(2de hands) dressuurzadel aanschaffen, wat is handig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

(2de hands) dressuurzadel aanschaffen, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:02

Ik heb verzorgpaarden, waarvan 2 jonge paarden waar ik sinds vorige zomer op rijd.
De paarden zijn 4 en 5 jaar en zullen waarschijnlijk nog wel gaan groeien in de breedte.
Er ligt nu een veelzijdigheidszadel op dat voor mij voor geen meter zit, maar ook op de paarden niet goed ligt.

Nu willen mijn ouders meebetalen aan een dressuurzadel voor mijn verjaardag. Maar hoe gaat dat nou eigenlijk? Mijn instructrice heeft aardig wat verstand van wanneer een zadel goed past of niet.

Is het echt het handigst om naar een zadelmaker toe te gaan die dan verschillende 2de hands zadels er op legt?
Eigenlijk lijkt het me fijner om 1 van marktplaats of bokt oid te halen, omdat het zadel op 2 paarden moet komen te liggen. Ik weet dat het niet ideaal is, maar alles is beter dan het zadel dat ze nu hebben. De paarden zijn volle zussen en hebben aardig de zelfde bouw. Dus er zal vast wel een zadel te vinden zijn dat op allebei goed ligt.

Maar hoe gaat dat dan? Je haalt het zadel op bij degene die de advertentie heeft geplaatst en neemt hem mee om te passen. Maar betaal je dan al wel het hele bedrag? Want dan heb je toch geen garantie dat diegene het zadel weer terug neemt mocht het niet passen?

Mijn budget is rond de 200 euro. Het liefst wel onder de 300.

Wat raden jullie me aan?

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:05

wij hebben diverse zadel's gepast (2e hands) , maar wel via een ruitersportwinkel. deze moesten we dan eerst gewoon betalen, dan passen en rijden. wanneer het zadel niet goed paste hebben we de zadel's terug kunnen brengen naar de winkel. Piaffe en zadelmarkt ( in ons geval)

AliesMeijer

Re: (2de hands) dressuurzadel aanschaffen, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:10

Bedankt voor je reactie :) . Bij een ruitersportzaak heb je dan inderdaad de zekerheid dat je gewoon je geld terug krijgt. Maar weet iemand ook hoe dat gaat via marktplaats etc? Dan krijg je geen bonnetje of iets dergelijks. Hoe weet je zeker dat je het zadel weer terug mag brengen?

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:14

ik zou de gok via marktplaats niet durvenn nemen, tenzij het in de buurt is en het niet teveel geld is , maar dat is mijn mening..

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:59

Ik zou niet gaan klooien met hier en daar een zadel vandaan halen en passen. Dat is enorm veel tijd die je hiermee kwijt bent, en dan moet je er niet eens van uit gaan dat je snel een redelijk passend zadel vindt voor beide dames.
Maar eens een afspraak met een zadelpasservice van divoza bijvoorbeeld of piaffe. Die nemen inderdaad verschillende zadels mee en dan kom je gelijk wat verder. Je loopt dan ook een heel stuk minder risico met mensen die je geld niet meer terug willen betalen, want inderdaad, via Marktplaats moet je maar uit gaan van het goede van de mens ...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:58

Als je niet weet wat voor een type zadelboom, kussen en boommaat je nodig hebt heeft het geen zin om zo maar een zadel van internet te kopen.
Je budget is wel heel erg laag, ik zou nog even doorsparen een goed zadel kopen met een verstelbare boom. Laat een zadelmaker/passer komen voor advies.

Ik heb overigens 2 zadels te koop maar zou een zadel wat uit mijn zicht is niet meer terugnemen, je weet niet wat er in tussentijd met het zadel is gebeurd.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 22:01

Ik heb er toen een zadel opgehad van mijn instructrice en dat paste erg goed. Ik zal dus even nagaan wat voor maten dat zadel had.
Er worden heel wat zadels 2de hands onder de €300 aangeboden dacht ik :) .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:01

Ik zou ook eerder een zadelmaker/passer bellen.
Stel je koopt er een via marktplaats en het past niet en hun beweren dan dat het zadel beschadigt is en niet al je geld terug krijgt. Dan zit je nog met een zadel waar je zelf ook weer vanaf moet zien te komen.
Daarbij zou ik ook niet helemaal op je instructrice vertrouwen en dat bedoel ik niet banketstaaf maar ze heeft geleerd voor instructrice en waarschijnlijk niet voor het vak zadelmaker/passer zeker gezien je het op 2 paarden wil laten passen lijkt me dat toch de beste optie. Het is dan wel duurder maar je hebt ook de garantie dat het zadel van binnen ook goed is. Een zadel van MP kan heel goed verreden zijn en je kan er zelf niet in kijken en ook je instructrice niet.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:06

Pas wat zadels van mensen in de buurt en kijk wat redelijk ligt.Dan kun je daarna een zelfde zadel 2de hands gaan zoeken.
Tot 300 is niet erg ruim,dus zal stevig zoeken worden.Let op of de vulling nog veerkrachtig is,bij oudere zadels zijn deze vaak erg hard en vervangen is prijzig.
Bij een ruitersportzaak zullen ze niet langskomen voor een zadel in die prijsklasse en zul je zelf langs moeten gaan.
Bij kopen van een particulier moet je de gok nemen of je je geld terug krijgt bij niet passen,maar als je het bij hun thuis ophaalt en goede afspraken maakt moet dat wel kunnen.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:07

ik heb nog een dresuurzadel liggen.
zeer fijn zadel

heeft een uitgesneden boom.

