Hoe zadelkamer inrichten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Hoe zadelkamer inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 10:16

Hoi allemaal.

Ik ga even de situatie schetsen.

Wij zijn 5 mensen op 1 weide met allen te samen 10 paarden. 4 daarvan staan op mijn weide. Omdat we met zovelen zijn heeft de eigenaar van de wei een buitenpiste aangelegd enige tijd geleden. Ik sta op de achterste weide, de piste ligt naast de eerste weide. Naast de eerste weide staat een hengst.

Vroeger nam ik dus mijn merrie mee tot vooraan de piste, net buiten de piste begon ik dan met poetsen en zadelen. Maar de mensen van de hengst hebben een tijd geleden aangegeven dat ze dit niet graag hebben omdat hun hengst dan over de zeik geraakt...

Geen probleem. Ik heb al een groot stuk van mijn spullen naar achteren gezet (longeerspullen en borstels, zadels + kasten staan vooraan) maar ik vind het echt heel vervelend om steeds met mijn zadel van de ene kant van de wei naar de andere kant van de wei te sleuren, dus ik wil alles achteraan plaatsen.

Nu heb ik een hooi/strokot van 4m breed en 12m lang. Zo'n 8m daarvan gaan we gebruiken voor hooi/stro/houtkrullen/eten opslag. De overige 4 x 4m wil ik gebruiken als zadelkamer.

Hoe richt ik dit best in?

Kan ik zadels en hoofdstellen gewoon aan de muur hangen of is dit niet aan te raden wegens muizen, spinnen, stof etc? Ik heb leren hoofdstellen, 1 leren zadel en 2 wintecs dus geen leer.

Waar kan ik best wat hangen en wat is nu écht handig om in een zadelkamer te hebben!!!

Ik mag van mijn echtgenoot eens lekker luxe gaan doen, dus dat slaag ik niet af :D De ruimte is niet winddicht, maar wel waterdicht.

Champie_Me

Re: Hoe zadelkamer inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:00

ik zie eigenlijk het probleem niet van het omgooien van de hengst, jij staat in het laatste weitje en wil graag rijden (?) dus heeft de eigenaar van de hengst zich daaraan aan te passen vind ik,,, is het niet mogelijk om jouw stukje land te ruilen met die van de hengst? het lijkt me sowieso trouwens niet handig om een hengst naast een bak te zetten waar ook merries/ruinen in gaan...

maar oke to the point... waarom maak je geen zadelkasten?? ieder zijn kast en ieder zijn ruimte, dan liggen je spullen goed beveiligd en heb je goed overzicht,,, als iedereen 2 hoofdstellen heeft oid en je hebt 10 paarden dan moet je sowieso al 20 haakjes gaan hangen en dan in de hoop dat niemand er 1 bij gaat kopen... dat wordt dus een enorme chaos denk ik...

dus ik zou zeggen, bouw kasten zodat iedereen zijn eigen ruimte heeft waar hij mee kan doen wat hij wil!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:04

@Champie_Me: mijn wei geef ik helaas niet af aan de mensen van de hengst :D Dat stuk is de helft van mijn wei en ik heb 4 paarden en zij 1 en een shetlander. Ik heb mijn eigengebouwde stallen op mijn weide staan en zelf enorm veel werk verricht (ondertussen 5 lange jaren) om de weide zo netjes te krijgen zoals ze is, dus die wissel ik niet om haha :D

Ik heb mijn eigen zadelkasten hoor, maar ik heb dus op mijn eigen stuk weide een eigen hooi/opslagruimte waar de rest geen toegang tot heeft en ik ook niet geef wegens diefstallen die al jaren gaande zijn van halsters tot hooi tot hele zakken voer! Maar ik heb het luxeprobleem dat ik teveel spullen heb en te weinig kasten ;)

Dus het gaat om mijn eigen zadelkamer, de andere weide-klanten hebben hun eigen opslagruimtes ;)

Het is wel een gemakkelijke hengst, maar ik heb geen zin in nog méér onenigheid met de mensen van de hengst. Ik mag van hen zelfs in de winter mijn paarden niet eens meer loslaten op de piste omdat het hem van de zeik brengt, terwijl ik wel toestemming heb van de eigenaar van de weide. Maar dat is weer helemaal iets anders :D
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 16-08-10 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:09

Een dekenrek, zo een die je aan de muur bevestigd zodat je dekens rechtop (ongevouwen) aan de borstsluiting hangen is echt een ideaal ding in de zadelkamer. Daar kan je ook dekjes op hangen te drogen, echt een slim ding om te hebben.
http://www.agradi.nl/product_pics_500/4032420.jpg

Daarnaast zijn de welbekende hoofdstelhangers handig. Neem niet precies genoeg voor de situatie nu, maar neem er wat meer (bijv. een stuk of 6).

