijk zelf denken dat het past, terwijl het eigenlijk niet zo is.
EDIT: Kan je trouwens dan ook de kussens opmeten, en de rug tot laatste rib? Om te weten of het zadel qua lengte zou passen?
aafje87 schreef:RM94 schreef:Nou mijn d-pony van 1.46 had gewoon een 18 inch op hoor of zoals bij Kieffer een 2. Ze was niet heel lang of heel kort denk dat je het toch gewoon moet passen
Oud type kieffer zonder keil? Dan is er nog wel een kans van passen, maar het wordt al kantje.
aafje87 schreef:lotjaa93 schreef:Dat weet ik, maar je kan een 18 inch niet op een shetlander liggen. Ik dacht eigenlijk dat een 18 inch dus automatisch langer is dan een 17 inch. En als dat zo is, dus dat 18 inch langer is, dan past een 18 inch misschien wel niet op een pony? Zo bedoel ik mn vraag
Dat gebeurt zeker, een grotere zitting zorgt voor een groter en langer zadel(je moet ergens de ruimte halen)
Hoe groot is de pony? Vaak hebben pony's maar ruimte voor een 17-17,5 inch op zijn max.

)*
zadelmaker heeft ons trouwens laten rijden en zei dat het reuze meeviel.. maar ik zal dan ook niet mogen aankomen oid denk ik
?
?