heeft of pony maar ook op veel verschillende paarden gelegen.
kijk bijv. bijde paarden in mijn profiel.
voor dat ik hem had was hij van een meisje dat hem op heel veel paarden moest leggen en hij paste altijd goed.

als je hier intesse bij hebt PB mij dan even.
zit in lage prijsklasse en over het passen kan altijd iets geregeld worden

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 22:15

Ja daar ben ik dus ook wel bang voor.. Er zitten hier in de buurt aardig wat ruitersportzaken, dus ik zal eerst wel even informeren of ze daar ook 2de hands zadels verkopen. Volgens mij bij de divoza sowieso, dus daar gaan we vrijdag even kijken. Als ik dan het merk en de maten van dat ene zadel weet kunnen zij misschien ook adviseren welk zadel soortgelijk valt.

Mijn instructrice heeft er aardig wat verstand van. Precies op maat zal het zadel toch niet zijn, aangezien de paarden toch allebei wel wat anders zijn. In grote lijnen kan zij het denk ik prima beoordelen. Maar ik zal het nog even aan haar vragen, anders is een zadelpasser idd wel de beste optie.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:00

AliesMeijer schreef:
Ja daar ben ik dus ook wel bang voor.. Er zitten hier in de buurt aardig wat ruitersportzaken, dus ik zal eerst wel even informeren of ze daar ook 2de hands zadels verkopen. Volgens mij bij de divoza sowieso, dus daar gaan we vrijdag even kijken. Als ik dan het merk en de maten van dat ene zadel weet kunnen zij misschien ook adviseren welk zadel soortgelijk valt.

Mijn instructrice heeft er aardig wat verstand van. Precies op maat zal het zadel toch niet zijn, aangezien de paarden toch allebei wel wat anders zijn. In grote lijnen kan zij het denk ik prima beoordelen. Maar ik zal het nog even aan haar vragen, anders is een zadelpasser idd wel de beste optie.

niet geintereseerd in mijn stukej boven jou ?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 05:14

AliesMeijer schreef:
Bedankt voor je reactie :) . Bij een ruitersportzaak heb je dan inderdaad de zekerheid dat je gewoon je geld terug krijgt. Maar weet iemand ook hoe dat gaat via marktplaats etc? Dan krijg je geen bonnetje of iets dergelijks. Hoe weet je zeker dat je het zadel weer terug mag brengen?

Dan zou je een koop contarct kunnen opstellen. Zo heb ik ook destijds een zadel gekocht.
Mocht het niet passen, kon ik het zadel binnen 4 dagen in de zelfde staat terug brengen en mijn geld terug krijgen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 05:15

*edit*
Heb zelf ook nog een dressuur zadel liggen.
PB voor meer info.
VP 300 euro, maar komen we wel uit dan.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 05:55

ik heb mijn tweede zadel via marktplaats gekocht daar ik een tweede zadel zocht maar wist dus wat ik moets hebben.
Nu ga ik mijn andere paard inrijden maar beide zadels die ik nu heb passen niet. Mij werd aangeraden via een ruitersportzaak om een zadel te koop met wisselbare boom Witec of iets
heb nu via marktplaats en in een straal van 50 kilometer een zadel gevonden en deze past goed.
Misschien is dit een optie

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 12:35

V_lalala, Je hebt al een pb :) .
kimmie88, ook pb. Dat is idd wel een goed idee, zo'n contract :) . Als ik besluit wel via marktplaats oid te kopen zal ik dat zeker doen. Bedankt!

linda212, ja dat is idd ideaal als je weet wat je zoekt. Het enige dat ik op dit moment zeker weet is dat ik zelf een 17 inch moet hebben. Naar de verdere maten van dat zadel dat goed lag zal ik nog even informeren. Dat is idd wel zo handig.

Verwisselbare boom lijkt mijzelf ook erg handig inderdaad. Als ze dan nog heel erg in de breedte groeien is het zadel makkelijker aan te passen.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:37

succes met de aankoop
het gaat je zeker lukken een passend zadel te vinden

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:30

Je zou opzoek kunnen naar een wintec zadel, deze zijn betaalbaar en met verwisselbare boom, ook zijn ze verkrijbaar met luchtkussens welke zich aanpassen aan de rug van je paard. Wel zou ik een betrouwbaar iemand laten passen, als je het verkeerde zadel koopt dan ben je uiteindelijk altijd duurder uit en je wilt toch het beste voor jouw paarden?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:36

Als je echt 2dehands wil kopen zou ik een wintec aanraden.
Ze passen overigens (bijna) op alle paarden en je kan de boomwijdte veranderen. Ze kunnen ook jaren mee.

(ik zie net dat er me iemand voor was)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:24

Wintec cair heeft weinig te maken met lucht:het is meer foam met een klein luchtbelletje er in.
Ik heb de Isabell Werth en door de ronde boom is de pasvorm verschrikkelijk.
Als je een paard hebt met een wat gezonken rug dan gaat het goed,anders ligt hij altijd los achter.
De nieuwere modellen schijnen een betere pasvorm te hebben.
Boomwijdte is namelijk maar 1 ding aan een zadel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:10

Ik heb ook een Isabell Werth nu,maar hier past ie juist goed op bijna alle paarden behalve 1 die een wat moeilijke rug heeft qua zadels.