graag advies over een bitloos hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

graag advies over een bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:49

hoi de naam zegt het al.
ik wil graag een beetje advies over een bitloos hoofdstel.
want ik wil mijn paardje namelijk ermee inrijden.
ik had er al aan gedacht om
http://www.ej.nl/ProductDetails.aspx?id ... no=9610002 dit hoofdstel
te kopen.
Afbeelding
dit is mijn paardje. ik denk dat maat full of pony haar wel past daar twijfel ik wat mee.
heeft er iemand ervaring mee, met dit hoofdstel.
of heeft er nog iemand tips om misschien een ander bitloos hoofdstel te kopen, dat goed bevalt bij een paard inrijden. hij mag niet duurder dan 100 euro zijn. en ik wil dan naar eppeljeck gaan.
dus heeft er iemand tips, of ervaring voor een bitloos hoofdstel, en om een paardje daarmee in te rijden , dan hoor ik het graag. xxxjes

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:53

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:37

De neppe micklem bridle... (ik heb de echte, en hij bevalt heel goed. De neppe is hetzelfde van vorm, en het is vooral de vorm die het 'm doet...). http://www.ruitersportshop.com

Je kunt 'm op 3 manieren als bitloos hoofdstel gebruiken. Ik gebruik 'm als sidepull.

Edit: Bij zulk soort hoofdstellen als jij bijv. laat zien is vaak mijn ervaring dat de release niet goed is.
Dan werkt die van voest (met koord) beter (in plaats van leer).

Sca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:50

Ik heb heel lang getwijfeld over de aanschaf van een bitloos hoofdstel. Ik wilde er mee buiten rijden, maar ook mee in de bak kunnen rijden. Heel veel hoofdstellen overwogen en uiteindelijk heb ik gekozen voor een kaakgekruisd hoofdstel, en vanwege de release voor die van Voest.
Moet zeggen dat mijn paard er goed op reageert. Terugnemen gaat bitloos zelfs veel beter dan met bit.
Stuur me maar een berichtje als je meer info wilt.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 21:57

Sca schreef:
Ik heb heel lang getwijfeld over de aanschaf van een bitloos hoofdstel. Ik wilde er mee buiten rijden, maar ook mee in de bak kunnen rijden. Heel veel hoofdstellen overwogen en uiteindelijk heb ik gekozen voor een kaakgekruisd hoofdstel, en vanwege de release voor die van Voest.
Moet zeggen dat mijn paard er goed op reageert. Terugnemen gaat bitloos zelfs veel beter dan met bit.
Stuur me maar een berichtje als je meer info wilt.

waar zou je die van voest kunnen kopen? (link please)

Sca

Re: graag advies over een bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:00

Op de webshop van emiel voest: www.emielvoest.nl Had het hoofdstel de dag na mijn bestelling al in huis.

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:06

De twee hoofdstellen in je links zijn hetzelfde systeem, als je naar de afbeelding kijkt zie je ook dat deze het 'scherpst' inwerken. Je moet dus de afweging maken hoe scherp je hoofdstel moet inwerken en waar. Overigens is het een kwestie van proberen voor je erachter bent waar jouw paard het beste op reageert.

Zelf heb ik de kingekruiste van emiel voest, 2e hands hier op bokt gekocht want ik vind em nogal duur. De release vind ik aardig goed, daar had ik met de kaakgekruiste meer problemen mee, m'n pony ook :D

Dus ik ben iig fan van dit type, is ook één van de 'zachtere'.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:28

karazilver schreef:
De twee hoofdstellen in je links zijn hetzelfde systeem, als je naar de afbeelding kijkt zie je ook dat deze het 'scherpst' inwerken. Je moet dus de afweging maken hoe scherp je hoofdstel moet inwerken en waar. Overigens is het een kwestie van proberen voor je erachter bent waar jouw paard het beste op reageert.

Zelf heb ik de kingekruiste van emiel voest, 2e hands hier op bokt gekocht want ik vind em nogal duur. De release vind ik aardig goed, daar had ik met de kaakgekruiste meer problemen mee, m'n pony ook :D

Dus ik ben iig fan van dit type, is ook één van de 'zachtere'.

dankjewel, bijna iedereen raad die van voest aan dus ik denk dat ik er dan 1 van voest ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:35

grietje14 schreef:
dus heeft er iemand tips, of ervaring voor een bitloos hoofdstel, en om een paardje daarmee in te rijden , dan hoor ik het graag. xxxjes

Zelf ben ik mijn paard aan 't inrijden met een sidepull. Bevalt prima. Ik doe zo veel mogelijk met mijn zit, dus in feite maakt het niet zo heel veel uit welk hoofdstel je gebruikt, zolang ie maar vriendelijk is en geen pijn kan doen. ;)
Mijn andere paard rijd ik met een kingekruist systeem.

karazilver schreef:
De twee hoofdstellen in je links zijn hetzelfde systeem, als je naar de afbeelding kijkt zie je ook dat deze het 'scherpst' inwerken.

Kruislingse hoofdstellen werken juist nièt scherp in. Ze verdelen de druk rondom het hoofd en zijn daarom nièt scherp. ;)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:44

JoviBan schreef:
grietje14 schreef:

Zelf ben ik mijn paard aan 't inrijden met een sidepull. Bevalt prima. Ik doe zo veel mogelijk met mijn zit, dus in feite maakt het niet zo heel veel uit welk hoofdstel je gebruikt, zolang ie maar vriendelijk is en geen pijn kan doen. ;)
Mijn andere paard rijd ik met een kingekruist systeem.

karazilver schreef:
De twee hoofdstellen in je links zijn hetzelfde systeem, als je naar de afbeelding kijkt zie je ook dat deze het 'scherpst' inwerken.