Zadelsteunen, daar kan je er beter ook te veel als te weinig van hebben. Handig is het om net zoveel zadelsteunen als hoofdstelhaken te hebben.

Wij hebben ook nog haakjes die je bij de doe het zelf zaak kunt halen, kapstokhaken in ongeveer zo'n vorm /, (dus een dubbele haak) daar kan je vanalles aan kwijt. Wij hangen er vooral caps aan, en als je ze op gelijke hoogte naast elkaar bevestigd kunnen de zwepen er ook mooi op.

En we hebben nog een krattenrek, daar passen 5 kratten geloof ik in, daar kan je dingen als borstels, touwens, beenbeschermers in kwijt.
Ook hebben we nog oude ziekhuiskasten. Daar hebben wij dekjes en dekens in. Die kan je super afsluiten waardoor er geen ongedierte bij komt.

Succes! Zadelkamer inrichten is echt leuk :) !

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:10

wat moet ik me voorstellen bij ziekenhuiskasten :D

Ik heb dus het probleem dat ik 3 houten zadelkasten heb en 1 metalen. In die houten vinden de muizen altijd hun weg naar de onderleggers!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:37

Dat zijn grote kasten waar ze volgens mij het eten in rondbrengen, dus op wielen. Metaal en een handige sluiting.

Muizen kunnen idd altijd op onverklaarbare wijze in hout komen := . Irritant :j

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:14

hmm dat is inderdaad lastig... maar kun je niet in de onderkant en een deel van de zijkant een stalen plaat inzetten dan?? dat scheelt iniedergeval muizen??? mistid hat ook het idee om dekenrekken op te hangen,,, nou weet ik niet hoe stevig jouw wanden zijn? en hoe goed je daar iets aan kunt bevestigen want een muur achter een dekenrek heeft best wel wat te voorduren!

verder zou je voor je dekens eens kunnen kijken naar zo een kist waar je normaal je tuinkussens in zou leggen, passen prima je dekens in! dan ben je die alvast kwijt uit je kasten! verder zou je je hoofdstellen/halsters inderdaad op een haakje kunnen hangen dus ben je die ook kwijt uit je kasten!

het krattenrek van mistid is inderdaad ook een goed idee!

dan houd je alleen je zadels in je kasten met elk 1(!) sjabrakje en de rest gewoon ook in die tuinkussenkist ;) dan ben je denk ik al een hoop 'rotzooi' kwijt...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:36

als je alleen op een wei staat vind ik het sowiezo erg onverstandig om je zadel daar te laten....kun je wachten op de dag dat alles weg is

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:34

Wat leuk! Zadelkamer inrichten is altijd leuk, maar je komt ook snel te kort. Je hebt dus 4 paarden.
Dan zou ik iets van 8 hoofdstelhangers weghangen zo heeft ieder een eigen hoofdstelplek + halsterplek of iets anders.
En dan ook een stuk of 8 zadelsteunen. De overige kun je dan ook gebruiken voor je onderleggers. En je zadelkasten zou je dan kunnen gebruiken voor bv shampoo's,sprays en dekens(als je die hebt).
Wat wij hier ook in de zadelkamer hebben zijn 2 opslagrekken. Daar staan alle poetskisten op. Maar jij zult er waarschijnlijk 1 hebben voor al je paarden samen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:16

Bij de Xenos hebben ze van die grote plastic afsluitbare bakken. Die zou ik gebruiken voor dekjes, dekens en ander muisgevoelig spul.
Als je ze in een stellingkast zet kan je er ook nog makkelijk bij.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:01

Ik heb 4 zadels, voor elk paard minstens 1 hoofdstel, tig halsters en touwen, voor elk paard 1 poetskoffer (dus 4 in totaal), nog 2 koffers vol medisch spul en dan nog een hele hoop rommel :D

Ik heb momenteel al 2 oude diepvriezers vol dekens liggen, maar de onderleggers leg ik daar niet in omdat ik geen plaats meer heb voor een extra diepvriezer.

Ik zie niet in waarom ik mijn zadel elke keer terug mee naar huis zou nemen? We staan met 5 eigenaars op 1 grote wei verdeeld in eigen weilandjes, daarnaast is nog een groot weiland van 1 eigenaar die ook onderverhuurt, daar staan ook 10 paarden op, en aan de andere kant is er ook een weiland van 1 persoon met een stuk of 5 paarden op.

Het weiland is niet te vinden vanaf de straatkant én wordt in de gaten gehouden door de eigenaar en de overbuur daarvan.

En alles ligt achter slot en grendel, dus dan kunnen mijn zadels toch gerust daar blijven :D

Er is al gestolen op onze wei, maar dat bleek dan door mensen te zijn die daar ook gestald stonden!

Nu ligt alles achter slot en grendel, en geloof mij, daar komt echt NIEMAND in :D