Kruislingse hoofdstellen werken juist nièt scherp in. Ze verdelen de druk rondom het hoofd en zijn daarom nièt scherp. ;)
heb jij ervaring met die hoofdstellen? en is de release daarvan ook goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:58

grietje14 schreef:
heb jij ervaring met die hoofdstellen? en is de release daarvan ook goed?

Niet met die twee waarvan je een linkje hebt geplaatst. Maar even voor de duidelijkheid, in een eerder topic heb ik dit geschreven:

'Release' wordt wel eens verward met 'doorhangende teugels'.
Doorhangende teugels is bij bitloos zeker release, maar release hoeft geen doorhangende teugels te zijn.
Wanneer je met een minimum aan teugeldruk rijdt, is er al een release. Dit kun je zelf voelen wanneer je naast het paard staat en je vingers onder de neusriem of onder de bandjes/koorden legt waar de teugels aan verbonden zijn, en dan met je andere hand afwisselt in de teugeldruk. Je zult het verschil duidelijk voelen.

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:40

Citaat:
karazilver schreef:

Citaat:

Dan moet je bij de maker van de afbeelding zijn, ik kan niet uit ervaring of deskundigheid zeggen wat juist is. Op die site is echter wel het onderscheid gemaakt. Maar ik snap je uitleg dus bedankt iig ;) Scherp klinkt ook niet écht prettig gekozen voor een hoofdstel, überhaupt := maar de kruislingse geeft dus wel op meer plaatsen druk, missch in dat opzicht dat ze scherp kozen? En verdeelt het de druk wel echt goed dan?

Blijf er wel bij dat ik de kingekruiste van voest zacht vind inwerken, mede door brede neusriem en zowiezo vind ik het fijn dat er maar zo weinig om het hoofd van mn pony zit, puur persoonlijk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:09

karazilver schreef:
Dan moet je bij de maker van de afbeelding zijn, ik kan niet uit ervaring of deskundigheid zeggen wat juist is. Op die site is echter wel het onderscheid gemaakt. Maar ik snap je uitleg dus bedankt iig ;) Scherp klinkt ook niet écht prettig gekozen voor een hoofdstel, überhaupt := maar de kruislingse geeft dus wel op meer plaatsen druk, missch in dat opzicht dat ze scherp kozen? En verdeelt het de druk wel echt goed dan?

Blijf er wel bij dat ik de kingekruiste van voest zacht vind inwerken, mede door brede neusriem en zowiezo vind ik het fijn dat er maar zo weinig om het hoofd van mn pony zit, puur persoonlijk hoor.

Dit kingekruist hoofdstel is ook mijn favoriet. Ik heb niet die van Voest, maar die van de Ruitershop, maar ze zijn vrijwel identiek (die van mij is alleen een stukkie goedkoper ;) ). Ik vind het een heerlijk en eerlijk hoofdstel, super vriendelijk en inderdaad, geen overbodige bandjes, riempjes en gespjes. Mijn paard en ik rijden er al jáaren mee.

Heb je een link van de maker van die afbeeldingen? Ga ik effies lezen wat ze schrijven. ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:18

Ik weet niet of je ook wedstrijdambities hebt, maar denk er dan om dat je neusriem voldoende breed is (zie dressuurreglement).

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:07

Citaat:
Heb je een link van de maker van die afbeeldingen? Ga ik effies lezen wat ze schrijven.

http://www.ej.nl/SupplyImages/pdf/bitloosrijden1.pdf, deze heb ik al eerder ergens gezien maar weet niet meer waar. Toen stond er ook meer bij, nu is t wat magertjes. Ze hebben t over meer dan wel minder inwerking (en op welk deel vh hoofd), wat toen ook wel werd vertaald naar scherp/minder scherp. Misschien een andere leverancier vd FRA hoofdstellen (klinkt logisch ;) )

Hier http://www.wilde-aecker.com/NL/AFRA_HS-bitloos.htm staat het, vind ik, wel mooi uitgelegd, echter ook in termen van meer of minder inwerking. Weet dus niet waar ik ergens die andere met de betreffende omschrijving vandaan heb :o

Ik heb voor ik m'n Voest kocht, nog een half jaar met een bosalachtige hoofdstel gereden, waar ze in Costa Rica praktisch altijd en overal mee rijden, reed ook prima, zelfs dressuur terwijl die totaal niet discrimineerde tussen links/rechts aangezien de teugels onderaan de neusriem zaten.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 10:03

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:15

Leuk hoofdstel, goed principe.
Al zou het kunnen zijn dat het gaat schuiven omdat de keelriem vanuit het kopstuk komt. Bij duurdere sidepuls (tsjah.. om het maar even zo te zeggen.. ik zeg niet dat jij een duurdere moet kopen hoor). zit de keelriem meestal aan de 'bakstukken'.
Maar dit is opzich een fijn ding :j

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 10:40

mooizo. dan deze maar.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:55

Ik heb net een topic geopend over de indian bosal. Die is een onderdeel die je op je eigen hoofdstel kunt zetten waardoor je hoofdstel bitloos word. Het is ideaal, de release is erg goed, en je kunt de indian bosal in alle kleuren laten maken voor nog geen 20 euro! Ik ben er razend enthousiast over, veel beter dan het hoofdstel van de ruitersportshop, dr cook enz.